Coca-Cola stopt verkoop VitaminWater in België | RetailDetail

Coca-Cola stopt verkoop VitaminWater in België

Coca-Cola stopt verkoop VitaminWater in België

Na amper drie jaar haalt Coca-Cola zijn VitaminWater-frisdrank uit de Belgische rekken wegens tegenvallende resultaten. In Nederland en Frankrijk blijft het drankje wel op de markt.

"Doelstellingen niet gehaald"

Sinds drie jaar was het "hippe" drankje dat zich vooral richtte op de gezondheidsbewuste en sportieve consument in ons land te koop in zo'n 3.000 verkooppunten, maar nu verdwijnt het dus definitief uit de rekken.

 

"We hebben onze doelstellingen niet gehaald, daarom stoppen we de verkoop", bevestigt Jeroen Langerock, woordvoerder van Coca-Cola België, aan De Tijd. Waarom de Belgen VitaminWater niet lusten, terwijl het drankje in de Verenigde Staten een gigantisch succes is, kan de woordvoerder naar eigen zeggen niet verklaren: "We hebben er het raden naar. In Nederland en Frankrijk blijft het zeker op de markt."

 

"Atypische Belgen!"... of slimme Belgen?

Experts zien drie mogelijke verklaringen voor de mislukking: de wat atypische - of moeten we zeggen 'nuchtere'? - Belgen, een geloofwaardigheidsprobleem en de heel eigen marketingaanpak van Coca-Cola.

  • "De Belgische consument waardeert de zogenaamde lifestyledrankjes enkel wanneer daar kwaliteit tegenover staat. Deze trendy drankjes zijn meestal duurder en de Belg wil dan ook dat daar een meerwaarde tegenover staat", analyseert een expert die anoniem blijft. Extra betalen voor wat vitamines in een voor het overige "klassiek" frisdrankje vol suiker en kleurstoffen, daar paste de Belg voor.
     
  • Wat de expert naadloos bij een tweede verklaring brengt: "VitaminWater was niet geloofwaardig genoeg. Een gezondheidsdrankje met flashy, chemische kleuren was er een beetje over. VitaminWater geeft de illusie dat het gezond is, maar is het niet." Dat het product wel degelijk met een serieus geloofwaardigheidsprobleem kampte, werd in augustus 2010 trouwens al eens pijnlijk duidelijk: toen moest Coca-Cola zich verdedigen tegen een klacht wegens "misleidende reclame".

  • Tot slot is er ook de typische manier waarop Coca-Cola nieuwe merken in de markt zet: "Het lanceert een nieuw merk met veel lawaai, bombardeert de winkels - van de frituren tot de supermarkten - en ziet of het werkt. Soms lukt het niet, maar dan pakt Coca-Cola zijn verliezen en stopt het gewoon."

 

Nog steeds volgens De Tijd zou Coca-Cola "miljoenen euro" hebben verloren aan VitaminWater in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.