"Colruyt reputatiekampioen van België"

"Colruyt reputatiekampioen van België"

Volgens een onderzoek bij 35 Belgische bedrijven heeft Colruyt de beste reputatie onder deze toonaangevende firma's. Dat beweert althans de RepTrak Belgium 2014, waarin Colruyt een score haalt van 82,3%.

Kloof met nummers 2 en 3 slinkt

Op twee en drie volgen Tiense Suikerraffinaderij (79,8) en Lotus Bakeries (77,4). Neuhaus en Delhaize vervolledigen de top-5. Helemaal onderaan bengelen Electrabel GDF Suez (49,8), Belfius (49,4) en de NMBS (49,2).  De kloof tussen Colruyt en de nummers twee en drie is wel wat kleiner geworden. De discounter moet namelijk een klein beetje terrein prijsgeven tegenover vorig jaar, terwijl zowel Tiense Suikerraffinaderij als Lotus Bakeries erop vooruitgaan.

 

Opvallendste stijger dit jaar is bpost, dat liefst 14 punten vooruitgaat. "Een duidelijk voorbeeld van hoe leiderschap een belangrijke impact kan hebben op de bedrijfsreputatie", zegt Walter Gelens van akkanto, de Belgische partner van het Reputation Institute.

 

"Wie je bent is belangrijker dan wat je verkoopt"

Na een sterke daling in 2012, vooral een gevolg van de crisis, komt het algehele reputatiepeil van de 35 onderzochte bedrijven dit jaar terug op een goed niveau (gemiddeld 65,1). Daarmee zouden de bedrijven weer beter doen dan in 2011.

 

"De verbetering van het gemiddelde reputatiepeil is zeer bemoedigend. Dit wijst erop dat steeds meer Belgische bedrijven reputatiemanagement serieus nemen. Een onderneming ontleent zijn bestaansrecht aan de steun van zijn stakeholders en Belgische bedrijven realiseren zich dat meer en meer", klinkt het bij akkanto.

 

"Bedrijven die begrijpen hoe belangrijk het is hun verhaal op een boeiende manier te vertellen, die een duidelijk verband leggen tussen wie ze zijn en wat ze doen, zullen profiteren van positieve steun op lange termijn: kopen, aanbevelen, voordeel van de twijfel bij een crisis, enz. De tijd en energie die ze hieraan besteden, zal leiden tot groeiend vertrouwen van klanten, wat vervolgens weer resulteert in succes op de lange termijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top