"Colruyt reputatiekampioen van België"

"Colruyt reputatiekampioen van België"

Volgens een onderzoek bij 35 Belgische bedrijven heeft Colruyt de beste reputatie onder deze toonaangevende firma's. Dat beweert althans de RepTrak Belgium 2014, waarin Colruyt een score haalt van 82,3%.

Kloof met nummers 2 en 3 slinkt

Op twee en drie volgen Tiense Suikerraffinaderij (79,8) en Lotus Bakeries (77,4). Neuhaus en Delhaize vervolledigen de top-5. Helemaal onderaan bengelen Electrabel GDF Suez (49,8), Belfius (49,4) en de NMBS (49,2).  De kloof tussen Colruyt en de nummers twee en drie is wel wat kleiner geworden. De discounter moet namelijk een klein beetje terrein prijsgeven tegenover vorig jaar, terwijl zowel Tiense Suikerraffinaderij als Lotus Bakeries erop vooruitgaan.

 

Opvallendste stijger dit jaar is bpost, dat liefst 14 punten vooruitgaat. "Een duidelijk voorbeeld van hoe leiderschap een belangrijke impact kan hebben op de bedrijfsreputatie", zegt Walter Gelens van akkanto, de Belgische partner van het Reputation Institute.

 

"Wie je bent is belangrijker dan wat je verkoopt"

Na een sterke daling in 2012, vooral een gevolg van de crisis, komt het algehele reputatiepeil van de 35 onderzochte bedrijven dit jaar terug op een goed niveau (gemiddeld 65,1). Daarmee zouden de bedrijven weer beter doen dan in 2011.

 

"De verbetering van het gemiddelde reputatiepeil is zeer bemoedigend. Dit wijst erop dat steeds meer Belgische bedrijven reputatiemanagement serieus nemen. Een onderneming ontleent zijn bestaansrecht aan de steun van zijn stakeholders en Belgische bedrijven realiseren zich dat meer en meer", klinkt het bij akkanto.

 

"Bedrijven die begrijpen hoe belangrijk het is hun verhaal op een boeiende manier te vertellen, die een duidelijk verband leggen tussen wie ze zijn en wat ze doen, zullen profiteren van positieve steun op lange termijn: kopen, aanbevelen, voordeel van de twijfel bij een crisis, enz. De tijd en energie die ze hieraan besteden, zal leiden tot groeiend vertrouwen van klanten, wat vervolgens weer resulteert in succes op de lange termijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top