Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder | RetailDetail

Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder

Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder
Foto: Fotazdymak / Shutterstock.com

Het zit er bovenarms op tussen de Franse supermarktgroep Leclerc en Coca-Cola: E. Leclerc weigert in te gaan op de prijsverhogingen die Coca-Cola voor 2018 doorvoert, waardoor sommige winkels al enkele weken zonder de frisdrank zitten.

 

Stiekeme bevoorrading via andere kanalen?

Er woedt een prijsconflict tussen E. Leclerc en Coca-Cola: in verschillende supermarkten van de Franse keten hangt waar normaal de rode flessen staan een briefje met de melding dat door “een onenigheid met leverancier Coca-Cola, die de prijs van zijn producten gevoelig wil verhogen in 2018, E.Leclerc niet tot een akkoord is kunnen komen”. De supermarktketen verontschuldigt zich voor de onderbreking in de bevoorraading. 


Bottelarij Coca-Cola European Partners France geeft toe dat het niet tot een akkoord is gekomen met Leclerc, maar beide partijen weigeren verdere commentaar te geven over de onderhandelingen. De jaarlijkse gesprekken zouden al sinds december mank lopen, maar pas nu is het conflict in de winkelrekken zichtbaar.


Leclerc zou ondertussen wel een andere bron hebben aangesproken om de populaire frisdrank in te kopen: in plaats van verdeler Coca-Cola European Partners zou E. Leclerc zich inmiddels bevoorraden bij een leverancier in Oost-Europa, die het mogelijk heeft kunnen aanspreken via zijn Europese inkooporganisatie Eurelec in Brussel. Het zou verklaren waarom er in sommige Leclerc-supermarkten colaflessen met anderstalige etiketten opduiken, meent de krant Le Parisien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.