Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken | RetailDetail

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken
Shutterstock

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

 

“Overdreven reactie”

Het gaat onder andere over spekblokjes van Herta en de babyvoeding van Nestlé, maar ook Nestlé-yoghurt of Nesquik-cacaopoeder worden momenteel niet meer verkocht. Colruyt wil immers dat Nestlé met lagere prijzen over de brug komt. Zolang dat niet het geval is, wil het de producten niet meer inkopen.

 

“We betreuren dat Colruyt enkele Nestlé-producten niet meer verkoopt”, zegt Florence Maniquet, de woordvoerder van Nestlé België aan De Tijd. “Het is een overdreven reactie, want de onderhandelingen tussen Nestlé en Agecore zijn nog bezig. We hopen de discussie snel in alle vriendschap op te lossen.” 

 

“Momenteel lopen gesprekken tussen Agecore en Nestlé. We zijn ervan overtuigd dat beide partijen net als altijd tot een overeenkomst zullen komen. Verdere details kunnen we daar vandaag niet over geven”, klinkt het bij Colruyt-woordvoerder Silja De Cock.

 

Agecore

Agecore is de Europese inkoopgroep waar Colruyt deel van uitmaakt en die al langer in de clinch ligt met Nestlé. Agecore vertegenwoordigt heel wat Europese supermarktketen, waaronder ook het Duitse Edeka en het Franse Intermarché, en gebruikt die macht om flink wat druk uit te voeren op de producenten om met lagere prijzen uit te pakken. In november verdwenen om dezelfde reden ook al de producten van PepsiCo tijdelijk uit de winkels van Colruyt.

 

Met Nestlé heeft Agecore echter een te duchten tegenstander. Het is één van de grootste voedingsmiddelenbedrijven ter wereld en het heeft net een strategie uitgestippeld waarin het zegt meer te zullen focussen op winst. Het is dus maar de vraag wie in dit verhaal het snelste zal plooien, want ook de supermarktketens kunnen het natuurlijk niet maken om populaire producten voor lange tijd niet meer aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.