Colruyt maakt werk van minder zout, vet en suiker

Colruyt maakt werk van minder zout, vet en suiker

Vandaag is het Wereldgezondheidsdag en Colruyt maakt bij die gelegenheid een stand van zaken op van de inspanningen die het al deed om de hoeveelheden zout, toegevoegde suiker en verzadigd vet in zijn huismerken terug te dringen.

Al 100-tal verbeterde producten in de rekken

Colruyt Group lanceerde in 2014 een programma om de voedingswaarde te verbeteren van zijn huismerken Everyday, Boni Selection en Boni Bio, mét behoud van de smaak. De groep beschikt daartoe over een eigen ploeg voedingsspecialisten die de kwaliteitsverantwoordelijken ondersteunen. “We zijn altijd al heel alert geweest wat betreft de kwaliteit en samenstelling van onze eigen merken, en sinds 2014 is dit project verder in een stroomversnelling gekomen”, zegt directeur Stefan Goethaert, verantwoordelijk voor de productverduurzaming bij Colruyt Group.

 

Sinds de start van dat programma zijn al 23 productcategorieën onder de loep genomen. Voor 250 producten is een verbetertraject opgestart in overleg met de producenten en momenteel ligt er al een honderdtal verbeterde producten in de rekken. Zo is de provençaalse saus van Boni Selection nu 94% minder vet, bevat de aardbei-yoghurtdrink van Everyday 6,5% minder suiker en zit er 47% minder zout in de bereide maaltijd Boni Selection Blinde vink met uiensaus.

 

Blinde smaakproeven en tevredenheidstests

“De operatie wordt voortgezet met de rest van het assortiment en uiteraard wordt voortaan ook de voedingswaarde van alle nieuwe producten grondig bekeken”, zegt Goethaert. Hij wijst er wel op dat zout, suiker en vet in welbepaalde producten structureel nodig zijn, om de consistentie te behouden (bijvoorbeeld suiker in gebak), als bewaarmiddel (charcuterie of confituur) of om aan de wettelijke vereisten te voldoen (bijvoorbeeld voor mayonaise). “Los van deze beperkingen is er natuurlijk nog de klant, die producten met een aangepaste receptuur ook lekker moet vinden. Daarom worden nieuwe recepten systematisch onderworpen aan blinde smaak- en tevredenheidstests”, klinkt het in Halle.

 

COO Frans Colruyt maakt van de gelegenheid gebruik om de in 2015 ingevoerde suikertaks aan te kaarten: “Wij stellen voor dat de regering de gezondheidstaks gebruikt als stimulans voor de voedingsproducenten om de voedingswaarde van hun producten te verbeteren. De producenten zouden zich kunnen engageren om een verbeterplan te volgen dat afgesproken is met de overheid. Als ze de vooropgestelde streefdoelen halen, zouden ze kunnen genieten van een taksverlaging. Op die manier zou de gezondheidstaks echt bijdragen aan de verbetering van onze voeding”, aldus nog Frans Colruyt.

 

Colruyt is uiteraard niet de enige distributeur die zich dergelijke inspanningen getroost: ook een aantal concurrenten zijn al jaren bezig met het verduurzamen en gezonder maken van hun huismerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top