Colruyt Group opent eerste fossiele-brandstofvrije OKay-winkel | RetailDetail

Colruyt Group opent eerste fossiele-brandstofvrije OKay-winkel

Colruyt Group opent eerste fossiele-brandstofvrije OKay-winkel

Woensdag opent in Stavelot de eerste vestiging van winkelketen OKay die geen gebruik zal maken van aardgas of stookolie. De verwarming van de winkel gebeurt volledig met restwarmte van de koelinstallaties.

99% minder uitstoot

Voor de elektriciteit rekent de winkel dan weer op Eoly, de duurzame energieproducent van de Colruyt Group. De winkel in Stavelot stoot op die manier maar liefst 99% minder CO2 uit dan een winkel met een traditionele verwarmingsketel.

 

Later dit jaar wordt het systeem ook in gebruik genomen in een nieuwe winkel in Viroinval. Beide gebouwen zijn ook extra geïsoleerd, waardoor de restwarmte voldoende moet zijn om de winkels het hele jaar door te verwarmen. Bovendien maken de koelinstallaties gebruik van propaangas, wat veel milieuvriendelijker is dan chemische koelgassen. Is er tijdens de winter toch te weinig restwarmte, dan wordt er gebruik gemaakt van de hernieuwbare energie van Eoly, dat elektriciteit produceert via zonnepanelen en windturbines.

 

Het systeem zal nu een jaar getest worden, om na te gaan of het goed genoeg werkt. Is dat het geval, dan wordt het mogelijk ook in gebruik genomen bij andere winkels.

 

Eerder dit jaar kondigde de Colruyt Group al aan dat het tegen 2029 enkel nog lage-energiewinkels wil: goed geïsoleerde gebouwen met een kleine energievraag. Tegen 2020 moet de CO2-uitstoot al met 20% gereduceerd zijn ten opzichte van 2008.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.