Colruyt Group wil 100 procent duurzame chocolade | RetailDetail

Colruyt Group wil 100 procent duurzame chocolade

Colruyt Group wil 100 procent duurzame chocolade

De Colruyt Group heeft zichzelf het doel gesteld om tegen midden 2017 enkel nog maar 100 procent duurzame chocolade te gebruiken voor de eigen huismerken. Alles samen gaat het over 174 chocoladeproducten.

 

Samenwerking met producenten

“Zowat 90% van de wereldwijde cacaoproductie wordt verzorgd door miljoenen familiale landbouwbedrijfjes, die minder dan 3 hectare verbouwen”, legt Stefan Goethaert uit, als directeur Colruyt Group Fine Food verantwoordelijk voor de duurzaamheid van de producten.

 

“Met een sterk geconcentreerde markt aan de afnemerszijde, hebben die kleine landbouwers amper mogelijkheden om de prijs te beïnvloeden. Door in te zetten op duurzame ontwikkeling, zullen die kleine boeren hun productiviteit en dus hun inkomsten kunnen verhogen, en tegelijk produceren met respect voor het milieu.”

 

Om die ontwikkeling te ondersteunen, zal alle cacao van chocoladeproducten van Everyday en Boni Selection vanaf juni 2017 het UTZ-label dragen. Het zal daarvoor nauw samenwerken met de producenten. Begin dit jaar waren de paaseieren al de eerste producten die de overstap maakten naar het UTZ-label.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.