Comeos: “Hebben geen invloed op lage prijzen” | RetailDetail

Comeos: “Hebben geen invloed op lage prijzen”

Comeos: “Hebben geen invloed op lage prijzen”

Nu ook de Belgische landbouwers acties voeren tegen de lage prijzen voor melk en varkensvlees, en daarbij op- en afritten van verschillende snelwegen blokkeren, spreekt handelsfederatie Comeos zijn steun uit voor de boeren. Wel zegt de federatie zelf geen invloed te hebben op de prijzen.

"Impact is nihil"

"De Belgische melk- en varkensvleessectoren kampen met ernstige problemen. Wij hebben daar begrip voor, maar wij bepalen de prijs niet: deze prijs wordt op Europees en op wereldniveau bepaald", zegt Comeos-CEO Dominique Michel. "Meer dan 60% van het in België geproduceerde varkensvlees wordt geëxporteerd, voor melk is dit meer dan 50%. Belgische supermarkten verkopen slechts 10% van het Belgische varkensvlees als vers vlees en slechts 15% van de Belgische melk als consumptiemelk. Onze impact op de prijszetting is dus nihil."

 

Comeos vraagt dan ook om de acties stop te zetten en om samen rond de tafel te gaan zitten. "We overleggen al een aantal weken met het Agrofront en de voedingsindustrie. We zoeken samen naar oplossingen om onze impact op de prijzen van varkensvlees en melk te vergroten en de prijsvolatiliteit te temperen. Voor Belgisch rundvlees hebben we in het verleden al concrete projecten gelanceerd, maar daarvan wordt 95% in Belgische supermarkten verkocht. Hier is onze impact op de sector dus veel groter", zegt Michel.

 

De acties van de landbouwers in België worden vooral gedragen door de relatief kleine landbouwvereniging Algemeen Boerensyndicaat. Eerder had de Boerenbond zich ook al uitgesproken tegen acties, al vroeg de organisatie wel aan de consument om druk te zetten op supermarkten om de prijzen te verhogen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.