Colruyt Group breidt samenwerking met Voedselbanken uit

Colruyt Group breidt samenwerking met Voedselbanken uit

De Colruyt Group heeft besloten om de samenwerking met de Voedselbanken uit te breiden na een positieve test bij vier Waalse vestigingen. In de toekomst zullen 15 Colruyt-winkels hun onverkochte voedingswaren ter beschikking stellen van de Voedselbanken.

 

Derde samenwerking met Voedselbanken

Door de nieuwe samenwerking wil Colruyt jaarlijks ongeveer 450 ton aan onverkochte producten verdelen onder verenigingen die zijn aangesloten bij de Voedselbanken. Binnen een jaar zal de samenwerking geëvalueerd en indien nodig bijgesteld worden.

 

Colruyt werkt al sinds 1997 samen met de voedselbanken. Zo verdeelt het onverkochte voedingswaren vanuit het distributiecentrum Dassenveld in Halle en organiseert het jaarlijks een inzameling bij de klanten. Die twee initiatieven zullen ook nu blijven bestaan.

 

Het nieuwe initiatief is een uitbreiding van een project bij vier Waalse winkels. Daar werd maandelijks tussen twee en drie ton voedsel geschonken aan de Voedselbanken. De Colruyt Group zal de verenigingen ook bijstaan in het beheren van hun afval, om zo nog meer voedselverspilling te voorkomen.

 

Voedselverspilling tegen gaan

“Onze voortdurende bezorgdheid is niet alleen om voldoende voedsel te verzamelen om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen, maar ook om voor een zo gevarieerd mogelijk productaanbod te kunnen zorgen. Wij verheugen ons dus in meer dan één opzicht over deze samenwerking met Colruyt Group”, stelt Alfons De Vadder, afgevaardigd bestuurder van de Federatie van Voedselbanken.

 

"Bij Colruyt Group vinden wij het onze plicht om voedselverspilling, die enorm veel onnodige verliezen veroorzaakt, zowel op financieel vlak als op het vlak van milieu-impact, zoveel mogelijk tegen te gaan," zegt Tony De Bock, directeur Vakmanschap - Product - Retail bij Colruyt Group. "Dat kan niet zonder een efficiënte logistiek en voorraadbeheer, maar ook een nuttige herverdeling van onverkochte voedingswaren en maatschappelijke betrokkenheid.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top