Colruyt, Red Market en AH grote winnaars van supermarktenquête Test-Aankoop

Colruyt, Red Market en AH grote winnaars van supermarktenquête Test-Aankoop

Voor het vijfde jaar op rij is Colruyt de goedkoopste supermarkt van ons land. Wel moet voor het eerst Colruyt de koppositie delen met Red Market, wat betreft merkproducten. Dat blijkt uit de jaarlijkse prijzenstudie van Test-Aankoop. De consumentenorgnaisatie noteerde dit keer 123.000 prijzen in 722 supermarkten. Ook is er nog een derde winnaar: Albert Heijn stoot door naar de tweede plek in het 'combiklassement' (een mix van merk-, eersteprijs- en huismerken).

Merkproducten: Colruyt en Red Market op kop

De goedkoopste merkproducten en de laagst geprijsde kaas, charcuterie, fruit en groenten zijn volgens de prijzenstudie van Test-Aankoop te vinden bij Colruyt én Red Market. Makro volgt net als vorig jaar op drie, zij het met iets grotere achterstand: merkproducten zijn er nu gemiddeld 4% duurder dan bij Colruyt en Red Market (vorig jaar bedroeg het verschil met Colruyt maar 2%).


Albert Heijn maakt een ferme sprong voorwaarts en prijkt op vier. Dan volgt Delhaize, dat dit jaar op hetzelfde prijsniveau strandt als Carrefour Hyper en Okay. Net als vorig jaar is Smatch de duurste keten van het land: merkproducten zijn er liefst 26 % duurder dan bij Colruyt of Red Market.

 

Eersteprijsproducten: Colruyt voelt hete adem van Red Market

Eersteprijsproducten zijn volgens Test-Aankoop bij Colruyt dan weer het goedkoopst. Dichtste achtervolger is hier Red Market (2% duurder). Leader Price is er in deze rangschikking op vooruitgegaan en deelt nu de derde plaats met Colruyt-zusje Okay (beide 3% duurder dan Colruyt).

 

Ook hier is Smatch de duurste, met prijzen die 23% hoger liggen dan bij Colruyt. Ook Delhaize maakt geen prima beurt, al ligt dat aan zijn franchiseketens: vorig jaar waren City Delhaize en Proxy Delhaize nog goedkoper dan gemiddeld, nu betaalt de consument er méér dan gemiddeld, zegt Test-Aankoop.

 

Huismerken: Aldi en Lidl zijn onklopbaar

"Het feit dat supermarkten hun naam linken aan een huismerk, kan in feite als een kwaliteitsbelofte worden beschouwd. Daarom is een product van een huismerk doorgaans iets duurder dan een eersteprijsproduct, maar nog steeds veel goedkoper dan een gelijkaardig product van een klassiek merk", aldus Test-Aankoop.

 

In deze categorie behouden Aldi en Lidl (2% duurder dan Aldi) hun podiumplaats: voor gelijkaardige producten betalen consumenten in deze harddiscounters zo'n 30% minder dan bij Leader Price, de derde in de groep. Consumenten betalen het meest voor de huismerken van de Delhaize-groep.

 

Het eindpodium: Colruyt, Albert Heijn, Red Market

In de praktijk kopen de meeste consumenten natuurlijk een mix van merkproducten, eersteprijsproducten en huismerken. Daarom stelde Test-Aankoop ook een gecombineerde rangschikking op, waarbij het de prijzen van de drie pakketten in rekening bracht.


Colruyt blijft daarbij koploper als goedkoopste keten, gevolgd door Albert Heijn. Deze laatste, die zich vorig jaar nog moest tevreden stellen met de vijfde plaats, is nog maar 4% duurder dan Colruyt. Red Market strandt op drie en komt 5% duurder uit dan Colruyt, nu al voor de vijfde opeenvolgende keer de goedkoopste van het land.

 

"Okay grijpt nipt naast de derde plaats, al is zijn prijsniveau hetzelfde gebleven", zegt Test-Aankoop nog. "Ook Carrefour Hyper verliest zijn plek in de top drie, al kunt u er nog steeds goedkoper winkelen dan het gemiddelde."


Bij Carrefour Market-GB en Delhaize schommelen de prijzen rond het gemiddelde niveau. City Delhaize en Proxy Delhaize evolueerden van een gemiddeld naar een duurder dan gemiddeld prijsniveau, maar de duurste supermarkten van ons land blijven Match en Smatch.

 

Eerherstel voor Red Market

Vorig jaar sloot Test-Aankoop de winkelketen Red Market nog uit omdat het zijn prijzen zou hebben aangepast net voor de controleurs van de consumentenorganisatie de prijzen kwamen noteren. Later, toen diezelfde onderzoekers anoniem de prijzen nog eens natrokken, bleken die plots hoger te liggen, zo liet Test-Aankoop toen weten.


Delhaize heeft dat echter steeds ontkend en dit jaar maakt Red Market dus zijn rentrée, et op spectaculaire wijze.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan, waarbij vooral de hypermarkten onder de loep worden genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top