Colruyt mikt op “licht hogere nettowinst” | RetailDetail

Colruyt mikt op “licht hogere nettowinst”

Colruyt mikt op “licht hogere nettowinst”

Discounter Colruyt mikt voor zijn lopende boekjaar 2014-2015 op een nettowinst die "gelijk is aan of iets hoger ligt dan" de 350 miljoen euro van het voorgaande boekjaar. Dat heeft voorzitter Jef Colruyt gisteren gezegd op een aandeelhoudersvergadering.

Vijf moeilijke jaren voor de boeg

Dat de Halse retailer voor zijn lopende boekjaar gaat voor een stabiele tot licht hogere nettowinst, is toch wel een verrassing. Niet alleen omdat Colruyt traditiegetrouw zeer voorzichtig is in zijn prognoses, maar ook omdat de eerstkomende jaren niet bepaald rooskleurig ogen: "We zijn vertrokken voor mogelijk vijf jaar van negatief consumentenvertrouwen, een sputterende economie en deflatie van de voedselprijzen", aldus de topman.

 

Desondanks hopen ze in Halle minstens op een evenaring van de nettowinst van het voorbije boekjaar en misschien zelfs iets meer. Ter informatie: de analisten die het Colruyt-aandeel volgen, mikken op een jaarwinst exclusief eenmalige elementen van 352,6 miljoen euro.

 

"Albert Heijn bindt al wat in"

Uiteraard kwam tijdens de aandeelhoudersvergadering ook de concurrentie ter sprake. Te beginnen met Albert Heijn: "Er zit bij Albert Heijn duidelijk veel geld achter om hier snel te kunnen groeien. De vraag is hoe rendabel dat hele verhaal over tien jaar zal zijn, en of dat overeenstemt met hun verwachtingen."

 

Volgens COO Frans Colruyt moeten de Nederlanders intussen zelfs al wat inbinden: "Het prijsverschil met Colruyt is opgelopen tot zowat 9%. Toen Albert Heijn net België betrad, was de groep maar 7 tot 8% duurder dan wij." Die trend werd eerder ook al bevestigd door de jaarlijkse supermarktenquête van Test-Aankoop, waarin Albert Heijn een terugval kende.

 

"Geen tweede Delhaize"

De aandeelhouders waren ook benieuwd naar de visie van het management op de Delhaize-reorganisatie, en dan meer bepaald op de kwestie van de loonkosten. Toen Denis Knoops, CEO van Delhaize België, net voor de zomer de reorganisatie aankondigde, toonde hij een grafiek waaruit bleek dat Colruyt, na Delhaize, de hoogste loonkosten had.

 

Topman Jef Colruyt maakte meteen duidelijk dat Colruyt "geen tweede Delhaize" is en dat nooit zal worden. "Als we noodzakelijke, harde beslissingen moeten nemen, dan nemen we die meteen, we talmen geen tien jaar met beslissen." En over de hoogte van de loonkosten zei hij: "We betalen ons personeel meer dan onze concurrenten, maar die investering loont op de lange termijn. We hebben hoge loonkosten, maar de omzet per medewerker is bij ons het hoogst."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.