Comeos: “Hebben geen invloed op lage prijzen”

Comeos: “Hebben geen invloed op lage prijzen”

Nu ook de Belgische landbouwers acties voeren tegen de lage prijzen voor melk en varkensvlees, en daarbij op- en afritten van verschillende snelwegen blokkeren, spreekt handelsfederatie Comeos zijn steun uit voor de boeren. Wel zegt de federatie zelf geen invloed te hebben op de prijzen.

"Impact is nihil"

"De Belgische melk- en varkensvleessectoren kampen met ernstige problemen. Wij hebben daar begrip voor, maar wij bepalen de prijs niet: deze prijs wordt op Europees en op wereldniveau bepaald", zegt Comeos-CEO Dominique Michel. "Meer dan 60% van het in België geproduceerde varkensvlees wordt geëxporteerd, voor melk is dit meer dan 50%. Belgische supermarkten verkopen slechts 10% van het Belgische varkensvlees als vers vlees en slechts 15% van de Belgische melk als consumptiemelk. Onze impact op de prijszetting is dus nihil."

 

Comeos vraagt dan ook om de acties stop te zetten en om samen rond de tafel te gaan zitten. "We overleggen al een aantal weken met het Agrofront en de voedingsindustrie. We zoeken samen naar oplossingen om onze impact op de prijzen van varkensvlees en melk te vergroten en de prijsvolatiliteit te temperen. Voor Belgisch rundvlees hebben we in het verleden al concrete projecten gelanceerd, maar daarvan wordt 95% in Belgische supermarkten verkocht. Hier is onze impact op de sector dus veel groter", zegt Michel.

 

De acties van de landbouwers in België worden vooral gedragen door de relatief kleine landbouwvereniging Algemeen Boerensyndicaat. Eerder had de Boerenbond zich ook al uitgesproken tegen acties, al vroeg de organisatie wel aan de consument om druk te zetten op supermarkten om de prijzen te verhogen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top