Colruyt gaat eigen aandelen inkopen

Colruyt gaat eigen aandelen inkopen

Colruyt gaat eigen aandelen inkopen
(c) Colruyt Group

Gisteravond heeft Colruyt aangekondigd voor 350 miljoen euro eigen aandelen in te kopen en te vernietigen. Dat moet de aandeelhouders sussen nu de resultaten van 's lands grootste distributeur onder druk staan en investeringen nodig zijn.

Prijzendruk en e-commerce

Colruyt verwacht in de eerste helft van dit boekjaar, dat eind deze maand afloopt, minder winst te boeken dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat zei CEO Jef Colruyt gisteren op de algemene vergadering. Colruyt Group mag dan al marktleider zijn in ons land en nog jaarlijks marktaandeel bijwinnen (nu al 31,7%), de bedrijfswinstmarge (ebit) vertoont al jaren een dalende lijn: in 2010 verdiende Colruyt nog 7 euro op een winkelkar van 100 euro, vorig boekjaar was dat geslonken tot 5,2 euro.

 

Naar de verklaringen is het niet ver zoeken: de groeiende concurrentie, waarbij steeds vaker het prijsargument wordt uitgespeeld. En als prijsvolger die ‘de laagste prijzen’ garandeert, ziet Colruyt zich verplicht in zijn discountketen de concurrentie te volgen.

 

Daarnaast moest Jef Colruyt ook toegeven dat zijn groep inzake e-commerce van non-food (met Collishop) serieus achterop hinkt op Bol.com (Ahold Delhaize). “In e-commerce van voedingsproducten zijn we sterk genoeg, maar in niet-voeding is het een risico”, citeert De Standaard de CEO. “We gaan er flink in investeren, maar ofwel lukt het ofwel lukt het niet. Misschien is het te laat. Maar we gaan nog eens proberen.” Lukt het toch niet, dan zal de groep naar eigen zeggen binnen enkele jaren zijn “conclusies trekken”, schrijft zakenkrant De Tijd.

 

Minder aandelen, meer winst per aandeel

Om het tij te keren, gaat Colruyt Group extra investeren. De voorbije jaren investeerde de distributeur in drie jaar tijd 1 miljard euro, in de komende vijf tot zeven jaar wil het jaarlijks 850 miljoen euro investeren, vooral in technologie. “De investeringen zullen ons in de toekomst betere resultaten opleveren”, citeert De Tijd Jef Colruyt.

 

Om de investeerders te paaien, kondigde de topman meteen een groot inkoopprogramma van eigen aandelen aan, ter waarde van liefst 350 miljoen euro gespreid over twee jaar. De achterliggende reden is duidelijk: dalende winstmarges en meer investeringen betekenen dat er minder geld overblijft voor de aandeelhouders. Door aandelen op te kopen en te vernietigen, moet de winst over minder aandelen worden verdeeld en stijgt de winst per aandeel dus.

 

Vanochtend op de beurs opende het Colruyt-aandeel eerst 1% lager, maar intussen is het sentiment gekeerd en wanneer we dit schrijven (10u15) staat de koers al een kleine 2% hoger dan bij de slotbel gisteravond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.