Consument gebruikt meer kortingsbonnen voor foodaankopen | RetailDetail

Consument gebruikt meer kortingsbonnen voor foodaankopen

Consument gebruikt meer kortingsbonnen voor foodaankopen

Belgen blijven Europees kampioen kortingsbonnen, blijkt uit de cijfers van HighCo Data Benelux voor 2015. Er waren meer acties in de food en digitale oplossingen zoals e-couponing worden steeds populairder.

103 miljoen euro korting in 2015

In 2015 heeft elke Belg gemiddeld 6,6 kortingsbonnen gebruikt die waren uitgegeven door fabrikanten. Daarmee laten we de Fransen achter ons, die 4,7 bonnen per inwoner gebruikten in 2015. Tijdens datzelfde jaar hebben de teams van HighCo Data Benelux maar liefst 73 miljoen bonnen verwerkt die Belgische consumenten hebben ingediend bij handelaars. 


In totaal hebben de Belgische gezinnen in 2015 zo'n 103 miljoen euro bespaard dankzij kortingsbonnen. Dat cijfer is de afgelopen jaren vrij stabiel gebleven, ook al stelt HighCo wel een lichte terugval vast van het aantal ingewisselde bonnen. 


De oorzaak voor die evolutie ligt bij de fabrikanten, die steeds vaker kortingsbonnen verspreiden die enkel geldig zijn bij aankoop van meerdere producten (bijvoorbeeld 2 euro korting bij aankoop van 2 pizza's) in plaats van één enkel product (bijvoorbeeld 0,75 euro korting bij aankoop van 1 pizza). 

 

Trend: meer acties op “Food” 

Sinds enkele jaren neemt het aantal acties niet meer toe, en blijft het totaal stagneren tussen 22.000 en 25.000 acties per jaar. Maar in de foodsector is wel een duidelijke trend waar te nemen, namelijk een aanzienlijke stijging van het aantal Belgische consumenten dat gebruik maakt van acties op voedingswaren en dranken (+11%). 


De populariteit van digitale kortingsbonnen neemt alleen maar toe. Merkfabrikanten laten zich steeds meer verleiden door de digitale oplossingen voor promoties. HighCo merkt een aanzienlijke stijging van de digitale kortingacties bij Delhaize, Carrefour en Match. Het aantal e-coupons dat de consumenten in 2015 hebben afgedrukt ligt 63% hoger dan in 2014. De divisie BOX, de afdeling van HighCo Data Benelux die het digitale kanaal ontwikkelt, heeft laten weten dat er in 2015 zo'n 18% meer e-coupons zijn gebruikt.  

 

M-coupon komt dichterbij

In 2015 lag het aantal “cashbacks” (artikelen die gedeeltelijk of volledig worden terugbetaald na aankoop of in het licht van een 'niet tevreden, geld terug'-actie) 4% hoger dan in 2014. De terugbetaalde som bedraagt gemiddeld 8,6 euro per deelname. Steeds meer acties hebben de vorm van wedstrijden, online spelletjes en zo meer.

 

Wat brengt de toekomst? Projecten met mobiele coupons worden steeds concreter en het is een kwestie van tijd voor ze hun intrede doen bij de Belgische consumenten. In 2016 zal HighCo Data Benelux uitpakken met vernieuwende oplossingen. Het bedrijf werkt momenteel samen met een vooraanstaande partner uit de sector aan een gezamenlijk project. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.