Colruyt brengt eigen productieafdelingen samen onder één directie

Colruyt brengt eigen productieafdelingen samen onder één directie

Colruyt Group heeft zijn eigen productieafdelingen voor wijn, koffie, vlees en kaas samengebracht onder één directie - Colruyt Group Fine Food - teneinde "meer synergie en efficiëntiewinsten" te boeken, ten bate van de eigen groep én de consument.

Vier zegels voor vakmanschap

Naast discounter is Colruyt immers ook producent: in Ghislenghien bottelt de groep bijvoorbeeld 120 wijnen uit de hele wereld, goed voor een jaarlijkse productie van zowat 13 miljoen flessen en 4 miljoen partyboxen. Eén op de vijf flessen die Colruyt Group verkoopt, is van eigen botteling.

 

Colruyt is ook de enige Belgische distributeur die zelf zijn koffie produceert: de koffiebranderij in Ghislenghien brandt, mengt en verpakt een vijftigtal koffiesoorten in blik, packs, filters en pads voor eigen merken als Graindor, Bio-Time en Everyday. Daarnaast zijn er vleesverwerkende afdelingen in Halle en Wommelgem, terwijl Halle ook zeventig kaassoorten voortbrengt.

 

Om het vakmanschap van elk van die vier activiteiten in de verf te zetten, introduceert Colruyt Group nu de vier 'Colruyt Group Fine Food'-zegels. Die hebben een eigen kleur en vermelden het jaar waarin de activiteit opgestart werd: 1937 voor het bottelen van wijn en het branden van koffie, 1950 voor de vleesverwerking en 1964 voor de kaasafdeling.

 

"Win-win voor groep én klant"

Colruyt Group Fine Food is meteen ook de naam van de directie waarin de corporate productieafdelingen voor wijn, koffie, vlees en kaas werden samengebracht. "Een logische stap, waarmee we mikken op meer synergie en efficiëntie", zegt directeur Stefan Goethaert. "De verschillende afdelingen kunnen veel van elkaar leren en heel wat zaken samen ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan investeringen in machines en onderhoud ervan of aan maatregelen voor hygiëne en voedselveiligheid."

 

Ook de klant heeft er voordeel bij, zegt Colruyt-COO Frans Colruyt echter: "Door jarenlang zelf te produceren en daarin te investeren, zijn we vakmannen geworden. Door dit zelf te doen, willen we blijven meerwaarde creëren. Met de productie in eigen beheer kunnen we de kosten beter onder controle houden en de kwaliteit garanderen. Kortom, uiteindelijk de klant een kwalitatief product bieden met de beste verhouding prijs/kwaliteit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top