Colruyt houdt groeiritme aan

Colruyt houdt groeiritme aan

Opnieuw publiceert Colruyt Group mooie groeicijfers: het marktaandeel in België blijft stijgen, mede dankzij buurtwinkelformule Okay. Toch blijft de groep licht onder de verwachtingen van analisten.

Nieuwe winkels en nieuwe klanten

Over het afgelopen boekjaar 2015-2016 zag Colruyt Group de omzet met 2,9% toenemen tot 9,18 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 9,4% tot 507,2 miljoen euro.

 

In de foodretailsector steeg het marktaandeel van Colruyt met 0,5% naar 31,5%. De Colruyt Laagste Prijzen-winkels realiseerden 2,8% meer verkoop. Okay, Bio-Planet en CRU deden samen zelfs meer dan 13% beter, dankzij winkelopeningen en het aantrekken van nieuwe klanten. De groothandelsdivisie (met onder andere de Spar- en Alvo-winkels) groeide met 2%, de foodserviceafdeling met 4%.

 

De winkelomzet van Dreamland en Dreambaby bleef nagenoeg stabiel (+0,8%). Colruyt Group zet de strategie verder waarbij baby-afdelingen van de Dreamland-winkels worden overgebracht naar afzonderlijke Dreambaby-winkels. Ook in e-commerce blijft Colruyt investeren, maar hierover geeft de groep geen aparte cijfers.  

 

Ondanks een lichte verbetering van de marges voorziet Colruyt tijdens het komende boekjaar geen significante herneming van het economisch klimaat en het consumentenvertrouwen. De knappe resultaten lijken overigens niet zoveel indruk te maken op de financiële analisten, die blijkbaar nét iets meer hadden verwacht. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top