Colruyt Group lanceert Belgische keten voor biologisch brood

Colruyt Group

In samenwerking met verschillende partners zet Colruyt Group een volledige Belgische keten op van baktarwe tot biobrood. Doelstelling is om dit brood dit najaar in de 31 winkels en webshop van Bio-Planet aan te bieden.

 

Belgisch aanbod verhogen

De nieuwe keten bestaat uit 5 bio-akkerbouwers, bloemmolen Molens van Oudenaarde, bakkerij Atelier du Pain en Bio-Planet. Samen engageren ze zich om kwalitatieve biobaktarwe te telen, die verwerkt kan worden tot biobrood. Met het inititiatief wil Colruyt Group de biobaktarwesector in ons land ondersteunen én tegelijk werk maken van een breed Belgisch assortiment in de winkelrekken.

 

Dat er vandaag nauwelijks brood van Belgisch graan in de winkels ligt, heeft verschillende oorzaken. Boeren krijgen krijgen ongeveer dezelfde prijs voor baktarwe als voor voedertarwe, terwijl het rendement van baktarwe een pak lager ligt. Bovendien is er de zware concurrentie uit Duitsland en Oost-Europa en is het weer in België vaak erg onvoorspelbaar.

 

Afspraken

Met de nieuwe keten wil Colruyt Group die cirkel doorbreken. “Elke speler in deze nieuwe keten blijft bij zijn métier en doet waar hij goed in is. Dat is de kracht van dit partnership”, vertelt Jan Van Holsbeke, divisiemanager Bio-Planet. “Alleen zijn er vooraf duidelijke afspraken gemaakt tussen de partners over volume, kwaliteit en prijs. Dat Bio-Planet, als laatste schakel in de ketting, mee het engagement aangaat, geeft de nodige zuurstof aan zowel de telers, als de molenaar en de bakker.”

 

In samenspraak met kennisinstelling Inagro (Onderzoek en Advies in Land- en Tuinbouw) werden geschikte tarwerassen geselecteerd. In totaal zaaiden de 5 bio-akkerbouwers 12 hectare baktarwe in, verspreid over heel België. Dat zou in augustus zo’n 55 ton tarwe moeten opleveren.

 

Uitbreiding

Bio-Planet wil in het najaar 3 verschillende soorten biologisch desembrood aanbieden. “Op langere termijn willen we het aandeel Belgisch brood in onze rekken zeker uitbreiden. Dat blijft immers het belangrijkste doel van deze nieuwe keten: onze klanten brood aanbieden dat gemaakt is van Belgische grondstoffen en door Belgische spelers en op die manier een positieve beweging in gang zetten waardoor de Belgische biobaktarwesector tot ontplooiing kan komen”, besluit Van Holsbeke.