Coca-Cola stopt Afrikaanse samenwerking met AB InBev | RetailDetail

Coca-Cola stopt Afrikaanse samenwerking met AB InBev

Coca-Cola stopt Afrikaanse samenwerking met AB InBev

Frisdrankenproducent Coca-Cola heeft zijn samenwerking met AB InBev in Afrika stopgezet. De Belgische brouwer produceerde en verdeelde daar in opdracht van Coca-Cola frisdranken en heeft meer dan de helft van Coca-Cola Beverages Africa in handen.

Overname SABMiller

AB InBev beschikt momenteel over 57% van de aandelen van Coca-Cola Beverages Africa, maar de frisdrankenproducent wil die aandelen nu terug in handen krijgen. AB InBev kreeg die aandelen in handen dankzij de overname van SABMiller. Coca-Cola Beverages Africa stond in voor de productie van frisdranken in twaalf Zuid- en Oost-Afrikaanse landen, goed voor 40% van de totale markt op het continent.

 

In het contract dat de frisdrankenproducent heeft met SABMiller staat een clausule die hen het recht geeft op zoek te gaan naar een nieuwe partner, als een aandeelhouder van Coca-Cola Beverages Africa een nieuwe eigenaar krijgt. Dat is hier dus het geval en het lijkt er op dat de Amerikanen niet van plan zijn om samen te werken met AB InBev.

 

“Coca-Cola heeft ervoor gekozen zijn recht om AB InBevs aandeel te vergaren uit te oefenen omdat het zijn langetermijnstrategie in de Afrikaanse markt wil implementeren met andere partners”, laat het bedrijf weten. Op enkele andere markten, zoals El Salvador en Honduras, blijft de frisdrankenproducent wel samenwerken met AB InBev na de overname van SABMiller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.