Colruyt voegt assortiment voor moslimklanten toe | RetailDetail

Colruyt voegt assortiment toe voor moslimklanten

Colruyt voegt assortiment toe voor moslimklanten
Foto: Colruyt

Colruyt voegt in de loop van 2018 een 40-tal producten gericht op moslims aan het assortiment toe in 41 verschillende winkels. Om de boodschappen voor moslims makkelijker te maken, duidt het in de MyColruyt-app voortaan ook aan wanneer iets halal is.

 

Aanbod nog niet optimaal voor moslims

In een beperkt aantal supermarkten, meer bepaald een veertigtal in vooral stedelijke gebieden, introduceert Colruyt een assortiment nieuwe producten, die specifiek gericht zijn op de moslimgemeenschap. Het gaat onder andere om couscous, bulgur, kazen, kruiden, thee, frisdranken, groenten en fruit, laat de Halse foodretailer weten.

 

Halalvlees komt evenwel niet in de rekken te liggen: “Halalvlees of andere producten afkomstig van onverdoofd geslachte dieren passen niet in onze visie op dierenwelzijn en komen dus niet in ons assortiment”, legt marketingdirecteur van Colruyt Guy Elewaut uit.

 

Omdat de supermarktketen merkt dat het “huidige aanbod de noden van de groeiende moslimgemeenschap nog niet optimaal invult”, wil Colruyt zo beter inspelen op moslimklanten.

 

Halal nieuw te selecteren in MyColruyt-app

Moslimklanten verliezen nu vaak tijd doordat ze op zoek moeten gaan naar halalproducten en daarvoor steeds de ingrediëntenlijsten moeten controleren. Net zoals voor klanten met andere levensstijlen wil Colruyt die zoektocht makkelijker maken door in de MyColruyt-app producten te laten filteren op halal.

 

“Naast veggie, alcoholvrij of glutenvrij is er nu ook een ‘halal’-voorkeur in de app. Producten die daar aan voldoen, krijgen een groene duim. Zo zien moslimklanten snel en makkelijk of ze het product al dan niet mogen eten volgens hun overtuiging”, klinkt het.

 

Echter, het hanteert daarvoor wel een eigen definitie van halal: voor Colruyt betekent dit vegetarisch en alcoholvrij. “Er zijn zeer veel verschillende definities van halal”, geeft Guy Elewaut toe aan RetailDetail. “In het proces dat wij hebben gevolgd, hebben we heel veel contact gehad met de moslimgemeenschap, ook met eigen medewerkers, in co-creaties en met gespecialiseerde consultants, en daaruit is deze definitie ontstaan. Moslimklanten kunnen er hiermee vanop aan dat er bijvoorbeeld geen varkensgelatine of alcohol in hun voeding zit.”

 

De inventarisering van alle producten is ondertussen gebeurd en kon met behulp van de database van Colruyt-app SmartWithFood. Elewaut: “Het gaat bijvoorbeeld ook om bepaalde E-nummers, waar shoppers dan allemaal zelf op moesten letten. Dit zal het proces voor hen veel vergemakkelijken. Over vlees spreken we ons weliswaar niet uit, omdat we geen halalvlees in ons assortiment voeren.”

 

Veertigtal producten van lokale en nationale merken

De volgende stap is de toevoeging van zo’n 40 nieuwe producten voor de moslimgemeenschap. Het gaat op dit moment om een combinatie van nationale merken en verswaren. Elewaut: “We brengen enkele Turkse en Marokkaanse merken in het assortiment, maar het gaat niet noodzakelijk alleen om lokale merken. Er zijn ook producten van multinationale merkproducenten bij, zoals bijvoorbeeld Coca-Cola.”

 

Het draait bovenfien niet alleen om specifieke halal-producten qua ingrediëntensamenstelling: er bleek bijvoorbeeld ook veel vraag te zijn naar grotere productverpakkingen, zoals van kruiden, en bepaalde zoetere producten, waaronder zoetere yoghurt. Rond die nieuwe producten is Colruyt nu al in gesprek met nationale merken, op middellange termijn worden ze wellicht ook geïntroduceerd in de Colruyt-huismerken.

 

Voor Colruyt vormen moslimklanten immers een goede match met de eigen filosofie: “Vaak gaat het om gezinnen met kinderen die op een prijsbewuste manier winkelen, en dat is net de hoofddoelgroep van Colruyt. We willen élke klant zo goed mogelijk bedienen en efficiënt winkelen mogelijk maken voor iedereen, voor de laagste prijzen”, aldus Elewaut.

 

Uitrol in 41 Colruyt-supermarkten

Net zoals bij het veggie- en glutenvrije aanbod liggen de nieuwe producten niet in een apart rek, maar gewoon naast gelijkaardige producten verspreid in de winkel. Wat vlees betreft, is Colruyt weliswaar categoriek: het wil geen producten van onverdoofde slachting in de winkelrekken.

 

De uitrol van het aangepaste assortiment gebeurt in 41 Colruyt-winkels, in grote steden zoals Brussel en Antwerpen, maar ook enkele middelgrote steden. “We hebben de vestigingen waar hier vraag naar is zorgvuldig geïdentificeerd. Op termijn kunnen er mogelijk een tiental vestigingen meer bijkomen, maar het is zeker niet voor alle supermarkten voorzien.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.