Colruyt, Red Market en AH grote winnaars van supermarktenquête Test-Aankoop

Colruyt, Red Market en AH grote winnaars van supermarktenquête Test-Aankoop

Voor het vijfde jaar op rij is Colruyt de goedkoopste supermarkt van ons land. Wel moet voor het eerst Colruyt de koppositie delen met Red Market, wat betreft merkproducten. Dat blijkt uit de jaarlijkse prijzenstudie van Test-Aankoop. De consumentenorgnaisatie noteerde dit keer 123.000 prijzen in 722 supermarkten. Ook is er nog een derde winnaar: Albert Heijn stoot door naar de tweede plek in het 'combiklassement' (een mix van merk-, eersteprijs- en huismerken).

Merkproducten: Colruyt en Red Market op kop

De goedkoopste merkproducten en de laagst geprijsde kaas, charcuterie, fruit en groenten zijn volgens de prijzenstudie van Test-Aankoop te vinden bij Colruyt én Red Market. Makro volgt net als vorig jaar op drie, zij het met iets grotere achterstand: merkproducten zijn er nu gemiddeld 4% duurder dan bij Colruyt en Red Market (vorig jaar bedroeg het verschil met Colruyt maar 2%).


Albert Heijn maakt een ferme sprong voorwaarts en prijkt op vier. Dan volgt Delhaize, dat dit jaar op hetzelfde prijsniveau strandt als Carrefour Hyper en Okay. Net als vorig jaar is Smatch de duurste keten van het land: merkproducten zijn er liefst 26 % duurder dan bij Colruyt of Red Market.

 

Eersteprijsproducten: Colruyt voelt hete adem van Red Market

Eersteprijsproducten zijn volgens Test-Aankoop bij Colruyt dan weer het goedkoopst. Dichtste achtervolger is hier Red Market (2% duurder). Leader Price is er in deze rangschikking op vooruitgegaan en deelt nu de derde plaats met Colruyt-zusje Okay (beide 3% duurder dan Colruyt).

 

Ook hier is Smatch de duurste, met prijzen die 23% hoger liggen dan bij Colruyt. Ook Delhaize maakt geen prima beurt, al ligt dat aan zijn franchiseketens: vorig jaar waren City Delhaize en Proxy Delhaize nog goedkoper dan gemiddeld, nu betaalt de consument er méér dan gemiddeld, zegt Test-Aankoop.

 

Huismerken: Aldi en Lidl zijn onklopbaar

"Het feit dat supermarkten hun naam linken aan een huismerk, kan in feite als een kwaliteitsbelofte worden beschouwd. Daarom is een product van een huismerk doorgaans iets duurder dan een eersteprijsproduct, maar nog steeds veel goedkoper dan een gelijkaardig product van een klassiek merk", aldus Test-Aankoop.

 

In deze categorie behouden Aldi en Lidl (2% duurder dan Aldi) hun podiumplaats: voor gelijkaardige producten betalen consumenten in deze harddiscounters zo'n 30% minder dan bij Leader Price, de derde in de groep. Consumenten betalen het meest voor de huismerken van de Delhaize-groep.

 

Het eindpodium: Colruyt, Albert Heijn, Red Market

In de praktijk kopen de meeste consumenten natuurlijk een mix van merkproducten, eersteprijsproducten en huismerken. Daarom stelde Test-Aankoop ook een gecombineerde rangschikking op, waarbij het de prijzen van de drie pakketten in rekening bracht.


Colruyt blijft daarbij koploper als goedkoopste keten, gevolgd door Albert Heijn. Deze laatste, die zich vorig jaar nog moest tevreden stellen met de vijfde plaats, is nog maar 4% duurder dan Colruyt. Red Market strandt op drie en komt 5% duurder uit dan Colruyt, nu al voor de vijfde opeenvolgende keer de goedkoopste van het land.

 

"Okay grijpt nipt naast de derde plaats, al is zijn prijsniveau hetzelfde gebleven", zegt Test-Aankoop nog. "Ook Carrefour Hyper verliest zijn plek in de top drie, al kunt u er nog steeds goedkoper winkelen dan het gemiddelde."


Bij Carrefour Market-GB en Delhaize schommelen de prijzen rond het gemiddelde niveau. City Delhaize en Proxy Delhaize evolueerden van een gemiddeld naar een duurder dan gemiddeld prijsniveau, maar de duurste supermarkten van ons land blijven Match en Smatch.

 

Eerherstel voor Red Market

Vorig jaar sloot Test-Aankoop de winkelketen Red Market nog uit omdat het zijn prijzen zou hebben aangepast net voor de controleurs van de consumentenorganisatie de prijzen kwamen noteren. Later, toen diezelfde onderzoekers anoniem de prijzen nog eens natrokken, bleken die plots hoger te liggen, zo liet Test-Aankoop toen weten.


Delhaize heeft dat echter steeds ontkend en dit jaar maakt Red Market dus zijn rentrée, et op spectaculaire wijze.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top