Colruyt bindt strijd aan met ‘sluipparkeerders’ | RetailDetail

Colruyt bindt strijd aan met ‘sluipparkeerders’

Colruyt bindt strijd aan met ‘sluipparkeerders’

Om 'sluipparkeren' te ontmoedigen experimenteert Colruyt in een aantal vestigingen in drukke winkelbuurten met een vorm van betalend parkeren. Wie voor 12 euro koopt, mag er maximaal twee uur gratis parkeren. Wie minder koopt, mag maar een uurtje blijven staan. En wie zijn ticket verliest, is 25 euro kwijt.

"Op den duur hebben onze eigen klanten geen plaats meer"

Colruyt experimenteert in zijn vestiging in Vilvoorde (Mutsaert) met een vorm van 'betalend parkeren', en ook in Leuven en in enkele andere steden bestaat inmiddels zo'n systeem, zegt Filip Van Landeghem van Colruyt Group in Het Laatste Nieuws. "We doen het op plaatsen waar vele andere winkels in de buurt zijn. Net daar is vaak een groot tekort aan plaatsen. Of parkeren is er erg duur. Zulke situaties trekken natuurlijk sluipparkeerders aan. Dat kunnen we moeilijk dulden. Op den duur hebben onze eigen klanten geen plaats meer."

 

Ook andere ketens krijgen met 'sluipparkeerders' te maken: "Vooral in de buurt van een tramlijn naar het centrum van de hoofdstad", zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour. "Zogezegde klanten parkeren 's morgens hun auto bij ons en sporen dan verder om 's avonds hun auto op te pikken. Dat kan natuurlijk niet, want zij nemen de plaats in van echte klanten. Daarom hebben wij slagbomen geplaatst waar het probleem het grootst is, zoals in onze hypermarkt in Oudergem. Wie iets koopt in onze winkels, kan dankzij de barcode op zijn kasticket de parking verlaten."

 

Ook bij Delhaize blijven ze niet gespaard van sluipparkeerders. "Wij kunnen echter alleen slagbomen plaatsen als het om privéterrein gaat", zegt Roel Dekelver. "Betalen om te parkeren is bij ons ook niet aan de orde."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.