Colruyt Group versnelt controles bij foodleveranciers

Colruyt Group versnelt controles bij foodleveranciers

De Colruyt Group heeft in 2015 555 controles uitgevoerd bij niet-Europese non-foodfabrieken, landbouw- en voedingsbedrijven die leveren aan de groep. Daarbij werd gecontroleerd of de werkomstandigheden wel naar behoren waren.

 

Grootste problemen bij voedingsbedrijven

In 86 procent van die controles werden de werkomstandigheden als gemiddeld beschouwd en was er nog ruimte voor kleine of grote verbeteringen. Al die producenten hebben een verbeterplan gekregen en zullen na maximaal 2 jaar opnieuw gecontroleerd worden. Negen leveranciers scoorden bijzonder slecht en met hen werd de samenwerking stopgezet.

 

De non-foodfabrikanten doen het over het algemeen vrij goed, ook al omdat Colruyt Group daar al 13 jaar controles uitvoert. Bij voedingsbedrijven werden er meer problemen ontdekt. “Dat is logisch, aangezien we daar pas in 2013 en als een van de eerste gestart zijn met controles. Sommige producenten hebben nog nooit van sociale audits gehoord en hebben nog een hele weg te gaan”, aldus auditverantwoordelijke Daniel Bral.

 

Versnelde controles

Daarom zullen de controles in de voedingssector versneld worden, waardoor elk bedrijf tegen het einde van dit jaar minstens één audit heeft ondergaan. Twee derde moet tegen dan een aanvaardbare score halen op zijn rapport.

 

Colruyt pleit daarnaast voor een uitbreiding van het Business Social Compliance Initiative dat momenteel 1.700 leden telt. Begin volgend jaar zullen ook de leden van de Franse vereniging ICS, waaronder Carrefour, zich aansluiten.

 

“Dat zal onze impact alweer vergroten, want hoe meer leden, hoe meer audits en hoe breder de resultaten gedeeld worden. Het stijgende belang dat hun klanten hechten aan duurzaamheid, zal de producenten zeker stimuleren om sneller verbeteringen door te voeren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top