Consument gebruikt meer kortingsbonnen voor foodaankopen

Consument gebruikt meer kortingsbonnen voor foodaankopen

Belgen blijven Europees kampioen kortingsbonnen, blijkt uit de cijfers van HighCo Data Benelux voor 2015. Er waren meer acties in de food en digitale oplossingen zoals e-couponing worden steeds populairder.

103 miljoen euro korting in 2015

In 2015 heeft elke Belg gemiddeld 6,6 kortingsbonnen gebruikt die waren uitgegeven door fabrikanten. Daarmee laten we de Fransen achter ons, die 4,7 bonnen per inwoner gebruikten in 2015. Tijdens datzelfde jaar hebben de teams van HighCo Data Benelux maar liefst 73 miljoen bonnen verwerkt die Belgische consumenten hebben ingediend bij handelaars. 


In totaal hebben de Belgische gezinnen in 2015 zo'n 103 miljoen euro bespaard dankzij kortingsbonnen. Dat cijfer is de afgelopen jaren vrij stabiel gebleven, ook al stelt HighCo wel een lichte terugval vast van het aantal ingewisselde bonnen. 


De oorzaak voor die evolutie ligt bij de fabrikanten, die steeds vaker kortingsbonnen verspreiden die enkel geldig zijn bij aankoop van meerdere producten (bijvoorbeeld 2 euro korting bij aankoop van 2 pizza's) in plaats van één enkel product (bijvoorbeeld 0,75 euro korting bij aankoop van 1 pizza). 

 

Trend: meer acties op “Food” 

Sinds enkele jaren neemt het aantal acties niet meer toe, en blijft het totaal stagneren tussen 22.000 en 25.000 acties per jaar. Maar in de foodsector is wel een duidelijke trend waar te nemen, namelijk een aanzienlijke stijging van het aantal Belgische consumenten dat gebruik maakt van acties op voedingswaren en dranken (+11%). 


De populariteit van digitale kortingsbonnen neemt alleen maar toe. Merkfabrikanten laten zich steeds meer verleiden door de digitale oplossingen voor promoties. HighCo merkt een aanzienlijke stijging van de digitale kortingacties bij Delhaize, Carrefour en Match. Het aantal e-coupons dat de consumenten in 2015 hebben afgedrukt ligt 63% hoger dan in 2014. De divisie BOX, de afdeling van HighCo Data Benelux die het digitale kanaal ontwikkelt, heeft laten weten dat er in 2015 zo'n 18% meer e-coupons zijn gebruikt.  

 

M-coupon komt dichterbij

In 2015 lag het aantal “cashbacks” (artikelen die gedeeltelijk of volledig worden terugbetaald na aankoop of in het licht van een 'niet tevreden, geld terug'-actie) 4% hoger dan in 2014. De terugbetaalde som bedraagt gemiddeld 8,6 euro per deelname. Steeds meer acties hebben de vorm van wedstrijden, online spelletjes en zo meer.

 

Wat brengt de toekomst? Projecten met mobiele coupons worden steeds concreter en het is een kwestie van tijd voor ze hun intrede doen bij de Belgische consumenten. In 2016 zal HighCo Data Benelux uitpakken met vernieuwende oplossingen. Het bedrijf werkt momenteel samen met een vooraanstaande partner uit de sector aan een gezamenlijk project. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top