Consument krijgt vaak te weinig bij voorverpakte producten | RetailDetail

Consument krijgt vaak te weinig bij voorverpakte producten

Consument krijgt vaak te weinig bij voorverpakte producten
Shutterstock

Bij een onderzoek naar het gewicht van voorverpakte producten in supermarkten, is gebleken dat consumenten in bijna één op de vijf gevallen minder krijgt dan op de verpakking staat beschreven. Het gaat daarbij vooral over fouten in het productieproces.

Meer controles

De afgelopen vijf jaar voerde de Metrologische Dienst van de FOD Economie 2.694 controles uit en stelde in 438 gevallen een probleem vast. Daarom voerde de dienst dit jaar de controles op: “We merken trouwens dat het opvoeren van de controles dit jaar gewoon leidt tot meer inbreuken: voor 2017 waren er in de eerste zes maanden al 160 inbreuken op 714 controles. Dat doet vermoeden dat dit een wijdverspreid probleem is”, zegt CD&V-Kamerlid Leen Dierick aan HLN. In de tweede helft van het jaar worden er nog eens 500 controles uitgevoerd.

 

De controles zijn maar zelden het resultaat van een klacht van de consument: in de eerste helft van 2017 kwamen er zo maar twee klachten binnen. Volgens Dierick is dat ook niet nodig: “Dankzij alerte consumenten kan de Economische Inspectie gericht controleren of de werkelijke inhoud van een verpakking overeenstemt met wat beloofd wordt. Maar we mogen dat niet van iedereen verwachten”, zegt Dierick. “Wat we wel mogen verwachten, is dat de consument niet misleid of bedrogen wordt door hem niet genoeg waar voor zijn geld te geven. De controles moeten dus zeker opgevoerd worden.”

 

Verpakking meegerekend

Test-Aankoop voerde eerder al een soortgelijk onderzoek uit en kwam daarbij tot dezelfde conclusies. Meestal ging het daarbij over een fout in het productieproces, waarbij de toestellen verkeerd stonden afgesteld, maar soms was er ook sprake van bedrog. Zo telden sommige producenten van voorverpakte pralines het gewicht van de verpakking mee, wat niet mag.

 

Bedrijven die in de fout gaan mogen zich aan een waarschuwing of een pv verwachten. De voorbije jaren is het aantal pv’s trouwens al sterk gestegen: zo waren er dit jaar al meer dan in heel 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.