Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken | RetailDetail

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken
Foto: monticello / Shutterstock.com

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

 

Twee maanden lang uit de rekken

Het conflict tussen PepsiCo en Colruyt, dat toch zo’n twee maanden heeft aangesleept, is volgens De Tijd eindelijk opgelost. Colruyt eiste toen lagere prijzen van PepsiCo, waar de producent niet op wilde ingaan. Als tegenreactie verwijderde de supermarktgroep uit Halle 29 producten van de fabrikant uit de rekken, gaande van Lay’s-Chips over de dranken 7UP en Tropicana tot Quaker-ontbijtgranen. Zelfs sommige verpakkingen van colarivaal Pepsi waren niet meer in de winkels te vinden.

 

Aanleiding voor het dispuut waren de betere voorwaarden die Delhaize had weten te verkrijgen bij PepsiCo ten gevolge van de fusie met Ahold. Na die fusie ging het nieuw ontstane Ahold Delhaize meteen aan de onderhandelingstafel zitten met zijn leveranciers om prijsverlagingen te verkrijgen.

 

Of Colruyt er ondertussen in is geslaagd om kortingen te bedingen van PepsiCo is niet duidelijk. Wel laat een woordvoerder weten dat de PepsiCo-producten vanaf nu weer in de supermarkten komen te liggen en dat Colruyt ervoor zorgt “dat dit zo snel mogelijk gebeurt”, klinkt het in De Tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.