Colruyt bindt strijd aan met ‘sluipparkeerders’

Colruyt bindt strijd aan met ‘sluipparkeerders’

Om 'sluipparkeren' te ontmoedigen experimenteert Colruyt in een aantal vestigingen in drukke winkelbuurten met een vorm van betalend parkeren. Wie voor 12 euro koopt, mag er maximaal twee uur gratis parkeren. Wie minder koopt, mag maar een uurtje blijven staan. En wie zijn ticket verliest, is 25 euro kwijt.

"Op den duur hebben onze eigen klanten geen plaats meer"

Colruyt experimenteert in zijn vestiging in Vilvoorde (Mutsaert) met een vorm van 'betalend parkeren', en ook in Leuven en in enkele andere steden bestaat inmiddels zo'n systeem, zegt Filip Van Landeghem van Colruyt Group in Het Laatste Nieuws. "We doen het op plaatsen waar vele andere winkels in de buurt zijn. Net daar is vaak een groot tekort aan plaatsen. Of parkeren is er erg duur. Zulke situaties trekken natuurlijk sluipparkeerders aan. Dat kunnen we moeilijk dulden. Op den duur hebben onze eigen klanten geen plaats meer."

 

Ook andere ketens krijgen met 'sluipparkeerders' te maken: "Vooral in de buurt van een tramlijn naar het centrum van de hoofdstad", zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour. "Zogezegde klanten parkeren 's morgens hun auto bij ons en sporen dan verder om 's avonds hun auto op te pikken. Dat kan natuurlijk niet, want zij nemen de plaats in van echte klanten. Daarom hebben wij slagbomen geplaatst waar het probleem het grootst is, zoals in onze hypermarkt in Oudergem. Wie iets koopt in onze winkels, kan dankzij de barcode op zijn kasticket de parking verlaten."

 

Ook bij Delhaize blijven ze niet gespaard van sluipparkeerders. "Wij kunnen echter alleen slagbomen plaatsen als het om privéterrein gaat", zegt Roel Dekelver. "Betalen om te parkeren is bij ons ook niet aan de orde."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top