Coca-Cola stopt verkoop VitaminWater in België

Coca-Cola stopt verkoop VitaminWater in België

Na amper drie jaar haalt Coca-Cola zijn VitaminWater-frisdrank uit de Belgische rekken wegens tegenvallende resultaten. In Nederland en Frankrijk blijft het drankje wel op de markt.

"Doelstellingen niet gehaald"

Sinds drie jaar was het "hippe" drankje dat zich vooral richtte op de gezondheidsbewuste en sportieve consument in ons land te koop in zo'n 3.000 verkooppunten, maar nu verdwijnt het dus definitief uit de rekken.

 

"We hebben onze doelstellingen niet gehaald, daarom stoppen we de verkoop", bevestigt Jeroen Langerock, woordvoerder van Coca-Cola België, aan De Tijd. Waarom de Belgen VitaminWater niet lusten, terwijl het drankje in de Verenigde Staten een gigantisch succes is, kan de woordvoerder naar eigen zeggen niet verklaren: "We hebben er het raden naar. In Nederland en Frankrijk blijft het zeker op de markt."

 

"Atypische Belgen!"... of slimme Belgen?

Experts zien drie mogelijke verklaringen voor de mislukking: de wat atypische - of moeten we zeggen 'nuchtere'? - Belgen, een geloofwaardigheidsprobleem en de heel eigen marketingaanpak van Coca-Cola.

  • "De Belgische consument waardeert de zogenaamde lifestyledrankjes enkel wanneer daar kwaliteit tegenover staat. Deze trendy drankjes zijn meestal duurder en de Belg wil dan ook dat daar een meerwaarde tegenover staat", analyseert een expert die anoniem blijft. Extra betalen voor wat vitamines in een voor het overige "klassiek" frisdrankje vol suiker en kleurstoffen, daar paste de Belg voor.
     
  • Wat de expert naadloos bij een tweede verklaring brengt: "VitaminWater was niet geloofwaardig genoeg. Een gezondheidsdrankje met flashy, chemische kleuren was er een beetje over. VitaminWater geeft de illusie dat het gezond is, maar is het niet." Dat het product wel degelijk met een serieus geloofwaardigheidsprobleem kampte, werd in augustus 2010 trouwens al eens pijnlijk duidelijk: toen moest Coca-Cola zich verdedigen tegen een klacht wegens "misleidende reclame".

  • Tot slot is er ook de typische manier waarop Coca-Cola nieuwe merken in de markt zet: "Het lanceert een nieuw merk met veel lawaai, bombardeert de winkels - van de frituren tot de supermarkten - en ziet of het werkt. Soms lukt het niet, maar dan pakt Coca-Cola zijn verliezen en stopt het gewoon."

 

Nog steeds volgens De Tijd zou Coca-Cola "miljoenen euro" hebben verloren aan VitaminWater in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top