Colruyt bindt strijd aan met ‘sluipparkeerders’

Colruyt bindt strijd aan met ‘sluipparkeerders’

Om 'sluipparkeren' te ontmoedigen experimenteert Colruyt in een aantal vestigingen in drukke winkelbuurten met een vorm van betalend parkeren. Wie voor 12 euro koopt, mag er maximaal twee uur gratis parkeren. Wie minder koopt, mag maar een uurtje blijven staan. En wie zijn ticket verliest, is 25 euro kwijt.

"Op den duur hebben onze eigen klanten geen plaats meer"

Colruyt experimenteert in zijn vestiging in Vilvoorde (Mutsaert) met een vorm van 'betalend parkeren', en ook in Leuven en in enkele andere steden bestaat inmiddels zo'n systeem, zegt Filip Van Landeghem van Colruyt Group in Het Laatste Nieuws. "We doen het op plaatsen waar vele andere winkels in de buurt zijn. Net daar is vaak een groot tekort aan plaatsen. Of parkeren is er erg duur. Zulke situaties trekken natuurlijk sluipparkeerders aan. Dat kunnen we moeilijk dulden. Op den duur hebben onze eigen klanten geen plaats meer."

 

Ook andere ketens krijgen met 'sluipparkeerders' te maken: "Vooral in de buurt van een tramlijn naar het centrum van de hoofdstad", zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour. "Zogezegde klanten parkeren 's morgens hun auto bij ons en sporen dan verder om 's avonds hun auto op te pikken. Dat kan natuurlijk niet, want zij nemen de plaats in van echte klanten. Daarom hebben wij slagbomen geplaatst waar het probleem het grootst is, zoals in onze hypermarkt in Oudergem. Wie iets koopt in onze winkels, kan dankzij de barcode op zijn kasticket de parking verlaten."

 

Ook bij Delhaize blijven ze niet gespaard van sluipparkeerders. "Wij kunnen echter alleen slagbomen plaatsen als het om privéterrein gaat", zegt Roel Dekelver. "Betalen om te parkeren is bij ons ook niet aan de orde."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top