Colruyt brengt eigen productieafdelingen samen onder één directie | RetailDetail

Colruyt brengt eigen productieafdelingen samen onder één directie

Colruyt brengt eigen productieafdelingen samen onder één directie

Colruyt Group heeft zijn eigen productieafdelingen voor wijn, koffie, vlees en kaas samengebracht onder één directie - Colruyt Group Fine Food - teneinde "meer synergie en efficiëntiewinsten" te boeken, ten bate van de eigen groep én de consument.

Vier zegels voor vakmanschap

Naast discounter is Colruyt immers ook producent: in Ghislenghien bottelt de groep bijvoorbeeld 120 wijnen uit de hele wereld, goed voor een jaarlijkse productie van zowat 13 miljoen flessen en 4 miljoen partyboxen. Eén op de vijf flessen die Colruyt Group verkoopt, is van eigen botteling.

 

Colruyt is ook de enige Belgische distributeur die zelf zijn koffie produceert: de koffiebranderij in Ghislenghien brandt, mengt en verpakt een vijftigtal koffiesoorten in blik, packs, filters en pads voor eigen merken als Graindor, Bio-Time en Everyday. Daarnaast zijn er vleesverwerkende afdelingen in Halle en Wommelgem, terwijl Halle ook zeventig kaassoorten voortbrengt.

 

Om het vakmanschap van elk van die vier activiteiten in de verf te zetten, introduceert Colruyt Group nu de vier 'Colruyt Group Fine Food'-zegels. Die hebben een eigen kleur en vermelden het jaar waarin de activiteit opgestart werd: 1937 voor het bottelen van wijn en het branden van koffie, 1950 voor de vleesverwerking en 1964 voor de kaasafdeling.

 

"Win-win voor groep én klant"

Colruyt Group Fine Food is meteen ook de naam van de directie waarin de corporate productieafdelingen voor wijn, koffie, vlees en kaas werden samengebracht. "Een logische stap, waarmee we mikken op meer synergie en efficiëntie", zegt directeur Stefan Goethaert. "De verschillende afdelingen kunnen veel van elkaar leren en heel wat zaken samen ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan investeringen in machines en onderhoud ervan of aan maatregelen voor hygiëne en voedselveiligheid."

 

Ook de klant heeft er voordeel bij, zegt Colruyt-COO Frans Colruyt echter: "Door jarenlang zelf te produceren en daarin te investeren, zijn we vakmannen geworden. Door dit zelf te doen, willen we blijven meerwaarde creëren. Met de productie in eigen beheer kunnen we de kosten beter onder controle houden en de kwaliteit garanderen. Kortom, uiteindelijk de klant een kwalitatief product bieden met de beste verhouding prijs/kwaliteit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.