Colruyt Group lanceert grootschalige actie tegen zwerfvuil

Colruyt Group lanceert grootschalige actie tegen zwerfvuil

Colruyt Group lanceert grootschalige actie tegen zwerfvuil

Met aangepaste vuilnisinfrastructuur en een nationale sensibiliseringscampagne zet Colruyt Group groots in op de strijd voor minder zwerfvuil. Op 220 winkelparkings komen peukenpalen en afvaleilanden, goed voor een investering van 700.000 euro.

 

Peukenpalen en afvaleilanden

Vorig jaar installeerde Colruyt Group al peukenpalen en ‘afvaleilanden’, met vuilnisbakken voor restafval en pmd, op elf van zijn Colruyt-winkelparkings en bij enkele distributiecentra. Dat succesvolle experiment breidt de retailgroep nu uit naar 220 van zijn Colruyt-parkings: hier komen 600 nieuwe vuilnisbakken, 600 peukenpalen en 30 hangende vuilnisbakjes, goed voor een investering van zo’n 700.000 euro.

 

Ook een nationale sensibiliseringscampagne zit in de pijplijn. “Iedereen vindt het logisch om thuis alles netjes weg te gooien, maar buitenshuis is dat nog niet het geval,” meent Vic De Meester, milieucoördinator bij Colruyt Group: “Daarom zetten we ook in op een gedragsverandering op lange termijn.” Advertenties, affiches in de winkels en posters in bushokjes nabij Colruyt-winkels moeten zwerfvuil in het openbaar een halt toeroepen. 

 

Verder plaatst Colruyt Group aanduidingen op verpakkingen van zijn huismerk die zwerfvuilgevoelig zijn: zes soorten frisdrank en chips van het ‘Everyday’-merk, samen zo’n 4,4 miljoen producten, krijgen labels die tot beter sorteren moeten aansporen. Een ludieke ‘Trash Can Trick Shot’-challenge, waarbij mensen uitgenodigd worden om hun afval op originele wijze in de vuilnisbak te gooien, vervolledigt de actie die de retailketen lanceert in het kader zijn vijfjarenplan “Samen voor minder Zwerfvuil”. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”

Becel komt (een beetje) in Belgische handen

25/04/2018

Ook de Belgische Frère-familie krijgt nu een vinger in de pap bij Flora Food Group (FFG), de margarinedivisie die Unilever verkoopt aan het Amerikaanse KKR. De GBL-holding injecteert een kwart miljard euro en verwerft zo een aandeel van 3,7%.