Colruyt grote winnaar in dubbele supermarktenquête Test-Aankoop | RetailDetail

Colruyt grote winnaar in dubbele supermarktenquête Test-Aankoop

 Colruyt grote winnaar in dubbele supermarktenquête Test-Aankoop

Volgens een enquête van Test-Aankoop winkelt de Belgische consument het goedkoopst bij Colruyt. Het voordeel is wel wat geslonken tegenover 2010, aangezien Red Market (voor merkproducten) en Colruyt-zusje Okay (voor eersteprijsproducten) op nog slechts een banddikte volgen. En over een andere Colruyt-telg, Bio-Planet, is de Belg dan weer het meest tevreden, al moet gezegd dat ook de andere supermarkten goed scoren.

117.000 prijzen in bijna 700 supermarkten

Test-Aankoop hield in het voorjaar van 2011, naar jaarlijkse traditie, een grootscheepse prijsenquête. De consumentenorganisatie noteerde 117.000 prijzen uit de voornaamste productcategorieën in bijna 700 supermarkten en berekende op basis van de prijs van 149 merkproducten, 86 zogenaamde “eersteprijsproducten” en 65 producten van het huismerk voor elke supermarkt een prijsindex. De goedkoopste winkel krijgt index 100. Een winkel met index 106 is dan bijvoorbeeld 6% duurder dan de winkel met index 100.

Merkproducten: het goedkoopst bij Colruyt, Red Market en Okay

Voor merkproducten prijkt Colruyt voor het derde jaar op rij aan de top van het klassement, met in zijn kielzog Red Market (Delhaize-groep). Okay, de buurtwinkel van de Colruyt-groep, staat op de derde plaats en knabbelt aan zijn achterstand op grote broer Colruyt (nog slechts 4% duurder; in 2010 bedroeg dat prijsverschil nog 6%). Makro zakt 3 indexpunten naar 107 en heeft niet veel voorsprong meer op Delhaize, dat van index 112 naar 109 gaat. Tussen beide in prijkt nieuwkomer Albert Heijn, met een prijsindex van 108.

 

Hekkensluiter is en blijft Smatch: die keten van de Louis Delhaize-groep zakt van index 126 in 2010 naar 130, waardoor het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste supermarktketen voor hetzelfde pakket merkproducten nu al oploopt tot 30%.

Eersteprijsproducten: Colruyt, Okay en Eurospar

Daarnaast noteerde Test-Aankoop ook de prijs van 86 welbepaalde producten (een bak pilsbier, een tube tandpasta enz.) van het “eersteprijsmerk”, zoals Carrefour Discount, 365 (bij Delhaize), Everyday (bij Colruyt). Voor dit pakket palmt de Colruyt-groep zelfs de hele top-3 in met Colruyt op één, Okay op twee en Eurospar op drie. 

 

In vergelijking met vorig jaar stijgen de supermarkten van de Louis Delhaize-groep – Cora, Match en Smatch – in de rangschikking, terwijl de Carrefour-groep lichtjes achteruit gaat. Raar maar waar: Aldi en Lidl blijken aanzienlijk duurder dan het gemiddelde. Aldi krijgt indexcijfer 120 en Lidl zelfs 123, waarmee zij sterk in de rangschikking zakken vergeleken met vorig jaar. Toen waren ze nog ‘maar’ respectievelijk 14 en 15 % duurder dan Colruyt. Makro gaat er ook op achteruit (nu index 113, vorig jaar 107).

Huismerken: Leader Price, Albert Heijn, Carrefour Hyper & Spar

Tot slot selecteerde Test-Aankoop 65 producten van het warenhuismerk zelf. Hier liggen de indexcijfers veel verder uit elkaar: de duurste winkel blijkt 56% duurder dan de goedkoopste.

 

Leader Price, enkel aanwezig in Wallonië, is de leider van het klassement. Het nummer twee Albert Heijn, de Nederlandse supermarktketen die dit voorjaar zijn eerste Belgische vestiging opende in het Antwerpse, is 10% duurder. Carrefour Hyper volgt op drie en is 20 % duurder. In vergelijking met vorig jaar gaan Cora, Intermarché en vooral City Delhaize er aanzienlijk op achteruit. City Delhaize eindigt als laatste in de rangschikking met index 156. Het merk Delhaize is bij de City's 15 % duurder dan het huismerk Carrefour en is meteen het duurste huismerk.

Consument meest te spreken over Bio-Planet

Behalve de prijsenquête peilde Test-Aankoop ook naar de tevredenheid van klanten over de supermarkt(en) waar ze gewoonlijk winkelen. Door de band genomen blijkt de consument zeer tevreden, hoewel de verschillende ketens hun sterke en zwakke punten hebben. Zo scoort City Delhaize voor het aanbod aan bereide gerechten veel beter dan het gemiddelde. Red Market scoort dan weer beter dan het gemiddelde voor de wachttijd aan de kassa, de vriendelijkheid van het personeel en de klantenservice. Hetzelfde geldt voor Carrefour Hyper en Makro als het op verse vis aankomt. Alle criteria samengenomen is de grote winnaar van de tevredenheidsenquête Bio-Planet, de biologische supermarkt van de Colruyt-groep.

 

Volgens een enquête van Test-Aankoop winkelt de Belgische consument het goedkoopst bij Colruyt. Het voordeel is wel wat geslonken tegenover 2010, aangezien Red Market (voor merkproducten) en Colruyt-zusje Okay (voor eersteprijsproducten) op nog slechts een banddikte volgen. En over een andere Colruyt-telg, Bio-Planet, is de Belg dan weer het meest tevreden, al moet gezegd dat ook de andere supermarkten goed scoren.

117.000 prijzen in bijna 700 supermarkten

Test-Aankoop hield in het voorjaar van 2011, naar jaarlijkse traditie, een grootscheepse prijsenquête. De consumentenorganisatie noteerde 117.000 prijzen uit de voornaamste productcategorieën in bijna 700 supermarkten en berekende op basis van de prijs van 149 merkproducten, 86 zogenaamde “eersteprijsproducten” en 65 producten van het huismerk voor elke supermarkt een prijsindex. De goedkoopste winkel krijgt index 100. Een winkel met index 106 is dan bijvoorbeeld 6% duurder dan de winkel met index 100.

Merkproducten: het goedkoopst bij Colruyt, Red Market en Okay

Voor merkproducten prijkt Colruyt voor het derde jaar op rij aan de top van het klassement, met in zijn kielzog Red Market (Delhaize-groep). Okay, de buurtwinkel van de Colruyt-groep, staat op de derde plaats en knabbelt aan zijn achterstand op grote broer Colruyt (nog slechts 4% duurder; in 2010 bedroeg dat prijsverschil nog 6%). Makro zakt 3 indexpunten naar 107 en heeft niet veel voorsprong meer op Delhaize, dat van index 112 naar 109 gaat. Tussen beide in prijkt nieuwkomer Albert Heijn, met een prijsindex van 108.

 

Hekkensluiter is en blijft Smatch: die keten van de Louis Delhaize-groep zakt van index 126 in 2010 naar 130, waardoor het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste supermarktketen voor hetzelfde pakket merkproducten nu al oploopt tot 30%.

Eersteprijsproducten: Colruyt, Okay en Eurospar

Daarnaast noteerde Test-Aankoop ook de prijs van 86 welbepaalde producten (een bak pilsbier, een tube tandpasta enz.) van het “eersteprijsmerk”, zoals Carrefour Discount, 365 (bij Delhaize), Everyday (bij Colruyt). Voor dit pakket palmt de Colruyt-groep zelfs de hele top-3 in met Colruyt op één, Okay op twee en Eurospar op drie. 

 

In vergelijking met vorig jaar stijgen de supermarkten van de Louis Delhaize-groep – Cora, Match en Smatch – in de rangschikking, terwijl de Carrefour-groep lichtjes achteruit gaat. Raar maar waar: Aldi en Lidl blijken aanzienlijk duurder dan het gemiddelde. Aldi krijgt indexcijfer 120 en Lidl zelfs 123, waarmee zij sterk in de rangschikking zakken vergeleken met vorig jaar. Toen waren ze nog ‘maar’ respectievelijk 14 en 15 % duurder dan Colruyt. Makro gaat er ook op achteruit (nu index 113, vorig jaar 107).

Huismerken: Leader Price, Albert Heijn, Carrefour Hyper & Spar

Tot slot selecteerde Test-Aankoop 65 producten van het warenhuismerk zelf. Hier liggen de indexcijfers veel verder uit elkaar: de duurste winkel blijkt 56% duurder dan de goedkoopste.

 

Leader Price, enkel aanwezig in Wallonië, is de leider van het klassement. Het nummer twee Albert Heijn, de Nederlandse supermarktketen die dit voorjaar zijn eerste Belgische vestiging opende in het Antwerpse, is 10% duurder. Carrefour Hyper volgt op drie en is 20 % duurder. In vergelijking met vorig jaar gaan Cora, Intermarché en vooral City Delhaize er aanzienlijk op achteruit. City Delhaize eindigt als laatste in de rangschikking met index 156. Het merk Delhaize is bij de City's 15 % duurder dan het huismerk Carrefour en is meteen het duurste huismerk.

Consument meest te spreken over Bio-Planet

Behalve de prijsenquête peilde Test-Aankoop ook naar de tevredenheid van klanten over de supermarkt(en) waar ze gewoonlijk winkelen. Door de band genomen blijkt de consument zeer tevreden, hoewel de verschillende ketens hun sterke en zwakke punten hebben. Zo scoort City Delhaize voor het aanbod aan bereide gerechten veel beter dan het gemiddelde. Red Market scoort dan weer beter dan het gemiddelde voor de wachttijd aan de kassa, de vriendelijkheid van het personeel en de klantenservice. Hetzelfde geldt voor Carrefour Hyper en Makro als het op verse vis aankomt. Alle criteria samengenomen is de grote winnaar van de tevredenheidsenquête Bio-Planet, de biologische supermarkt van de Colruyt-groep.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.