Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro | RetailDetail

Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro

Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro

Colruyt verkoopt zijn Franse foodservicedivisie Pro à Pro aan Metro. Volgens de Belgische warenhuisgroep drong die beslissing zich op door de consolidering die momenteel bezig is in die sector.

Inspelen op consolidatie

Pro à Pro is in Frankrijk en de Franse overzeese gebieden een belangrijke leverancier van voedingswaren aan de sociale (ziekenhuizen, scholen, bedrijfskantines) en de commerciële sector (hotels, restaurants, cateraars).  Het bedient er zowat 42.000 klanten, goed voor een omzet van bijna 670 miljoen euro op jaarbasis.

 

Hoewel het bedrijf winstgevend is, doet Colruyt het toch van de hand. “De Franse foodservicemarkt kent een sterk consolidatieproces. Bijgevolg heeft Colruyt de strategische mogelijkheden van Pro à Pro in kaart gebracht en is het van mening dat de groeiplannen voor het bedrijf het best gerealiseerd kunnen worden door de business te combineren met die van een sterke complementaire marktspeler”, zegt de verkoper.

 

De koper is Metro, dat de naam Pro à Pro zal behouden. De Duitsers hebben in Frankrijk voornamelijk groothandelsactiviteiten, die verlopen via 94 Metro Cash & Carry winkels. De transactie omvat de merknaam en de operationele activiteiten, evenals de distributiecentra, de logistieke platformen en het vrachtwagenpark van Pro à Pro. Over de verkoopprijs doen Colruyt en Metro geen mededeling, maar ramingen van financiële analisten lopen uiteen van 120 miljoen euro tot 200 miljoen euro.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.