Colruyt krijgt boete voor illegale tabaksreclame | RetailDetail

Colruyt krijgt boete voor illegale tabaksreclame

Colruyt krijgt boete voor illegale tabaksreclame
Shutterstock

Het Brusselse hof van beroep heeft Colruyt een boete gegeven van 270.000 euro vanwege illegale tabaksreclame. Colruyt werd in 2013 al veroordeeld voor de feiten, maar ging in beroep en krijgt nu ook daar ongelijk.

 

Onder de prijs verkocht

Colruyt wordt vanwege vier feiten veroordeeld door het hof van beroep: het verkopen van tabak onder de prijs die op de fiscale zegels staat, het geven van hoeveelheidskortingen, het geven van kortingen op bepaalde data en het geven van kortingen aan jeugdbewegingen. De advocaten van de supermarktketen stelden dat de prijs van een product onderdeel uitmaakt van de verkoop en dus niet kon worden gezien als reclame, en dat de prijs op de fiscale zegels een maximumprijs is die wordt gebruikt om de accijnzen vast te leggen.

 

“Een detailhandelaar mag de tabaksproducten niet aan een hogere prijs verkopen omdat de staat dat inkomsten zou mislopen”, aldus verdediging volgens De Standaard. “Wie onder die prijs verkoopt, snijdt alleen in zijn eigen winstmarge maar doet niets illegaals.”

 

De rechter ging echter niet in op die stelling en veroordeelde Colruyt dus tot een boete van 270.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.