Colruyt bindt strijd aan met ‘sluipparkeerders’ | RetailDetail

Colruyt bindt strijd aan met ‘sluipparkeerders’

Colruyt bindt strijd aan met ‘sluipparkeerders’

Om 'sluipparkeren' te ontmoedigen experimenteert Colruyt in een aantal vestigingen in drukke winkelbuurten met een vorm van betalend parkeren. Wie voor 12 euro koopt, mag er maximaal twee uur gratis parkeren. Wie minder koopt, mag maar een uurtje blijven staan. En wie zijn ticket verliest, is 25 euro kwijt.

"Op den duur hebben onze eigen klanten geen plaats meer"

Colruyt experimenteert in zijn vestiging in Vilvoorde (Mutsaert) met een vorm van 'betalend parkeren', en ook in Leuven en in enkele andere steden bestaat inmiddels zo'n systeem, zegt Filip Van Landeghem van Colruyt Group in Het Laatste Nieuws. "We doen het op plaatsen waar vele andere winkels in de buurt zijn. Net daar is vaak een groot tekort aan plaatsen. Of parkeren is er erg duur. Zulke situaties trekken natuurlijk sluipparkeerders aan. Dat kunnen we moeilijk dulden. Op den duur hebben onze eigen klanten geen plaats meer."

 

Ook andere ketens krijgen met 'sluipparkeerders' te maken: "Vooral in de buurt van een tramlijn naar het centrum van de hoofdstad", zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour. "Zogezegde klanten parkeren 's morgens hun auto bij ons en sporen dan verder om 's avonds hun auto op te pikken. Dat kan natuurlijk niet, want zij nemen de plaats in van echte klanten. Daarom hebben wij slagbomen geplaatst waar het probleem het grootst is, zoals in onze hypermarkt in Oudergem. Wie iets koopt in onze winkels, kan dankzij de barcode op zijn kasticket de parking verlaten."

 

Ook bij Delhaize blijven ze niet gespaard van sluipparkeerders. "Wij kunnen echter alleen slagbomen plaatsen als het om privéterrein gaat", zegt Roel Dekelver. "Betalen om te parkeren is bij ons ook niet aan de orde."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.