Colruyt investeert 75 miljoen in lage-energiewinkels | RetailDetail

Colruyt investeert 75 miljoen in lage-energiewinkels

Colruyt investeert 75 miljoen in lage-energiewinkels

De Halse retailgroep Colruyt investeert 75 miljoen euro in de ombouw van 234 oudere winkelpanden tot lage-energiewinkels. Over twaalf jaar moeten alle winkels van de groep energiezuinig zijn.

Volledig op groene stroom

Momenteel heeft de Colruyt-groep 516 winkelpanden, waarvan er dus al 282 een voldoende lage energiekost hebben. Door de miljoeneninvestering wil Colruyt nog eens 4% minder CO2 uitstoten en ervoor zorgen dat er geen fossiele brandstoffen meer nodig zijn voor de energiebevoorrading van zijn winkels. Om zijn doel te halen, moet Colruyt een twintigtal winkels per jaar renoveren.

 

In de nieuwe winkels worden de koelinstallaties zo gebouwd dat ze werken op propeen- of propaangas en dat de warmterecuperatie uit hun koeling de verwarming in de winkel zal doen draaien. Daarnaast zorgen warmtepompen voor warm water. Dat alles moet niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook voor personeel en klanten: tocht en temperatuurschommelingen moeten in de nieuwe winkels ook tot een minimum worden beperkt.

 

"Energiebesparend renoveren houdt in dat we elke winkel, ouder dan 10 jaar, waarvan we eigenaar zijn bij-isoleren, luchtdichter afwerken en de technieken herzien waar nodig", zegt Koen Baetens, directeur van de technische dienst van Colruyt Group. "Dankzij deze investering zal de CO2-uitstoot van heel de groep met maar liefst 4 % zakken. Dat komt overeen met wat 1.975 gezinswoningen jaarlijks voor hun verwarming uitstoten."

 

Knokke en Marcinelle geven het goede voorbeeld: hun vernieuwde winkels worden morgen al geopend. De eerste omgebouwde winkels van zusterketen OKay zullen in de loop van het najaar worden voorgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.