Consument krijgt vaak te weinig bij voorverpakte producten | RetailDetail

Consument krijgt vaak te weinig bij voorverpakte producten

Consument krijgt vaak te weinig bij voorverpakte producten
Shutterstock

Bij een onderzoek naar het gewicht van voorverpakte producten in supermarkten, is gebleken dat consumenten in bijna één op de vijf gevallen minder krijgt dan op de verpakking staat beschreven. Het gaat daarbij vooral over fouten in het productieproces.

Meer controles

De afgelopen vijf jaar voerde de Metrologische Dienst van de FOD Economie 2.694 controles uit en stelde in 438 gevallen een probleem vast. Daarom voerde de dienst dit jaar de controles op: “We merken trouwens dat het opvoeren van de controles dit jaar gewoon leidt tot meer inbreuken: voor 2017 waren er in de eerste zes maanden al 160 inbreuken op 714 controles. Dat doet vermoeden dat dit een wijdverspreid probleem is”, zegt CD&V-Kamerlid Leen Dierick aan HLN. In de tweede helft van het jaar worden er nog eens 500 controles uitgevoerd.

 

De controles zijn maar zelden het resultaat van een klacht van de consument: in de eerste helft van 2017 kwamen er zo maar twee klachten binnen. Volgens Dierick is dat ook niet nodig: “Dankzij alerte consumenten kan de Economische Inspectie gericht controleren of de werkelijke inhoud van een verpakking overeenstemt met wat beloofd wordt. Maar we mogen dat niet van iedereen verwachten”, zegt Dierick. “Wat we wel mogen verwachten, is dat de consument niet misleid of bedrogen wordt door hem niet genoeg waar voor zijn geld te geven. De controles moeten dus zeker opgevoerd worden.”

 

Verpakking meegerekend

Test-Aankoop voerde eerder al een soortgelijk onderzoek uit en kwam daarbij tot dezelfde conclusies. Meestal ging het daarbij over een fout in het productieproces, waarbij de toestellen verkeerd stonden afgesteld, maar soms was er ook sprake van bedrog. Zo telden sommige producenten van voorverpakte pralines het gewicht van de verpakking mee, wat niet mag.

 

Bedrijven die in de fout gaan mogen zich aan een waarschuwing of een pv verwachten. De voorbije jaren is het aantal pv’s trouwens al sterk gestegen: zo waren er dit jaar al meer dan in heel 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.