"Colruyt reputatiekampioen van België" | RetailDetail

"Colruyt reputatiekampioen van België"

"Colruyt reputatiekampioen van België"

Volgens een onderzoek bij 35 Belgische bedrijven heeft Colruyt de beste reputatie onder deze toonaangevende firma's. Dat beweert althans de RepTrak Belgium 2014, waarin Colruyt een score haalt van 82,3%.

Kloof met nummers 2 en 3 slinkt

Op twee en drie volgen Tiense Suikerraffinaderij (79,8) en Lotus Bakeries (77,4). Neuhaus en Delhaize vervolledigen de top-5. Helemaal onderaan bengelen Electrabel GDF Suez (49,8), Belfius (49,4) en de NMBS (49,2).  De kloof tussen Colruyt en de nummers twee en drie is wel wat kleiner geworden. De discounter moet namelijk een klein beetje terrein prijsgeven tegenover vorig jaar, terwijl zowel Tiense Suikerraffinaderij als Lotus Bakeries erop vooruitgaan.

 

Opvallendste stijger dit jaar is bpost, dat liefst 14 punten vooruitgaat. "Een duidelijk voorbeeld van hoe leiderschap een belangrijke impact kan hebben op de bedrijfsreputatie", zegt Walter Gelens van akkanto, de Belgische partner van het Reputation Institute.

 

"Wie je bent is belangrijker dan wat je verkoopt"

Na een sterke daling in 2012, vooral een gevolg van de crisis, komt het algehele reputatiepeil van de 35 onderzochte bedrijven dit jaar terug op een goed niveau (gemiddeld 65,1). Daarmee zouden de bedrijven weer beter doen dan in 2011.

 

"De verbetering van het gemiddelde reputatiepeil is zeer bemoedigend. Dit wijst erop dat steeds meer Belgische bedrijven reputatiemanagement serieus nemen. Een onderneming ontleent zijn bestaansrecht aan de steun van zijn stakeholders en Belgische bedrijven realiseren zich dat meer en meer", klinkt het bij akkanto.

 

"Bedrijven die begrijpen hoe belangrijk het is hun verhaal op een boeiende manier te vertellen, die een duidelijk verband leggen tussen wie ze zijn en wat ze doen, zullen profiteren van positieve steun op lange termijn: kopen, aanbevelen, voordeel van de twijfel bij een crisis, enz. De tijd en energie die ze hieraan besteden, zal leiden tot groeiend vertrouwen van klanten, wat vervolgens weer resulteert in succes op de lange termijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".