Colruyt sluit thuislevering niet uit | RetailDetail

Colruyt ziet toekomst in thuislevering

Colruyt ziet toekomst in thuislevering
Shutterstock

Colruyt verkoopt al bijna twintig jaar online, maar het heeft daarbij nooit aan huis geleverd. In een interview laat Frans Colruyt echter weten dat thuislevering binnenkort mogelijk toch gelanceerd wordt bij Colruyt.

 

Enkel op duurzame manier

“Het staat op onze radar. De perceptie dat we tegen huis-aan-huis leveren zijn, is totaal fout. Alleen willen we dit op een duurzame manier doen”, zegt Frans Colruyt aan De Standaard. “We hadden nu al kunnen aan huis leveren, maar we werken liever stap voor stap en op een kwalitatieve manier. Dat betekent dat je het moet doen met de juiste partners.”

 

Bovendien wil de keten enkel leveren met ecologische voertuigen en moeten er voldoende klanten op een route aanwezig zijn. Eventuele eerste testen zullen volgens Frans Colruyt dan ook nog niet voor het nieuwe boekjaar zijn. Gratis zal de dienst overigens sowieso niet zijn: “Gratis leveren kan niet, we zullen moeten zien wat de klant wil betalen”, aldus Frans Colruyt, die mogelijk meer over deze plannen - en over de toekomst die hij ziet voor de foodretail - zal vertellen op het RetailDetail Congres op 26 april.

 

Succes Collect&Go

Ondertussen blijft Colruyt wel sterk inzetten op de afhaalpunten van Collect&Go. Dat netwerk bestaat nu al uit 183 afhaalpunten, waarvan de meerderheid verbonden zijn aan een gewone winkel. In de toekomst wil Colruyt ook experimenteren met afhaalpunten bij de Okay-winkels. “De keuze voor afhaalpunten was een keuze voor duurzaamheid”, zegt Geert Boel, manager van Collect&Go. “De afstand tussen de afhaalpunten mag nooit meer dan 10 tot 15 minuten rijden bedragen.”

 

Die afhaalpunten hebben in ieder geval hun effect niet gemist, want Colruyt is momenteel veruit marktleider in het online segment. “We steken er met kop en schouder bovenuit”, bevestigt Frans Colruyt.

 

De totale online omzet van Colruyt bedraagt momenteel circa 350 miljoen euro, waarvan het merendeel uit Collect&Go, dat ook sterk blijft groeien. “En dat is al enkele jaren het geval”, zegt Boel. “Afgelopen jaar kwamen er weer 80.000 klanten bij.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.