Colruyt mikt op “licht hogere nettowinst”

Colruyt mikt op “licht hogere nettowinst”

Discounter Colruyt mikt voor zijn lopende boekjaar 2014-2015 op een nettowinst die "gelijk is aan of iets hoger ligt dan" de 350 miljoen euro van het voorgaande boekjaar. Dat heeft voorzitter Jef Colruyt gisteren gezegd op een aandeelhoudersvergadering.

Vijf moeilijke jaren voor de boeg

Dat de Halse retailer voor zijn lopende boekjaar gaat voor een stabiele tot licht hogere nettowinst, is toch wel een verrassing. Niet alleen omdat Colruyt traditiegetrouw zeer voorzichtig is in zijn prognoses, maar ook omdat de eerstkomende jaren niet bepaald rooskleurig ogen: "We zijn vertrokken voor mogelijk vijf jaar van negatief consumentenvertrouwen, een sputterende economie en deflatie van de voedselprijzen", aldus de topman.

 

Desondanks hopen ze in Halle minstens op een evenaring van de nettowinst van het voorbije boekjaar en misschien zelfs iets meer. Ter informatie: de analisten die het Colruyt-aandeel volgen, mikken op een jaarwinst exclusief eenmalige elementen van 352,6 miljoen euro.

 

"Albert Heijn bindt al wat in"

Uiteraard kwam tijdens de aandeelhoudersvergadering ook de concurrentie ter sprake. Te beginnen met Albert Heijn: "Er zit bij Albert Heijn duidelijk veel geld achter om hier snel te kunnen groeien. De vraag is hoe rendabel dat hele verhaal over tien jaar zal zijn, en of dat overeenstemt met hun verwachtingen."

 

Volgens COO Frans Colruyt moeten de Nederlanders intussen zelfs al wat inbinden: "Het prijsverschil met Colruyt is opgelopen tot zowat 9%. Toen Albert Heijn net België betrad, was de groep maar 7 tot 8% duurder dan wij." Die trend werd eerder ook al bevestigd door de jaarlijkse supermarktenquête van Test-Aankoop, waarin Albert Heijn een terugval kende.

 

"Geen tweede Delhaize"

De aandeelhouders waren ook benieuwd naar de visie van het management op de Delhaize-reorganisatie, en dan meer bepaald op de kwestie van de loonkosten. Toen Denis Knoops, CEO van Delhaize België, net voor de zomer de reorganisatie aankondigde, toonde hij een grafiek waaruit bleek dat Colruyt, na Delhaize, de hoogste loonkosten had.

 

Topman Jef Colruyt maakte meteen duidelijk dat Colruyt "geen tweede Delhaize" is en dat nooit zal worden. "Als we noodzakelijke, harde beslissingen moeten nemen, dan nemen we die meteen, we talmen geen tien jaar met beslissen." En over de hoogte van de loonkosten zei hij: "We betalen ons personeel meer dan onze concurrenten, maar die investering loont op de lange termijn. We hebben hoge loonkosten, maar de omzet per medewerker is bij ons het hoogst."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top