Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken | RetailDetail

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken
Foto: monticello / Shutterstock.com

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

 

Twee maanden lang uit de rekken

Het conflict tussen PepsiCo en Colruyt, dat toch zo’n twee maanden heeft aangesleept, is volgens De Tijd eindelijk opgelost. Colruyt eiste toen lagere prijzen van PepsiCo, waar de producent niet op wilde ingaan. Als tegenreactie verwijderde de supermarktgroep uit Halle 29 producten van de fabrikant uit de rekken, gaande van Lay’s-Chips over de dranken 7UP en Tropicana tot Quaker-ontbijtgranen. Zelfs sommige verpakkingen van colarivaal Pepsi waren niet meer in de winkels te vinden.

 

Aanleiding voor het dispuut waren de betere voorwaarden die Delhaize had weten te verkrijgen bij PepsiCo ten gevolge van de fusie met Ahold. Na die fusie ging het nieuw ontstane Ahold Delhaize meteen aan de onderhandelingstafel zitten met zijn leveranciers om prijsverlagingen te verkrijgen.

 

Of Colruyt er ondertussen in is geslaagd om kortingen te bedingen van PepsiCo is niet duidelijk. Wel laat een woordvoerder weten dat de PepsiCo-producten vanaf nu weer in de supermarkten komen te liggen en dat Colruyt ervoor zorgt “dat dit zo snel mogelijk gebeurt”, klinkt het in De Tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.