Coca-Cola stopt verkoop VitaminWater in België

Coca-Cola stopt verkoop VitaminWater in België

Na amper drie jaar haalt Coca-Cola zijn VitaminWater-frisdrank uit de Belgische rekken wegens tegenvallende resultaten. In Nederland en Frankrijk blijft het drankje wel op de markt.

"Doelstellingen niet gehaald"

Sinds drie jaar was het "hippe" drankje dat zich vooral richtte op de gezondheidsbewuste en sportieve consument in ons land te koop in zo'n 3.000 verkooppunten, maar nu verdwijnt het dus definitief uit de rekken.

 

"We hebben onze doelstellingen niet gehaald, daarom stoppen we de verkoop", bevestigt Jeroen Langerock, woordvoerder van Coca-Cola België, aan De Tijd. Waarom de Belgen VitaminWater niet lusten, terwijl het drankje in de Verenigde Staten een gigantisch succes is, kan de woordvoerder naar eigen zeggen niet verklaren: "We hebben er het raden naar. In Nederland en Frankrijk blijft het zeker op de markt."

 

"Atypische Belgen!"... of slimme Belgen?

Experts zien drie mogelijke verklaringen voor de mislukking: de wat atypische - of moeten we zeggen 'nuchtere'? - Belgen, een geloofwaardigheidsprobleem en de heel eigen marketingaanpak van Coca-Cola.

  • "De Belgische consument waardeert de zogenaamde lifestyledrankjes enkel wanneer daar kwaliteit tegenover staat. Deze trendy drankjes zijn meestal duurder en de Belg wil dan ook dat daar een meerwaarde tegenover staat", analyseert een expert die anoniem blijft. Extra betalen voor wat vitamines in een voor het overige "klassiek" frisdrankje vol suiker en kleurstoffen, daar paste de Belg voor.
     
  • Wat de expert naadloos bij een tweede verklaring brengt: "VitaminWater was niet geloofwaardig genoeg. Een gezondheidsdrankje met flashy, chemische kleuren was er een beetje over. VitaminWater geeft de illusie dat het gezond is, maar is het niet." Dat het product wel degelijk met een serieus geloofwaardigheidsprobleem kampte, werd in augustus 2010 trouwens al eens pijnlijk duidelijk: toen moest Coca-Cola zich verdedigen tegen een klacht wegens "misleidende reclame".

  • Tot slot is er ook de typische manier waarop Coca-Cola nieuwe merken in de markt zet: "Het lanceert een nieuw merk met veel lawaai, bombardeert de winkels - van de frituren tot de supermarkten - en ziet of het werkt. Soms lukt het niet, maar dan pakt Coca-Cola zijn verliezen en stopt het gewoon."

 

Nog steeds volgens De Tijd zou Coca-Cola "miljoenen euro" hebben verloren aan VitaminWater in België.

Tags: