Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder | RetailDetail

Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder

Conflict tussen Coca-Cola en E. Leclerc zet colaverslaafden zonder
Foto: Fotazdymak / Shutterstock.com

Het zit er bovenarms op tussen de Franse supermarktgroep Leclerc en Coca-Cola: E. Leclerc weigert in te gaan op de prijsverhogingen die Coca-Cola voor 2018 doorvoert, waardoor sommige winkels al enkele weken zonder de frisdrank zitten.

 

Stiekeme bevoorrading via andere kanalen?

Er woedt een prijsconflict tussen E. Leclerc en Coca-Cola: in verschillende supermarkten van de Franse keten hangt waar normaal de rode flessen staan een briefje met de melding dat door “een onenigheid met leverancier Coca-Cola, die de prijs van zijn producten gevoelig wil verhogen in 2018, E.Leclerc niet tot een akkoord is kunnen komen”. De supermarktketen verontschuldigt zich voor de onderbreking in de bevoorraading. 


Bottelarij Coca-Cola European Partners France geeft toe dat het niet tot een akkoord is gekomen met Leclerc, maar beide partijen weigeren verdere commentaar te geven over de onderhandelingen. De jaarlijkse gesprekken zouden al sinds december mank lopen, maar pas nu is het conflict in de winkelrekken zichtbaar.


Leclerc zou ondertussen wel een andere bron hebben aangesproken om de populaire frisdrank in te kopen: in plaats van verdeler Coca-Cola European Partners zou E. Leclerc zich inmiddels bevoorraden bij een leverancier in Oost-Europa, die het mogelijk heeft kunnen aanspreken via zijn Europese inkooporganisatie Eurelec in Brussel. Het zou verklaren waarom er in sommige Leclerc-supermarkten colaflessen met anderstalige etiketten opduiken, meent de krant Le Parisien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”