"Colruyt reputatiekampioen van België"

"Colruyt reputatiekampioen van België"

Volgens een onderzoek bij 35 Belgische bedrijven heeft Colruyt de beste reputatie onder deze toonaangevende firma's. Dat beweert althans de RepTrak Belgium 2014, waarin Colruyt een score haalt van 82,3%.

Kloof met nummers 2 en 3 slinkt

Op twee en drie volgen Tiense Suikerraffinaderij (79,8) en Lotus Bakeries (77,4). Neuhaus en Delhaize vervolledigen de top-5. Helemaal onderaan bengelen Electrabel GDF Suez (49,8), Belfius (49,4) en de NMBS (49,2).  De kloof tussen Colruyt en de nummers twee en drie is wel wat kleiner geworden. De discounter moet namelijk een klein beetje terrein prijsgeven tegenover vorig jaar, terwijl zowel Tiense Suikerraffinaderij als Lotus Bakeries erop vooruitgaan.

 

Opvallendste stijger dit jaar is bpost, dat liefst 14 punten vooruitgaat. "Een duidelijk voorbeeld van hoe leiderschap een belangrijke impact kan hebben op de bedrijfsreputatie", zegt Walter Gelens van akkanto, de Belgische partner van het Reputation Institute.

 

"Wie je bent is belangrijker dan wat je verkoopt"

Na een sterke daling in 2012, vooral een gevolg van de crisis, komt het algehele reputatiepeil van de 35 onderzochte bedrijven dit jaar terug op een goed niveau (gemiddeld 65,1). Daarmee zouden de bedrijven weer beter doen dan in 2011.

 

"De verbetering van het gemiddelde reputatiepeil is zeer bemoedigend. Dit wijst erop dat steeds meer Belgische bedrijven reputatiemanagement serieus nemen. Een onderneming ontleent zijn bestaansrecht aan de steun van zijn stakeholders en Belgische bedrijven realiseren zich dat meer en meer", klinkt het bij akkanto.

 

"Bedrijven die begrijpen hoe belangrijk het is hun verhaal op een boeiende manier te vertellen, die een duidelijk verband leggen tussen wie ze zijn en wat ze doen, zullen profiteren van positieve steun op lange termijn: kopen, aanbevelen, voordeel van de twijfel bij een crisis, enz. De tijd en energie die ze hieraan besteden, zal leiden tot groeiend vertrouwen van klanten, wat vervolgens weer resulteert in succes op de lange termijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top