Consument gaat dialoog aan met supermarkt in nieuwe ngo-actie | RetailDetail

Consumenten tegen supermarkten: "Voed ons op!"

Consumenten tegen supermarkten: "Voed ons op!"
Foto: Shutterstock

Consumenten vragen supermarkten om duurzamere aankopen te stimuleren in de nieuwe campagne ‘ik ben meer dan mijn kassaticket’. Zes ngo’s gaan daarvoor de samenwerking aan op initiatief van blogster Ingrid Renders van Maison Slash.

 

"Ik ben meer dan mijn kassaticket"

Consumenten zijn meer dan wat je van hun kassaticket kunt afleiden, is het vertrekpunt van de actie ‘ik ben meer dan mijn kassaticket’. Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV, Femma, Gezinsbond, Test Aankoop en de blog Maison Slash willen daarom een dialoog opstarten tussen consumenten en supermarkten.

 

“Enerzijds laten we consumenten aan het woord. Gewone gezinnen die met twijfels zitten over de keuzes die ze elke dag maken. Anderzijds geven we supermarkten de kans om te tonen hoe ze vandaag al werken aan meer duurzaamheid, maar evengoed om te vertellen welke dilemma's en obstakels ze daarbij tegenkomen”, legt Renders uit. De campagne loopt een jaar lang en brengt verschillende thema's aan bod. Als eerste thema staat vlees centraal, met als bedoeling dat consumenten op het onlineplatform Meerdanmijnkassaticket.be hun vragen en prioriteiten formuleren voor de supermarkten. Die krijgen dan ook de kans om te antwoorden.

 

Klanten betrekken in beleid

“Tuurlijk willen mensen niet te veel betalen”, zegt Jelle Goossens van Rikolto, “maar ze willen ook geen boeren doen lijden, of het milieu kapot maken. We zijn ervan overtuigd dat de overdonderende meerderheid gewoon wil dat het verhaal achter hun eten klopt, en daar een correcte prijs voor wil betalen. Dat signaal willen we overbrengen.”

 

“Het is te makkelijk om supermarkten weg te zetten als de grote boeman. En het is te makkelijk om enkel te wijzen naar de consument", vervolgt Goossens. “Het is onze overtuiging dat de tijd rijp is dat supermarkten hun klanten op een nieuwe manier betrekken om hun beleid vorm te geven. Het is een kans om op een geloofwaardige manier prioriteiten te stellen op vlak van duurzaamheid en daarover verantwoording af te leggen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.