Opnieuw wint Colruyt marktaandeel | RetailDetail

Colruyt wint opnieuw marktaandeel

Colruyt wint opnieuw marktaandeel

Tijdens de eerste helft van het boekjaar steeg het marktaandeel van Colruyt in België opnieuw. Ook de groepsomzet steeg, maar het bedrijfsresultaat daalde. De retailer benadrukt dat de Colruytwinkels hun laagsteprijsbelofte waarmaken.

Hogere investeringen

De omzet van Colruyt Group groeide in de eerste helft van het boekjaar 2016/17 met 2,4% tot meer dan 4,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalde van 5,7% tot 5,5% van de omzet, wat volgens Colruyt te wijten is aan hogere afschrijvingen door investeringen in het winkelpark en de logistieke infrastructuur. 

 

Met de winkels lijkt het redelijk goed te gaan: het marktaandeel in België steeg in de eerste jaarhelft met 19 basispunten tot 31,8%. De omzet van de Colruyt-winkels in België en Luxemburg steeg met 1,9%, al was dat voornamelijk door verkoopprijsinflatie. Er was een iets milder concurrentieel klimaat, waardoor prijsverhogingen van leveranciers sneller werden doorgerekend in de markt. Colruyt benadrukt wel dat het blijft investeren in haar laagsteprijzenstrategie: prijsverlagingen én promoties van concurrenten worden onmiddellijk in de verkoopprijzen verrekend.

 

Markt blijft competitief

OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 11%. De groothandelsomzet (onder andere Retail Partners Colruyt Group, leverancier van de Spar- en Alvo-winkels) bleef stabiel. Dreambaby en Dreamland zagen de omzet met 2% dalen door slecht weer en een negatief kalendereffect. De online omzet (onder andere Collect & Go) steeg, maar daarover geeft Colruyt geen verdere details. 

 

In Frankrijk realiseerden de Colruyt-winkels een omzetstijging met 3,2%. Colruyt Group zal de komende jaren blijven investeren in haar Franse retailactiviteiten.

 

De markt blijft competitief, besluit de persmededeling: “Wij voorzien op korte termijn geen significante herneming van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.