Colruyt Group breidt samenwerking met Voedselbanken uit | RetailDetail

Colruyt Group breidt samenwerking met Voedselbanken uit

Colruyt Group breidt samenwerking met Voedselbanken uit

De Colruyt Group heeft besloten om de samenwerking met de Voedselbanken uit te breiden na een positieve test bij vier Waalse vestigingen. In de toekomst zullen 15 Colruyt-winkels hun onverkochte voedingswaren ter beschikking stellen van de Voedselbanken.

 

Derde samenwerking met Voedselbanken

Door de nieuwe samenwerking wil Colruyt jaarlijks ongeveer 450 ton aan onverkochte producten verdelen onder verenigingen die zijn aangesloten bij de Voedselbanken. Binnen een jaar zal de samenwerking geëvalueerd en indien nodig bijgesteld worden.

 

Colruyt werkt al sinds 1997 samen met de voedselbanken. Zo verdeelt het onverkochte voedingswaren vanuit het distributiecentrum Dassenveld in Halle en organiseert het jaarlijks een inzameling bij de klanten. Die twee initiatieven zullen ook nu blijven bestaan.

 

Het nieuwe initiatief is een uitbreiding van een project bij vier Waalse winkels. Daar werd maandelijks tussen twee en drie ton voedsel geschonken aan de Voedselbanken. De Colruyt Group zal de verenigingen ook bijstaan in het beheren van hun afval, om zo nog meer voedselverspilling te voorkomen.

 

Voedselverspilling tegen gaan

“Onze voortdurende bezorgdheid is niet alleen om voldoende voedsel te verzamelen om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen, maar ook om voor een zo gevarieerd mogelijk productaanbod te kunnen zorgen. Wij verheugen ons dus in meer dan één opzicht over deze samenwerking met Colruyt Group”, stelt Alfons De Vadder, afgevaardigd bestuurder van de Federatie van Voedselbanken.

 

"Bij Colruyt Group vinden wij het onze plicht om voedselverspilling, die enorm veel onnodige verliezen veroorzaakt, zowel op financieel vlak als op het vlak van milieu-impact, zoveel mogelijk tegen te gaan," zegt Tony De Bock, directeur Vakmanschap - Product - Retail bij Colruyt Group. "Dat kan niet zonder een efficiënte logistiek en voorraadbeheer, maar ook een nuttige herverdeling van onverkochte voedingswaren en maatschappelijke betrokkenheid.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.