Consument gaat dialoog aan met supermarkt in nieuwe ngo-actie | RetailDetail

Consumenten tegen supermarkten: "Voed ons op!"

Consumenten tegen supermarkten: "Voed ons op!"
Foto: Shutterstock

Consumenten vragen supermarkten om duurzamere aankopen te stimuleren in de nieuwe campagne ‘ik ben meer dan mijn kassaticket’. Zes ngo’s gaan daarvoor de samenwerking aan op initiatief van blogster Ingrid Renders van Maison Slash.

 

"Ik ben meer dan mijn kassaticket"

Consumenten zijn meer dan wat je van hun kassaticket kunt afleiden, is het vertrekpunt van de actie ‘ik ben meer dan mijn kassaticket’. Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV, Femma, Gezinsbond, Test Aankoop en de blog Maison Slash willen daarom een dialoog opstarten tussen consumenten en supermarkten.

 

“Enerzijds laten we consumenten aan het woord. Gewone gezinnen die met twijfels zitten over de keuzes die ze elke dag maken. Anderzijds geven we supermarkten de kans om te tonen hoe ze vandaag al werken aan meer duurzaamheid, maar evengoed om te vertellen welke dilemma's en obstakels ze daarbij tegenkomen”, legt Renders uit. De campagne loopt een jaar lang en brengt verschillende thema's aan bod. Als eerste thema staat vlees centraal, met als bedoeling dat consumenten op het onlineplatform Meerdanmijnkassaticket.be hun vragen en prioriteiten formuleren voor de supermarkten. Die krijgen dan ook de kans om te antwoorden.

 

Klanten betrekken in beleid

“Tuurlijk willen mensen niet te veel betalen”, zegt Jelle Goossens van Rikolto, “maar ze willen ook geen boeren doen lijden, of het milieu kapot maken. We zijn ervan overtuigd dat de overdonderende meerderheid gewoon wil dat het verhaal achter hun eten klopt, en daar een correcte prijs voor wil betalen. Dat signaal willen we overbrengen.”

 

“Het is te makkelijk om supermarkten weg te zetten als de grote boeman. En het is te makkelijk om enkel te wijzen naar de consument", vervolgt Goossens. “Het is onze overtuiging dat de tijd rijp is dat supermarkten hun klanten op een nieuwe manier betrekken om hun beleid vorm te geven. Het is een kans om op een geloofwaardige manier prioriteiten te stellen op vlak van duurzaamheid en daarover verantwoording af te leggen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.