Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro | RetailDetail

Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro

Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro

Colruyt verkoopt zijn Franse foodservicedivisie Pro à Pro aan Metro. Volgens de Belgische warenhuisgroep drong die beslissing zich op door de consolidering die momenteel bezig is in die sector.

Inspelen op consolidatie

Pro à Pro is in Frankrijk en de Franse overzeese gebieden een belangrijke leverancier van voedingswaren aan de sociale (ziekenhuizen, scholen, bedrijfskantines) en de commerciële sector (hotels, restaurants, cateraars).  Het bedient er zowat 42.000 klanten, goed voor een omzet van bijna 670 miljoen euro op jaarbasis.

 

Hoewel het bedrijf winstgevend is, doet Colruyt het toch van de hand. “De Franse foodservicemarkt kent een sterk consolidatieproces. Bijgevolg heeft Colruyt de strategische mogelijkheden van Pro à Pro in kaart gebracht en is het van mening dat de groeiplannen voor het bedrijf het best gerealiseerd kunnen worden door de business te combineren met die van een sterke complementaire marktspeler”, zegt de verkoper.

 

De koper is Metro, dat de naam Pro à Pro zal behouden. De Duitsers hebben in Frankrijk voornamelijk groothandelsactiviteiten, die verlopen via 94 Metro Cash & Carry winkels. De transactie omvat de merknaam en de operationele activiteiten, evenals de distributiecentra, de logistieke platformen en het vrachtwagenpark van Pro à Pro. Over de verkoopprijs doen Colruyt en Metro geen mededeling, maar ramingen van financiële analisten lopen uiteen van 120 miljoen euro tot 200 miljoen euro.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top