Colruyt Group wordt grootste vleesproducent van het land | RetailDetail

Colruyt Group wordt grootste vleesproducent van het land

Colruyt Group wordt grootste vleesproducent van het land
Foto Colruyt Group

Met de uitbreiding van het vleesverwerkend bedrijf Fine Food Meat neemt Colruyt Group het voortouw op het vlak van verduurzaming van de vleesketen. Ook is de groep voorbereid op een verder dalende vleesconsumptie en de opkomst van alternatieve proteïnebronnen. 

 

150 bijkomende banen


“Hoewel distributie de kerntaak blijft van Colruyt Group, kiezen we er bewust voor om te investeren in eigen productie-eenheden”, benadrukte Jef Colruyt bij de inhuldiging van Fine Food Meat 2, een nieuw gebouw van 18.000 m² bestemd voor de productie, versnijding en verpakking van charcuterie, traiteurgerechten en vegetarische producten. “En dat ondanks een ongunstige conjunctuur. We geloven sterk in onze toekomst en in onze mensen.” 


Fine Food Meat 2 zal tegen 2025 zowat 150 bijkomende banen creëren. Eens de vestiging op volle toeren draait, wordt Colruyt Group de grootste vlees- en charcuterieproducent van het land. Dat brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Colruyt wil in partnerschap blijven samenwerken met lokale veetelers en zijn inspanningen op vlak van de verduurzaming van de vleesketen verderzetten.

 

Ook voor vleesvervangers


Dat Colruyt zelf produceert is niet nieuw, verduidelijkt Stefan Goethaert, Directeur Colruyt Group Fine Food. “We zijn al meer dan 60 jaar vleesproducent, zoals we ook koffiebrander of wijnbottelaar zijn. We hebben het vakmanschap in huis om de kwaliteit te garanderen en we zien economische voordelen.” Fine Food Meat 2 werd bovendien ontworpen om een antwoord te bieden op de uitdagingen van morgen.  


“Vlees staat niet meer elke dag op het menu. We bewandelen daarom twee parallelle en complementaire pistes. Enerzijds willen we de productie van vleeswaren transparanter, duurzamer en gezonder maken, anderzijds zetten we in op plantaardige vleesvervangers. We volgen de evoluties op de voet. Ik denk aan het verbeteren van de structuur en de smaak van vleesvervangers, maar ook aan het aanwenden van alternatieve eiwitbronnen, zoals bijvoorbeeld insecten of – wie weet – op termijn misschien ook labovlees.” Colruyt staat dan ook open voor samenwerkingen die erop gericht zijn om nieuwe proteïnebronnen te ontwikkelen, of dit nu in de bestaande ketens of in nieuwe samenwerkingsverbanden gebeurt.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.