Colruyt sluit thuislevering niet uit | RetailDetail

Colruyt ziet toekomst in thuislevering

Colruyt ziet toekomst in thuislevering
Shutterstock

Colruyt verkoopt al bijna twintig jaar online, maar het heeft daarbij nooit aan huis geleverd. In een interview laat Frans Colruyt echter weten dat thuislevering binnenkort mogelijk toch gelanceerd wordt bij Colruyt.

 

Enkel op duurzame manier

“Het staat op onze radar. De perceptie dat we tegen huis-aan-huis leveren zijn, is totaal fout. Alleen willen we dit op een duurzame manier doen”, zegt Frans Colruyt aan De Standaard. “We hadden nu al kunnen aan huis leveren, maar we werken liever stap voor stap en op een kwalitatieve manier. Dat betekent dat je het moet doen met de juiste partners.”

 

Bovendien wil de keten enkel leveren met ecologische voertuigen en moeten er voldoende klanten op een route aanwezig zijn. Eventuele eerste testen zullen volgens Frans Colruyt dan ook nog niet voor het nieuwe boekjaar zijn. Gratis zal de dienst overigens sowieso niet zijn: “Gratis leveren kan niet, we zullen moeten zien wat de klant wil betalen”, aldus Frans Colruyt, die mogelijk meer over deze plannen - en over de toekomst die hij ziet voor de foodretail - zal vertellen op het RetailDetail Congres op 26 april.

 

Succes Collect&Go

Ondertussen blijft Colruyt wel sterk inzetten op de afhaalpunten van Collect&Go. Dat netwerk bestaat nu al uit 183 afhaalpunten, waarvan de meerderheid verbonden zijn aan een gewone winkel. In de toekomst wil Colruyt ook experimenteren met afhaalpunten bij de Okay-winkels. “De keuze voor afhaalpunten was een keuze voor duurzaamheid”, zegt Geert Boel, manager van Collect&Go. “De afstand tussen de afhaalpunten mag nooit meer dan 10 tot 15 minuten rijden bedragen.”

 

Die afhaalpunten hebben in ieder geval hun effect niet gemist, want Colruyt is momenteel veruit marktleider in het online segment. “We steken er met kop en schouder bovenuit”, bevestigt Frans Colruyt.

 

De totale online omzet van Colruyt bedraagt momenteel circa 350 miljoen euro, waarvan het merendeel uit Collect&Go, dat ook sterk blijft groeien. “En dat is al enkele jaren het geval”, zegt Boel. “Afgelopen jaar kwamen er weer 80.000 klanten bij.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week zijn internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.