Comeos: “Hebben geen invloed op lage prijzen”

Comeos: “Hebben geen invloed op lage prijzen”

Nu ook de Belgische landbouwers acties voeren tegen de lage prijzen voor melk en varkensvlees, en daarbij op- en afritten van verschillende snelwegen blokkeren, spreekt handelsfederatie Comeos zijn steun uit voor de boeren. Wel zegt de federatie zelf geen invloed te hebben op de prijzen.

"Impact is nihil"

"De Belgische melk- en varkensvleessectoren kampen met ernstige problemen. Wij hebben daar begrip voor, maar wij bepalen de prijs niet: deze prijs wordt op Europees en op wereldniveau bepaald", zegt Comeos-CEO Dominique Michel. "Meer dan 60% van het in België geproduceerde varkensvlees wordt geëxporteerd, voor melk is dit meer dan 50%. Belgische supermarkten verkopen slechts 10% van het Belgische varkensvlees als vers vlees en slechts 15% van de Belgische melk als consumptiemelk. Onze impact op de prijszetting is dus nihil."

 

Comeos vraagt dan ook om de acties stop te zetten en om samen rond de tafel te gaan zitten. "We overleggen al een aantal weken met het Agrofront en de voedingsindustrie. We zoeken samen naar oplossingen om onze impact op de prijzen van varkensvlees en melk te vergroten en de prijsvolatiliteit te temperen. Voor Belgisch rundvlees hebben we in het verleden al concrete projecten gelanceerd, maar daarvan wordt 95% in Belgische supermarkten verkocht. Hier is onze impact op de sector dus veel groter", zegt Michel.

 

De acties van de landbouwers in België worden vooral gedragen door de relatief kleine landbouwvereniging Algemeen Boerensyndicaat. Eerder had de Boerenbond zich ook al uitgesproken tegen acties, al vroeg de organisatie wel aan de consument om druk te zetten op supermarkten om de prijzen te verhogen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top