Opnieuw wint Colruyt marktaandeel | RetailDetail

Colruyt wint opnieuw marktaandeel

Colruyt wint opnieuw marktaandeel

Tijdens de eerste helft van het boekjaar steeg het marktaandeel van Colruyt in België opnieuw. Ook de groepsomzet steeg, maar het bedrijfsresultaat daalde. De retailer benadrukt dat de Colruytwinkels hun laagsteprijsbelofte waarmaken.

Hogere investeringen

De omzet van Colruyt Group groeide in de eerste helft van het boekjaar 2016/17 met 2,4% tot meer dan 4,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalde van 5,7% tot 5,5% van de omzet, wat volgens Colruyt te wijten is aan hogere afschrijvingen door investeringen in het winkelpark en de logistieke infrastructuur. 

 

Met de winkels lijkt het redelijk goed te gaan: het marktaandeel in België steeg in de eerste jaarhelft met 19 basispunten tot 31,8%. De omzet van de Colruyt-winkels in België en Luxemburg steeg met 1,9%, al was dat voornamelijk door verkoopprijsinflatie. Er was een iets milder concurrentieel klimaat, waardoor prijsverhogingen van leveranciers sneller werden doorgerekend in de markt. Colruyt benadrukt wel dat het blijft investeren in haar laagsteprijzenstrategie: prijsverlagingen én promoties van concurrenten worden onmiddellijk in de verkoopprijzen verrekend.

 

Markt blijft competitief

OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 11%. De groothandelsomzet (onder andere Retail Partners Colruyt Group, leverancier van de Spar- en Alvo-winkels) bleef stabiel. Dreambaby en Dreamland zagen de omzet met 2% dalen door slecht weer en een negatief kalendereffect. De online omzet (onder andere Collect & Go) steeg, maar daarover geeft Colruyt geen verdere details. 

 

In Frankrijk realiseerden de Colruyt-winkels een omzetstijging met 3,2%. Colruyt Group zal de komende jaren blijven investeren in haar Franse retailactiviteiten.

 

De markt blijft competitief, besluit de persmededeling: “Wij voorzien op korte termijn geen significante herneming van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.