Colruyt Group werkt mee aan steunfonds varkenskwekers

Colruyt Group werkt mee aan steunfonds varkenskwekers
http://www.shutterstock.com/nl/pic-325466795/

De Colruyt Group heeft beslist actief mee te werken aan het steunfonds voor de Belgische varkenskwekers, dat door het Ketenoverleg is opgezet en op 23 mei van start is gegaan. Colruyt zal onder andere geld storten per verkochte kilo vers varkensvlees.

 

15 cent per kilo vlees extra

Naast het geld dat via de verkoop van varkensvlees in het steunfonds terecht komt, heeft Colruyt Group beloofd om het steunfonds voor 1,5 miljoen euro te prefinancieren. Alles samen wil het steunfonds 15 miljoen euro bij elkaar brengen, om de Belgische varkenskwekers tijdens de crisis te ondersteunen.

 

Het steunfonds moet wel een eenmalige actie blijven, die bedoeld is om op korte termijn de varkenskwekers te ondersteunen. Op lange termijn dringt de Colruyt Group erop aan om duurzame oplossingen te zoeken voor de structurele overproductie in de Belgische varkenshouderij.

 

Dankzij het steunfonds zullen de varkensboeren voor een periode van maximaal 12 maanden 15 cent per kilogram vlees extra krijgen. Die beslissing werd eind vorig jaar genomen, na maanden onderhandelen.

 

Ook Lidl heeft nu te kennen gegeven dat het een bijdrage gaat leveren aan het steunfonds van 15 cent per kilogram vlees. Bovendien voorziet het een prefinanciering van 650.000 euro. "We willen onze verantwoordelijkheid opnemen en de nodige maatregelen treffen om de varkenskwekers op korte termijn uit de crisis te helpen", verklaart Julien Wathieu, woordvoerder van Lidl België. Net als Colruyt vraagt Lidl wel oplossingen op de lange termijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top