Colruyt grote winnaar in dubbele supermarktenquête Test-Aankoop | RetailDetail

Colruyt grote winnaar in dubbele supermarktenquête Test-Aankoop

 Colruyt grote winnaar in dubbele supermarktenquête Test-Aankoop

Volgens een enquête van Test-Aankoop winkelt de Belgische consument het goedkoopst bij Colruyt. Het voordeel is wel wat geslonken tegenover 2010, aangezien Red Market (voor merkproducten) en Colruyt-zusje Okay (voor eersteprijsproducten) op nog slechts een banddikte volgen. En over een andere Colruyt-telg, Bio-Planet, is de Belg dan weer het meest tevreden, al moet gezegd dat ook de andere supermarkten goed scoren.

117.000 prijzen in bijna 700 supermarkten

Test-Aankoop hield in het voorjaar van 2011, naar jaarlijkse traditie, een grootscheepse prijsenquête. De consumentenorganisatie noteerde 117.000 prijzen uit de voornaamste productcategorieën in bijna 700 supermarkten en berekende op basis van de prijs van 149 merkproducten, 86 zogenaamde “eersteprijsproducten” en 65 producten van het huismerk voor elke supermarkt een prijsindex. De goedkoopste winkel krijgt index 100. Een winkel met index 106 is dan bijvoorbeeld 6% duurder dan de winkel met index 100.

Merkproducten: het goedkoopst bij Colruyt, Red Market en Okay

Voor merkproducten prijkt Colruyt voor het derde jaar op rij aan de top van het klassement, met in zijn kielzog Red Market (Delhaize-groep). Okay, de buurtwinkel van de Colruyt-groep, staat op de derde plaats en knabbelt aan zijn achterstand op grote broer Colruyt (nog slechts 4% duurder; in 2010 bedroeg dat prijsverschil nog 6%). Makro zakt 3 indexpunten naar 107 en heeft niet veel voorsprong meer op Delhaize, dat van index 112 naar 109 gaat. Tussen beide in prijkt nieuwkomer Albert Heijn, met een prijsindex van 108.

 

Hekkensluiter is en blijft Smatch: die keten van de Louis Delhaize-groep zakt van index 126 in 2010 naar 130, waardoor het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste supermarktketen voor hetzelfde pakket merkproducten nu al oploopt tot 30%.

Eersteprijsproducten: Colruyt, Okay en Eurospar

Daarnaast noteerde Test-Aankoop ook de prijs van 86 welbepaalde producten (een bak pilsbier, een tube tandpasta enz.) van het “eersteprijsmerk”, zoals Carrefour Discount, 365 (bij Delhaize), Everyday (bij Colruyt). Voor dit pakket palmt de Colruyt-groep zelfs de hele top-3 in met Colruyt op één, Okay op twee en Eurospar op drie. 

 

In vergelijking met vorig jaar stijgen de supermarkten van de Louis Delhaize-groep – Cora, Match en Smatch – in de rangschikking, terwijl de Carrefour-groep lichtjes achteruit gaat. Raar maar waar: Aldi en Lidl blijken aanzienlijk duurder dan het gemiddelde. Aldi krijgt indexcijfer 120 en Lidl zelfs 123, waarmee zij sterk in de rangschikking zakken vergeleken met vorig jaar. Toen waren ze nog ‘maar’ respectievelijk 14 en 15 % duurder dan Colruyt. Makro gaat er ook op achteruit (nu index 113, vorig jaar 107).

Huismerken: Leader Price, Albert Heijn, Carrefour Hyper & Spar

Tot slot selecteerde Test-Aankoop 65 producten van het warenhuismerk zelf. Hier liggen de indexcijfers veel verder uit elkaar: de duurste winkel blijkt 56% duurder dan de goedkoopste.

 

Leader Price, enkel aanwezig in Wallonië, is de leider van het klassement. Het nummer twee Albert Heijn, de Nederlandse supermarktketen die dit voorjaar zijn eerste Belgische vestiging opende in het Antwerpse, is 10% duurder. Carrefour Hyper volgt op drie en is 20 % duurder. In vergelijking met vorig jaar gaan Cora, Intermarché en vooral City Delhaize er aanzienlijk op achteruit. City Delhaize eindigt als laatste in de rangschikking met index 156. Het merk Delhaize is bij de City's 15 % duurder dan het huismerk Carrefour en is meteen het duurste huismerk.

Consument meest te spreken over Bio-Planet

Behalve de prijsenquête peilde Test-Aankoop ook naar de tevredenheid van klanten over de supermarkt(en) waar ze gewoonlijk winkelen. Door de band genomen blijkt de consument zeer tevreden, hoewel de verschillende ketens hun sterke en zwakke punten hebben. Zo scoort City Delhaize voor het aanbod aan bereide gerechten veel beter dan het gemiddelde. Red Market scoort dan weer beter dan het gemiddelde voor de wachttijd aan de kassa, de vriendelijkheid van het personeel en de klantenservice. Hetzelfde geldt voor Carrefour Hyper en Makro als het op verse vis aankomt. Alle criteria samengenomen is de grote winnaar van de tevredenheidsenquête Bio-Planet, de biologische supermarkt van de Colruyt-groep.

 

Volgens een enquête van Test-Aankoop winkelt de Belgische consument het goedkoopst bij Colruyt. Het voordeel is wel wat geslonken tegenover 2010, aangezien Red Market (voor merkproducten) en Colruyt-zusje Okay (voor eersteprijsproducten) op nog slechts een banddikte volgen. En over een andere Colruyt-telg, Bio-Planet, is de Belg dan weer het meest tevreden, al moet gezegd dat ook de andere supermarkten goed scoren.

117.000 prijzen in bijna 700 supermarkten

Test-Aankoop hield in het voorjaar van 2011, naar jaarlijkse traditie, een grootscheepse prijsenquête. De consumentenorganisatie noteerde 117.000 prijzen uit de voornaamste productcategorieën in bijna 700 supermarkten en berekende op basis van de prijs van 149 merkproducten, 86 zogenaamde “eersteprijsproducten” en 65 producten van het huismerk voor elke supermarkt een prijsindex. De goedkoopste winkel krijgt index 100. Een winkel met index 106 is dan bijvoorbeeld 6% duurder dan de winkel met index 100.

Merkproducten: het goedkoopst bij Colruyt, Red Market en Okay

Voor merkproducten prijkt Colruyt voor het derde jaar op rij aan de top van het klassement, met in zijn kielzog Red Market (Delhaize-groep). Okay, de buurtwinkel van de Colruyt-groep, staat op de derde plaats en knabbelt aan zijn achterstand op grote broer Colruyt (nog slechts 4% duurder; in 2010 bedroeg dat prijsverschil nog 6%). Makro zakt 3 indexpunten naar 107 en heeft niet veel voorsprong meer op Delhaize, dat van index 112 naar 109 gaat. Tussen beide in prijkt nieuwkomer Albert Heijn, met een prijsindex van 108.

 

Hekkensluiter is en blijft Smatch: die keten van de Louis Delhaize-groep zakt van index 126 in 2010 naar 130, waardoor het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste supermarktketen voor hetzelfde pakket merkproducten nu al oploopt tot 30%.

Eersteprijsproducten: Colruyt, Okay en Eurospar

Daarnaast noteerde Test-Aankoop ook de prijs van 86 welbepaalde producten (een bak pilsbier, een tube tandpasta enz.) van het “eersteprijsmerk”, zoals Carrefour Discount, 365 (bij Delhaize), Everyday (bij Colruyt). Voor dit pakket palmt de Colruyt-groep zelfs de hele top-3 in met Colruyt op één, Okay op twee en Eurospar op drie. 

 

In vergelijking met vorig jaar stijgen de supermarkten van de Louis Delhaize-groep – Cora, Match en Smatch – in de rangschikking, terwijl de Carrefour-groep lichtjes achteruit gaat. Raar maar waar: Aldi en Lidl blijken aanzienlijk duurder dan het gemiddelde. Aldi krijgt indexcijfer 120 en Lidl zelfs 123, waarmee zij sterk in de rangschikking zakken vergeleken met vorig jaar. Toen waren ze nog ‘maar’ respectievelijk 14 en 15 % duurder dan Colruyt. Makro gaat er ook op achteruit (nu index 113, vorig jaar 107).

Huismerken: Leader Price, Albert Heijn, Carrefour Hyper & Spar

Tot slot selecteerde Test-Aankoop 65 producten van het warenhuismerk zelf. Hier liggen de indexcijfers veel verder uit elkaar: de duurste winkel blijkt 56% duurder dan de goedkoopste.

 

Leader Price, enkel aanwezig in Wallonië, is de leider van het klassement. Het nummer twee Albert Heijn, de Nederlandse supermarktketen die dit voorjaar zijn eerste Belgische vestiging opende in het Antwerpse, is 10% duurder. Carrefour Hyper volgt op drie en is 20 % duurder. In vergelijking met vorig jaar gaan Cora, Intermarché en vooral City Delhaize er aanzienlijk op achteruit. City Delhaize eindigt als laatste in de rangschikking met index 156. Het merk Delhaize is bij de City's 15 % duurder dan het huismerk Carrefour en is meteen het duurste huismerk.

Consument meest te spreken over Bio-Planet

Behalve de prijsenquête peilde Test-Aankoop ook naar de tevredenheid van klanten over de supermarkt(en) waar ze gewoonlijk winkelen. Door de band genomen blijkt de consument zeer tevreden, hoewel de verschillende ketens hun sterke en zwakke punten hebben. Zo scoort City Delhaize voor het aanbod aan bereide gerechten veel beter dan het gemiddelde. Red Market scoort dan weer beter dan het gemiddelde voor de wachttijd aan de kassa, de vriendelijkheid van het personeel en de klantenservice. Hetzelfde geldt voor Carrefour Hyper en Makro als het op verse vis aankomt. Alle criteria samengenomen is de grote winnaar van de tevredenheidsenquête Bio-Planet, de biologische supermarkt van de Colruyt-groep.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top