Colruyt beschuldigt Albert Heijn van manipuleren prijsonderzoek | RetailDetail

Colruyt beschuldigt Albert Heijn van manipuleren prijsonderzoek

Colruyt beschuldigt Albert Heijn van manipuleren prijsonderzoek

Volgens Colruyt manipuleert Albert Heijn het prijsonderzoek van Test-Aankoop door de prijzen te laten zakken net voordat de consumentenorganisatie de prijzen van de verschillende supermarkten vergelijkt.

Te weinig middelen voor Test-Aankoop

“We ontdekten dat Albert Heijn vorig jaar al voor sommige producten zijn prijzen verlaagde tijdens de metingen. Dat gebeurde dit jaar ook bij de huismerken en de nationale merken”, zegt Frans Colruyt, operationeel ­directeur van de Colruyt Group, aan Het Nieuwsblad. “Bovendien zien we dat eens de metingen van Test-Aankoop zijn uitgevoerd, Albert Heijn zijn prijzen opnieuw verhoogt.”

 

Volgens Colruyt treft Test-Aankoop hierin geen schuld, aangezien ze niet de middelen hebben om het hele jaar door de prijzen te meten. Colruyt doet dat wel, om de prijzen zelf aan te kunnen passen aan die van de concurrentie, en kwam zo het gedrag van Albert Heijn op het spoor.

 

AH: "Weten niet wanneer Test-Aankoop langskomt"

"Wij volgen de markt, zoals iedereen", zo reageert Sally Herygers van Albert Heijn in België. "Niemand weet wanneer Test-Aankoop langskomt, wij dus ook niet. En wij hebben het volste vertrouwen in het rapport van Test-Aankoop."

 

In Nederland was onlangs ook al een gelijkaardig geval, waarbij de Nederlandse Consumentenbond de supermarktketen Dekamarkt betichtte van fraude. Ook die supermarkt zou steevast de prijzen verlagen net voor het bezoek van de consumentenorganisatie, waardoor het beter uit het prijsonderzoek wist te komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.