Colruyt in top drie productiefste retailers van Europa | RetailDetail

Colruyt in top drie productiefste retailers van Europa

Colruyt in top drie productiefste retailers van Europa
Foto Colruyt Group

Met een omzet van bijna 17.000 euro per vierkante meter moet Colruyt nauwelijks onderdoen voor de supermarkten van Esselunga (Italië) en de Ierse winkels van Aldi. Wat hebben de meest succesvolle retailers met elkaar gemeen?

 

Inspelen op trends

Succes in retail wordt vaak afgemeten aan de omzet per vierkante meter. De ene retailer scoort op dit criterium (veel) beter dan de andere. LZ Retailytics onderzocht hoe dat komt. Uit de data blijkt alvast dat elk winkelconcept het potentieel heeft om een hoge productiviteit te bereiken: in de top honderd vinden we zowel supermarkten als hypermarkten, cash & carries, gemakswinkels en discounters. Wel is het zo dat in bepaalde landen de voorwaarden gunstiger blijken dan in andere. In de lijst van honderd productiefste winkelformules komen er 23 uit het Verenigd Koninkrijk, 11 uit Zwitserland en 7 uit Nederland, Italië en Frankrijk.

 

Europees recordhouder Esselunga dankt zijn sterke prestaties volgens de onderzoekers aan zijn proactieve houding. De Italiaanse keten weet in te spelen op nieuwe trends en die snel te implementeren in zijn volledige winkelnetwerk. Lidl en Aldi Süd danken hun productiviteit aan hun specialisatie. Specifiek in het Verenigd Koninkrijk en Ierland stijgt de populariteit van de discounters sneller dan hun aantal winkels.

 

Unieke mix

Colruyt is volgens het rapport een unieke mix van een discounter, een cash & carry en een supermarkt. De keten maakt uitzonderlijk goed gebruik van de beschikbare oppervlakte en toont ook aan ‘dat productief niet altijd mooi is’. Gemaksformules als Sainsbury’s Local en Tesco Express moeten het vooral hebben van zeer hoge rotaties in kleine panden op toplocaties. De meest exotische naam in de top tien is Azbuka Vkusa, een Russische keten van premium supermarkten die duurder geprijsde producten verkoopt met hoge marges.

 

Wat hebben de winnaars gemeen? Ze zijn goed in het snel detecteren en beantwoorden van trends. Ze investeren in technologie om klantgedrag beter te begrijpen. De meesten hebben ook een unieke positie in hun markt en zijn echte specialisten in hun winkelformat. Continue verbetering is een voorwaarde om het ultieme niveau van productiviteit te bereiken. Belangrijk zijn ook een consistente merkbeleving, een sterk huismerkaanbod en het evenwicht tussen een agressieve prijspositionering en een goede kwaliteitsperceptie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.