Colruyt Group versnelt controles bij foodleveranciers | RetailDetail

Colruyt Group versnelt controles bij foodleveranciers

Colruyt Group versnelt controles bij foodleveranciers

De Colruyt Group heeft in 2015 555 controles uitgevoerd bij niet-Europese non-foodfabrieken, landbouw- en voedingsbedrijven die leveren aan de groep. Daarbij werd gecontroleerd of de werkomstandigheden wel naar behoren waren.

 

Grootste problemen bij voedingsbedrijven

In 86 procent van die controles werden de werkomstandigheden als gemiddeld beschouwd en was er nog ruimte voor kleine of grote verbeteringen. Al die producenten hebben een verbeterplan gekregen en zullen na maximaal 2 jaar opnieuw gecontroleerd worden. Negen leveranciers scoorden bijzonder slecht en met hen werd de samenwerking stopgezet.

 

De non-foodfabrikanten doen het over het algemeen vrij goed, ook al omdat Colruyt Group daar al 13 jaar controles uitvoert. Bij voedingsbedrijven werden er meer problemen ontdekt. “Dat is logisch, aangezien we daar pas in 2013 en als een van de eerste gestart zijn met controles. Sommige producenten hebben nog nooit van sociale audits gehoord en hebben nog een hele weg te gaan”, aldus auditverantwoordelijke Daniel Bral.

 

Versnelde controles

Daarom zullen de controles in de voedingssector versneld worden, waardoor elk bedrijf tegen het einde van dit jaar minstens één audit heeft ondergaan. Twee derde moet tegen dan een aanvaardbare score halen op zijn rapport.

 

Colruyt pleit daarnaast voor een uitbreiding van het Business Social Compliance Initiative dat momenteel 1.700 leden telt. Begin volgend jaar zullen ook de leden van de Franse vereniging ICS, waaronder Carrefour, zich aansluiten.

 

“Dat zal onze impact alweer vergroten, want hoe meer leden, hoe meer audits en hoe breder de resultaten gedeeld worden. Het stijgende belang dat hun klanten hechten aan duurzaamheid, zal de producenten zeker stimuleren om sneller verbeteringen door te voeren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.