Colruyt investeert 75 miljoen in lage-energiewinkels | RetailDetail

Colruyt investeert 75 miljoen in lage-energiewinkels

Colruyt investeert 75 miljoen in lage-energiewinkels

De Halse retailgroep Colruyt investeert 75 miljoen euro in de ombouw van 234 oudere winkelpanden tot lage-energiewinkels. Over twaalf jaar moeten alle winkels van de groep energiezuinig zijn.

Volledig op groene stroom

Momenteel heeft de Colruyt-groep 516 winkelpanden, waarvan er dus al 282 een voldoende lage energiekost hebben. Door de miljoeneninvestering wil Colruyt nog eens 4% minder CO2 uitstoten en ervoor zorgen dat er geen fossiele brandstoffen meer nodig zijn voor de energiebevoorrading van zijn winkels. Om zijn doel te halen, moet Colruyt een twintigtal winkels per jaar renoveren.

 

In de nieuwe winkels worden de koelinstallaties zo gebouwd dat ze werken op propeen- of propaangas en dat de warmterecuperatie uit hun koeling de verwarming in de winkel zal doen draaien. Daarnaast zorgen warmtepompen voor warm water. Dat alles moet niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook voor personeel en klanten: tocht en temperatuurschommelingen moeten in de nieuwe winkels ook tot een minimum worden beperkt.

 

"Energiebesparend renoveren houdt in dat we elke winkel, ouder dan 10 jaar, waarvan we eigenaar zijn bij-isoleren, luchtdichter afwerken en de technieken herzien waar nodig", zegt Koen Baetens, directeur van de technische dienst van Colruyt Group. "Dankzij deze investering zal de CO2-uitstoot van heel de groep met maar liefst 4 % zakken. Dat komt overeen met wat 1.975 gezinswoningen jaarlijks voor hun verwarming uitstoten."

 

Knokke en Marcinelle geven het goede voorbeeld: hun vernieuwde winkels worden morgen al geopend. De eerste omgebouwde winkels van zusterketen OKay zullen in de loop van het najaar worden voorgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".