Comeos: “Hebben geen invloed op lage prijzen”

Comeos: “Hebben geen invloed op lage prijzen”

Nu ook de Belgische landbouwers acties voeren tegen de lage prijzen voor melk en varkensvlees, en daarbij op- en afritten van verschillende snelwegen blokkeren, spreekt handelsfederatie Comeos zijn steun uit voor de boeren. Wel zegt de federatie zelf geen invloed te hebben op de prijzen.

"Impact is nihil"

"De Belgische melk- en varkensvleessectoren kampen met ernstige problemen. Wij hebben daar begrip voor, maar wij bepalen de prijs niet: deze prijs wordt op Europees en op wereldniveau bepaald", zegt Comeos-CEO Dominique Michel. "Meer dan 60% van het in België geproduceerde varkensvlees wordt geëxporteerd, voor melk is dit meer dan 50%. Belgische supermarkten verkopen slechts 10% van het Belgische varkensvlees als vers vlees en slechts 15% van de Belgische melk als consumptiemelk. Onze impact op de prijszetting is dus nihil."

 

Comeos vraagt dan ook om de acties stop te zetten en om samen rond de tafel te gaan zitten. "We overleggen al een aantal weken met het Agrofront en de voedingsindustrie. We zoeken samen naar oplossingen om onze impact op de prijzen van varkensvlees en melk te vergroten en de prijsvolatiliteit te temperen. Voor Belgisch rundvlees hebben we in het verleden al concrete projecten gelanceerd, maar daarvan wordt 95% in Belgische supermarkten verkocht. Hier is onze impact op de sector dus veel groter", zegt Michel.

 

De acties van de landbouwers in België worden vooral gedragen door de relatief kleine landbouwvereniging Algemeen Boerensyndicaat. Eerder had de Boerenbond zich ook al uitgesproken tegen acties, al vroeg de organisatie wel aan de consument om druk te zetten op supermarkten om de prijzen te verhogen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top