Colruyt zet prijsverschillen scherper in de markt | RetailDetail

Colruyt zet prijsverschillen scherper in de markt

Colruyt zet prijsverschillen scherper in de markt

In een gepersonaliseerde campagne laat Colruyt niet de minste twijfel over zijn prijspositie op de Belgische markt. Klanten ontvangen gerichte informatie over de prijsverschillen in hun regio. 

Echt de goedkoopste

“Een hoogstandje”, zo noemt marketingdirecteur Guy Elewaut de nieuwe, gepersonaliseerde campagne die Colruyt deze maand heeft uitgerold. De lokale prijsverschillen met de concurrenten worden nog scherper in de verf gezet.


De Prijsbarometer van Colruyt speelt de hoofdrol in de campagne, die loopt sinds 6 januari via de eigen media van Colruyt Laagste Prijzen: 10m² affiches bij de winkels, affiches en schermen in de winkels, gepersonaliseerde mailings naar de klanten en meldingen op de gepersonaliseerde “Selectie voor u” folders. 


De boodschap luidt telkens: “Is Colruyt Boom (of Nossegem, of vul maar in…) echt de goedkoopste? Zeker. Kijk maar naar het prijsverschil met andere winkels in uw streek.” Waarbij een staafdiagram het prijsverschil toont met een concurrent in de buurt. Op de Colruyt website kunnen consumenten ook de andere prijsverschillen raadplegen. 

 

Individuele communicatie

Die gerichte communicatie is mogelijk dankzij de expertise van Colruyt-dochter Symeta, de specialist in gepersonaliseerde direct mail. Hoe het werkt? Voor de belangrijkste winkels berekent Colruyt de prijsverschillen met de concurrenten in de buurt. Die regionale prijsverschillen worden dan individueel gecommuniceerd naar de klanten van die winkel. Zij zien dus hoeveel ze besparen door in “hun” Colruyt te winkelen. 


In de folders en op de affiches die RetailDetail te zien kreeg, varieerden de percentages tussen 7,51% en 11,90%. Stevige verschillen toch. Liggen die niet hoger dan de prijsverschillen die Test-Aankoop jaarlijks noteert? 


“Onze methode om prijzen op te meten is sinds decennia dezelfde”, verklaart Guy Elewaut. “Je moet er rekening mee houden dat we met lokale prijszetting werken. Er is eigenlijk maar één retailer waarvoor de prijsverschillen die wij meten hoger zijn dan die bij Test-Aankoop, en dat is Albert Heijn. Een kwestie van methodologie. We vergelijken telkens de nationale merken en de laagste prijzen – zoals ons merk Everyday Selection of de laagste prijsmerken bij Aldi en Lidl.”  


De mainstream private labels neemt Colruyt dus niet mee in de vergelijking. Voor elke prijsvergelijking communiceert de retailer wanneer de prijzen werden opgenomen, om hoeveel producten het gaat en in welke productcategorieën. 

 

Geen twijfel over prijspositie

Colruyt vergelijkt de prijzen met die van vijf collega’s: Aldi, Lidl, Delhaize, Carrefour en Albert Heijn. “Onze belangrijkste concurrenten op nationaal vlak”, geeft Guy Elewaut aan, al kan je over Albert Heijn discussiëren. Die zit er “om strategische redenen” bij. Maar dus geen Cora, Makro of Intermarché (jammer voor de Musketiers, want net nu communiceren ze op hun website: “Onze prijzen durven de vergelijking aan”…).


De Prijsbarometer is niet nieuw, de manier waarop Colruyt nu een offensief voert, is dat wel. Vanwaar die toegenomen agressiviteit in de communicatie?  “We zijn heel zeker van onze informatie en laten geen twijfel over onze prijspositie. In de kranten doen we dat al een tijdje, hiermee gaan we een stap verder”, zo luidt het. “We zetten de bestaande prijsverschillen nog duidelijker in de markt en we spelen daarbij onze sterke personaliseringscapaciteiten uit. We hebben de tools, we willen ze optimaal inzetten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top