Consument gaat dialoog aan met supermarkt in nieuwe ngo-actie | RetailDetail

Consumenten tegen supermarkten: "Voed ons op!"

Consumenten tegen supermarkten: "Voed ons op!"
Foto: Shutterstock

Consumenten vragen supermarkten om duurzamere aankopen te stimuleren in de nieuwe campagne ‘ik ben meer dan mijn kassaticket’. Zes ngo’s gaan daarvoor de samenwerking aan op initiatief van blogster Ingrid Renders van Maison Slash.

 

"Ik ben meer dan mijn kassaticket"

Consumenten zijn meer dan wat je van hun kassaticket kunt afleiden, is het vertrekpunt van de actie ‘ik ben meer dan mijn kassaticket’. Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV, Femma, Gezinsbond, Test Aankoop en de blog Maison Slash willen daarom een dialoog opstarten tussen consumenten en supermarkten.

 

“Enerzijds laten we consumenten aan het woord. Gewone gezinnen die met twijfels zitten over de keuzes die ze elke dag maken. Anderzijds geven we supermarkten de kans om te tonen hoe ze vandaag al werken aan meer duurzaamheid, maar evengoed om te vertellen welke dilemma's en obstakels ze daarbij tegenkomen”, legt Renders uit. De campagne loopt een jaar lang en brengt verschillende thema's aan bod. Als eerste thema staat vlees centraal, met als bedoeling dat consumenten op het onlineplatform Meerdanmijnkassaticket.be hun vragen en prioriteiten formuleren voor de supermarkten. Die krijgen dan ook de kans om te antwoorden.

 

Klanten betrekken in beleid

“Tuurlijk willen mensen niet te veel betalen”, zegt Jelle Goossens van Rikolto, “maar ze willen ook geen boeren doen lijden, of het milieu kapot maken. We zijn ervan overtuigd dat de overdonderende meerderheid gewoon wil dat het verhaal achter hun eten klopt, en daar een correcte prijs voor wil betalen. Dat signaal willen we overbrengen.”

 

“Het is te makkelijk om supermarkten weg te zetten als de grote boeman. En het is te makkelijk om enkel te wijzen naar de consument", vervolgt Goossens. “Het is onze overtuiging dat de tijd rijp is dat supermarkten hun klanten op een nieuwe manier betrekken om hun beleid vorm te geven. Het is een kans om op een geloofwaardige manier prioriteiten te stellen op vlak van duurzaamheid en daarover verantwoording af te leggen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.