Colruyt brengt eigen productieafdelingen samen onder één directie | RetailDetail

Colruyt brengt eigen productieafdelingen samen onder één directie

Colruyt brengt eigen productieafdelingen samen onder één directie

Colruyt Group heeft zijn eigen productieafdelingen voor wijn, koffie, vlees en kaas samengebracht onder één directie - Colruyt Group Fine Food - teneinde "meer synergie en efficiëntiewinsten" te boeken, ten bate van de eigen groep én de consument.

Vier zegels voor vakmanschap

Naast discounter is Colruyt immers ook producent: in Ghislenghien bottelt de groep bijvoorbeeld 120 wijnen uit de hele wereld, goed voor een jaarlijkse productie van zowat 13 miljoen flessen en 4 miljoen partyboxen. Eén op de vijf flessen die Colruyt Group verkoopt, is van eigen botteling.

 

Colruyt is ook de enige Belgische distributeur die zelf zijn koffie produceert: de koffiebranderij in Ghislenghien brandt, mengt en verpakt een vijftigtal koffiesoorten in blik, packs, filters en pads voor eigen merken als Graindor, Bio-Time en Everyday. Daarnaast zijn er vleesverwerkende afdelingen in Halle en Wommelgem, terwijl Halle ook zeventig kaassoorten voortbrengt.

 

Om het vakmanschap van elk van die vier activiteiten in de verf te zetten, introduceert Colruyt Group nu de vier 'Colruyt Group Fine Food'-zegels. Die hebben een eigen kleur en vermelden het jaar waarin de activiteit opgestart werd: 1937 voor het bottelen van wijn en het branden van koffie, 1950 voor de vleesverwerking en 1964 voor de kaasafdeling.

 

"Win-win voor groep én klant"

Colruyt Group Fine Food is meteen ook de naam van de directie waarin de corporate productieafdelingen voor wijn, koffie, vlees en kaas werden samengebracht. "Een logische stap, waarmee we mikken op meer synergie en efficiëntie", zegt directeur Stefan Goethaert. "De verschillende afdelingen kunnen veel van elkaar leren en heel wat zaken samen ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan investeringen in machines en onderhoud ervan of aan maatregelen voor hygiëne en voedselveiligheid."

 

Ook de klant heeft er voordeel bij, zegt Colruyt-COO Frans Colruyt echter: "Door jarenlang zelf te produceren en daarin te investeren, zijn we vakmannen geworden. Door dit zelf te doen, willen we blijven meerwaarde creëren. Met de productie in eigen beheer kunnen we de kosten beter onder controle houden en de kwaliteit garanderen. Kortom, uiteindelijk de klant een kwalitatief product bieden met de beste verhouding prijs/kwaliteit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.