Colruyt Group presteert beter dan verwacht | RetailDetail

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

Colruyt Group presteert beter dan verwacht
Foto Colruyt

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

 

Winstmarges op niveau

De omzet van Colruyt Group steeg in het gebroken boekjaar 2017/18 met 3,4% tot meer dan 9 miljard euro. Het gaat om cijfers zonder de vorig jaar verkochte foodserviceafdeling Pro à Pro. De omzetgroei is te danken aan stijgende prijzen, een uitbreiding van de verkoopoppervlakte en organische groei, meldt de retailer.
 

Hoewel de meeste waarnemers en analisten een verdere druk op de marges hadden voorspeld, bleef de winstgevendheid op niveau: de brutowinstmarge bedroeg 26,0% van de omzet tegenover 25,8% in 2016/17. De nettowinst was 374 miljoen euro (4,1% van de omzet). In de eerste jaarhelft was er wel een margedaling als gevolg van toegenomen prijs- en promodruk, geeft Colruyt toe, maar in de tweede jaarhelft was de Belgische retailmarkt minder concurrentieel dan vorig jaar en werd die daling goedgemaakt.

 

Meer dan 5% online

De omzet van de retailactiviteiten steeg met 3,1% tot bijna 7,5 miljard euro (82,6% van de geconsolideerde omzet). Het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar in België groeide van 31,7% naar 31,8%. Colruyt groeide met 2% en kende een sterk eindejaar. 16 winkels werden volledig vernieuwd en omgebouwd, 42 winkels kregen de ‘look & feel’ van het vernieuwde winkelconcept.

 

OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 7%, onder andere dank zij de opening van zes OKay en drie Bio-Planet winkels. Ook de komende jaren voorziet Okay gemiddeld zes nieuwe winkels per jaar. De groothandelsomzet (waaronder Spar en Alvo) ging met 1,4% vooruit tot 782 miljoen euro. De onlineomzet nam toe tot 370 miljoen euro en vertegenwoordigt nu meer dan 5% van de retailomzet exclusief brandstoffen. Dat cijfer werd voornamelijk gerealiseerd door Collect&Go, de online boodschappendienst die marktleider is in België.

 

De retailer wijst erop dat het aandeel van de huismerken verder is toegenomen, mede door prijsverhogingen bij de nationale merken. Maar ook het negatieve effect van grensaankopen neemt toe sinds de invoering van de accijnsverhoging op alcohol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.