Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro

Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro

Colruyt verkoopt zijn Franse foodservicedivisie Pro à Pro aan Metro. Volgens de Belgische warenhuisgroep drong die beslissing zich op door de consolidering die momenteel bezig is in die sector.

Inspelen op consolidatie

Pro à Pro is in Frankrijk en de Franse overzeese gebieden een belangrijke leverancier van voedingswaren aan de sociale (ziekenhuizen, scholen, bedrijfskantines) en de commerciële sector (hotels, restaurants, cateraars).  Het bedient er zowat 42.000 klanten, goed voor een omzet van bijna 670 miljoen euro op jaarbasis.

 

Hoewel het bedrijf winstgevend is, doet Colruyt het toch van de hand. “De Franse foodservicemarkt kent een sterk consolidatieproces. Bijgevolg heeft Colruyt de strategische mogelijkheden van Pro à Pro in kaart gebracht en is het van mening dat de groeiplannen voor het bedrijf het best gerealiseerd kunnen worden door de business te combineren met die van een sterke complementaire marktspeler”, zegt de verkoper.

 

De koper is Metro, dat de naam Pro à Pro zal behouden. De Duitsers hebben in Frankrijk voornamelijk groothandelsactiviteiten, die verlopen via 94 Metro Cash & Carry winkels. De transactie omvat de merknaam en de operationele activiteiten, evenals de distributiecentra, de logistieke platformen en het vrachtwagenpark van Pro à Pro. Over de verkoopprijs doen Colruyt en Metro geen mededeling, maar ramingen van financiële analisten lopen uiteen van 120 miljoen euro tot 200 miljoen euro.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Resultaten Puma in stijgende lijn

24/10/2017

Het Duitse sportmerk Puma heeft in het derde kwartaal opnieuw sterke prestaties weten neer te zetten. De omzet steeg met 13% en over de eerste negen maanden van het jaar heen was er zelfs een omzetstijging van 16%.

Eigen merken stuwen omzet Wessanen

24/10/2017

In het derde kwartaal is de omzet van voedingsbedrijf Wessanen met 7% gegroeid. Dat was vooral te danken aan goede prestaties van de eigen merken: bij sommige merken was er zelfs tweecijferige groei.

Carrefour Belgium herschikt directiecomité

24/10/2017

Guillaume de Colonges, die sinds kort ook operationeel verantwoordelijk is voor Carrefour België, heeft zijn strategische prioriteiten duidelijk gemaakt en zijn directieteam in België herschikt. 

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

Back to top