Colruyt gaat eigen aandelen inkopen

Colruyt gaat eigen aandelen inkopen

Colruyt gaat eigen aandelen inkopen
(c) Colruyt Group

Gisteravond heeft Colruyt aangekondigd voor 350 miljoen euro eigen aandelen in te kopen en te vernietigen. Dat moet de aandeelhouders sussen nu de resultaten van 's lands grootste distributeur onder druk staan en investeringen nodig zijn.

Prijzendruk en e-commerce

Colruyt verwacht in de eerste helft van dit boekjaar, dat eind deze maand afloopt, minder winst te boeken dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat zei CEO Jef Colruyt gisteren op de algemene vergadering. Colruyt Group mag dan al marktleider zijn in ons land en nog jaarlijks marktaandeel bijwinnen (nu al 31,7%), de bedrijfswinstmarge (ebit) vertoont al jaren een dalende lijn: in 2010 verdiende Colruyt nog 7 euro op een winkelkar van 100 euro, vorig boekjaar was dat geslonken tot 5,2 euro.

 

Naar de verklaringen is het niet ver zoeken: de groeiende concurrentie, waarbij steeds vaker het prijsargument wordt uitgespeeld. En als prijsvolger die ‘de laagste prijzen’ garandeert, ziet Colruyt zich verplicht in zijn discountketen de concurrentie te volgen.

 

Daarnaast moest Jef Colruyt ook toegeven dat zijn groep inzake e-commerce van non-food (met Collishop) serieus achterop hinkt op Bol.com (Ahold Delhaize). “In e-commerce van voedingsproducten zijn we sterk genoeg, maar in niet-voeding is het een risico”, citeert De Standaard de CEO. “We gaan er flink in investeren, maar ofwel lukt het ofwel lukt het niet. Misschien is het te laat. Maar we gaan nog eens proberen.” Lukt het toch niet, dan zal de groep naar eigen zeggen binnen enkele jaren zijn “conclusies trekken”, schrijft zakenkrant De Tijd.

 

Minder aandelen, meer winst per aandeel

Om het tij te keren, gaat Colruyt Group extra investeren. De voorbije jaren investeerde de distributeur in drie jaar tijd 1 miljard euro, in de komende vijf tot zeven jaar wil het jaarlijks 850 miljoen euro investeren, vooral in technologie. “De investeringen zullen ons in de toekomst betere resultaten opleveren”, citeert De Tijd Jef Colruyt.

 

Om de investeerders te paaien, kondigde de topman meteen een groot inkoopprogramma van eigen aandelen aan, ter waarde van liefst 350 miljoen euro gespreid over twee jaar. De achterliggende reden is duidelijk: dalende winstmarges en meer investeringen betekenen dat er minder geld overblijft voor de aandeelhouders. Door aandelen op te kopen en te vernietigen, moet de winst over minder aandelen worden verdeeld en stijgt de winst per aandeel dus.

 

Vanochtend op de beurs opende het Colruyt-aandeel eerst 1% lager, maar intussen is het sentiment gekeerd en wanneer we dit schrijven (10u15) staat de koers al een kleine 2% hoger dan bij de slotbel gisteravond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.