Colruyt Group versnelt controles bij foodleveranciers | RetailDetail

Colruyt Group versnelt controles bij foodleveranciers

Colruyt Group versnelt controles bij foodleveranciers

De Colruyt Group heeft in 2015 555 controles uitgevoerd bij niet-Europese non-foodfabrieken, landbouw- en voedingsbedrijven die leveren aan de groep. Daarbij werd gecontroleerd of de werkomstandigheden wel naar behoren waren.

 

Grootste problemen bij voedingsbedrijven

In 86 procent van die controles werden de werkomstandigheden als gemiddeld beschouwd en was er nog ruimte voor kleine of grote verbeteringen. Al die producenten hebben een verbeterplan gekregen en zullen na maximaal 2 jaar opnieuw gecontroleerd worden. Negen leveranciers scoorden bijzonder slecht en met hen werd de samenwerking stopgezet.

 

De non-foodfabrikanten doen het over het algemeen vrij goed, ook al omdat Colruyt Group daar al 13 jaar controles uitvoert. Bij voedingsbedrijven werden er meer problemen ontdekt. “Dat is logisch, aangezien we daar pas in 2013 en als een van de eerste gestart zijn met controles. Sommige producenten hebben nog nooit van sociale audits gehoord en hebben nog een hele weg te gaan”, aldus auditverantwoordelijke Daniel Bral.

 

Versnelde controles

Daarom zullen de controles in de voedingssector versneld worden, waardoor elk bedrijf tegen het einde van dit jaar minstens één audit heeft ondergaan. Twee derde moet tegen dan een aanvaardbare score halen op zijn rapport.

 

Colruyt pleit daarnaast voor een uitbreiding van het Business Social Compliance Initiative dat momenteel 1.700 leden telt. Begin volgend jaar zullen ook de leden van de Franse vereniging ICS, waaronder Carrefour, zich aansluiten.

 

“Dat zal onze impact alweer vergroten, want hoe meer leden, hoe meer audits en hoe breder de resultaten gedeeld worden. Het stijgende belang dat hun klanten hechten aan duurzaamheid, zal de producenten zeker stimuleren om sneller verbeteringen door te voeren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.