Colruyt houdt groeiritme aan | RetailDetail

Colruyt houdt groeiritme aan

Colruyt houdt groeiritme aan

Opnieuw publiceert Colruyt Group mooie groeicijfers: het marktaandeel in België blijft stijgen, mede dankzij buurtwinkelformule Okay. Toch blijft de groep licht onder de verwachtingen van analisten.

Nieuwe winkels en nieuwe klanten

Over het afgelopen boekjaar 2015-2016 zag Colruyt Group de omzet met 2,9% toenemen tot 9,18 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 9,4% tot 507,2 miljoen euro.

 

In de foodretailsector steeg het marktaandeel van Colruyt met 0,5% naar 31,5%. De Colruyt Laagste Prijzen-winkels realiseerden 2,8% meer verkoop. Okay, Bio-Planet en CRU deden samen zelfs meer dan 13% beter, dankzij winkelopeningen en het aantrekken van nieuwe klanten. De groothandelsdivisie (met onder andere de Spar- en Alvo-winkels) groeide met 2%, de foodserviceafdeling met 4%.

 

De winkelomzet van Dreamland en Dreambaby bleef nagenoeg stabiel (+0,8%). Colruyt Group zet de strategie verder waarbij baby-afdelingen van de Dreamland-winkels worden overgebracht naar afzonderlijke Dreambaby-winkels. Ook in e-commerce blijft Colruyt investeren, maar hierover geeft de groep geen aparte cijfers.  

 

Ondanks een lichte verbetering van de marges voorziet Colruyt tijdens het komende boekjaar geen significante herneming van het economisch klimaat en het consumentenvertrouwen. De knappe resultaten lijken overigens niet zoveel indruk te maken op de financiële analisten, die blijkbaar nét iets meer hadden verwacht. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.