Commerciële acties stuwen omzet Lotus hoger

Commerciële acties stuwen omzet Lotus hoger

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries heeft in de eerste zes maanden van 2013 een omzetstijging van 14,7% geboekt tot 159,767 miljoen euro. Dat dankte Lotus vooral aan het opdrijven van de commerciële acties.

Biscuiterie Willems verdubbelt omzetgroei

Commercieel deed Lotus het dus goed: in heel wat landen zaten de verkopen in de lift. Van de stijging komt bijna 7% op rekening van de bestaande activiteiten, de andere helft wordt grotendeels aangedragen door het overgenomen Biscuiterie Willems.

 

Lotus schrijft de groei onder meer toe aan significante investeringen in de communicatie met de consument, de versterkte verkoop- en marketingorganisatie en een toename van commerciële inspanningen in het winkelpunt.

 

Succes in alle geledingen

In België claimt Lotus een versterking van zijn marktaandeel in alle segmenten. In Nederland was er een lichte groei van de omzet, onder meer door het succes van de ontbijtkoek Snelle Jelle en de Lotus-speculaas.

 

In Frankrijk ging het verbruik van speculaas eveneens de hoogte in dankzij twee nationale televisiecampagnes, gericht op de koppeling tussen Lotus en het koffiemoment. Ten slotte werden ook successen geboekt in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en China.

 

Dinosaurische strijd met LU

Intussen bereidt Lotus zich voor op de commercialisering van het Dinosauruskoekje. Het kocht de licentie voor een aantal landen daarvoor vorig jaar over van het Spaanse Galletas Artiach, maar tot eind dit jaar bezit concurrent Lu nog de rechten.

 

Vanaf medio 2014 zullen de Dinosauruskoekjes geproduceerd worden in de fabriek van Lotus Bakeries in Lembeke. Commercieel zal het wel tegenwind krijgen van Lu, dat sinds kort een eigen versie van het vertrouwde koekje heeft.

 

Forse investeringen dempen winst

Het voorbije halfjaar investeerde Lotus trouwens al 17,3 miljoen euro in een optimalisatie van de productievestiging in Geldrop en een capaciteitsuitbreiding in de site van Sintjohannesga, om beter in te kunnen spelen op de vraag naar ontbijtkoek in Nederland. In België rondde het bedrijf de investering af voor de verhuizing van de frangipanelijn van Lembeke naar Oostakker.

 

Mede door de toegenomen investeringen groeide de nettowinst veel minder snel dan de omzet: die steeg 'maar' met 5,2% tot 13,474 miljoen euro.

Tags: