Commerciële acties stuwen omzet Lotus hoger | RetailDetail

Commerciële acties stuwen omzet Lotus hoger

Commerciële acties stuwen omzet Lotus hoger

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries heeft in de eerste zes maanden van 2013 een omzetstijging van 14,7% geboekt tot 159,767 miljoen euro. Dat dankte Lotus vooral aan het opdrijven van de commerciële acties.

Biscuiterie Willems verdubbelt omzetgroei

Commercieel deed Lotus het dus goed: in heel wat landen zaten de verkopen in de lift. Van de stijging komt bijna 7% op rekening van de bestaande activiteiten, de andere helft wordt grotendeels aangedragen door het overgenomen Biscuiterie Willems.

 

Lotus schrijft de groei onder meer toe aan significante investeringen in de communicatie met de consument, de versterkte verkoop- en marketingorganisatie en een toename van commerciële inspanningen in het winkelpunt.

 

Succes in alle geledingen

In België claimt Lotus een versterking van zijn marktaandeel in alle segmenten. In Nederland was er een lichte groei van de omzet, onder meer door het succes van de ontbijtkoek Snelle Jelle en de Lotus-speculaas.

 

In Frankrijk ging het verbruik van speculaas eveneens de hoogte in dankzij twee nationale televisiecampagnes, gericht op de koppeling tussen Lotus en het koffiemoment. Ten slotte werden ook successen geboekt in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en China.

 

Dinosaurische strijd met LU

Intussen bereidt Lotus zich voor op de commercialisering van het Dinosauruskoekje. Het kocht de licentie voor een aantal landen daarvoor vorig jaar over van het Spaanse Galletas Artiach, maar tot eind dit jaar bezit concurrent Lu nog de rechten.

 

Vanaf medio 2014 zullen de Dinosauruskoekjes geproduceerd worden in de fabriek van Lotus Bakeries in Lembeke. Commercieel zal het wel tegenwind krijgen van Lu, dat sinds kort een eigen versie van het vertrouwde koekje heeft.

 

Forse investeringen dempen winst

Het voorbije halfjaar investeerde Lotus trouwens al 17,3 miljoen euro in een optimalisatie van de productievestiging in Geldrop en een capaciteitsuitbreiding in de site van Sintjohannesga, om beter in te kunnen spelen op de vraag naar ontbijtkoek in Nederland. In België rondde het bedrijf de investering af voor de verhuizing van de frangipanelijn van Lembeke naar Oostakker.

 

Mede door de toegenomen investeringen groeide de nettowinst veel minder snel dan de omzet: die steeg 'maar' met 5,2% tot 13,474 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.