Coca-Cola stopt verkoop VitaminWater in België

Coca-Cola stopt verkoop VitaminWater in België

Na amper drie jaar haalt Coca-Cola zijn VitaminWater-frisdrank uit de Belgische rekken wegens tegenvallende resultaten. In Nederland en Frankrijk blijft het drankje wel op de markt.

"Doelstellingen niet gehaald"

Sinds drie jaar was het "hippe" drankje dat zich vooral richtte op de gezondheidsbewuste en sportieve consument in ons land te koop in zo'n 3.000 verkooppunten, maar nu verdwijnt het dus definitief uit de rekken.

 

"We hebben onze doelstellingen niet gehaald, daarom stoppen we de verkoop", bevestigt Jeroen Langerock, woordvoerder van Coca-Cola België, aan De Tijd. Waarom de Belgen VitaminWater niet lusten, terwijl het drankje in de Verenigde Staten een gigantisch succes is, kan de woordvoerder naar eigen zeggen niet verklaren: "We hebben er het raden naar. In Nederland en Frankrijk blijft het zeker op de markt."

 

"Atypische Belgen!"... of slimme Belgen?

Experts zien drie mogelijke verklaringen voor de mislukking: de wat atypische - of moeten we zeggen 'nuchtere'? - Belgen, een geloofwaardigheidsprobleem en de heel eigen marketingaanpak van Coca-Cola.

  • "De Belgische consument waardeert de zogenaamde lifestyledrankjes enkel wanneer daar kwaliteit tegenover staat. Deze trendy drankjes zijn meestal duurder en de Belg wil dan ook dat daar een meerwaarde tegenover staat", analyseert een expert die anoniem blijft. Extra betalen voor wat vitamines in een voor het overige "klassiek" frisdrankje vol suiker en kleurstoffen, daar paste de Belg voor.
     
  • Wat de expert naadloos bij een tweede verklaring brengt: "VitaminWater was niet geloofwaardig genoeg. Een gezondheidsdrankje met flashy, chemische kleuren was er een beetje over. VitaminWater geeft de illusie dat het gezond is, maar is het niet." Dat het product wel degelijk met een serieus geloofwaardigheidsprobleem kampte, werd in augustus 2010 trouwens al eens pijnlijk duidelijk: toen moest Coca-Cola zich verdedigen tegen een klacht wegens "misleidende reclame".

  • Tot slot is er ook de typische manier waarop Coca-Cola nieuwe merken in de markt zet: "Het lanceert een nieuw merk met veel lawaai, bombardeert de winkels - van de frituren tot de supermarkten - en ziet of het werkt. Soms lukt het niet, maar dan pakt Coca-Cola zijn verliezen en stopt het gewoon."

 

Nog steeds volgens De Tijd zou Coca-Cola "miljoenen euro" hebben verloren aan VitaminWater in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top