Colruyt mag niet bouwen in Itterbeek | RetailDetail

Colruyt mag niet bouwen in Itterbeek

Colruyt mag niet bouwen in Itterbeek
Shutterstock

Colruyt mag na een lange procedureslag toch geen winkel openen in Itterbeek. Daar was protest tegen gekomen van een buurtcomité, dat nu het pleit gewonnen heeft. De eerste plannen dateerden al van 2009.

Mobiliteit

Colruyt had het plan opgevat om in Itterbeek aan de Herdebeekstraat een grote winkel te bouwen. Het had daarvoor ook al een bouwvergunning gekregen, maar daar kwam al snel heel wat protest tegen vanuit de buurt. Buurtbewoners hadden vooral problemen met de grootte van de winkel, die niet overeenstemde met de rest van de omgeving, en de verkeersdrukte die de vestiging van Colruyt met zich mee zou brengen.

 

Oorspronkelijk besloot het gemeentebestuur mee te gaan in het protest en kwam er een licht aangepast plan voor de winkel, waarbij onder andere de straat zou verbreed worden. Dat was voor het buurtcomité echter niet voldoende en zo ontspon een jarenlange procedureslag. In 2015 werd de bouwvergunning zo al vernietigd door de Raad van Vergunningsbetwistingen en na beroep van Colruyt is die vernietiging nu bevestigd, waardoor er definitief geen nieuwe supermarkt komt in de buurt.

 

“Ongepast”

“Eindelijk valt het doek over deze ongepaste bouwaanvraag. De gang van zaken in het Colruyt-dossier deed ons meerdere keren de wenkbrauwen fronsen. We kunnen er een spannend boek over schrijven. Hopelijk trekken de betrokken diensten voor ruimtelijke ordening en het gemeentebestuur lessen uit dit verhaal. Een informatie- en inspraakronde vóór het indienen van dergelijk groot project had veel onheil kunnen voorkomen”, meent het comité.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.