Consumenten willen meer betalen voor ‘eerlijke’ landbouwproducten

Consumenten willen meer betalen voor ‘eerlijke’ landbouwproducten

Drie op vier consumenten zegt bereid te zijn om meer te betalen voor landbouwproducten als dat de boer een eerlijkere prijs oplevert. Dat zou goed nieuws zijn voor de boeren, van wie bijna de helft de voorbije drie jaar hooguit 1.100 euro netto per maand verdiende.

"Boeren hebben reden tot klagen"

Een bevraging van 1.000 consumenten en 900 landbouwers leert dat veruit de meeste consumenten vinden dat boeren wel degelijk reden tot klagen hebben, terwijl 7 op de 10 vinden dat de regering meer zou kunnen doen om landbouwers te steunen. Liefst 95% zegt respect te hebben voor het beroep van landbouwer en noemt het van groter maatschappelijk belang dan dat van politieagent, journalist of politicus.

 

Van de ondervraagde landbouwers zegt 45% de voorbije drie jaar gemiddeld niet meer dan 1.100 euro netto per maand te hebben verdiend. Bijna de helft verdient tussen de 1.150 en 1.750 euro en slechts 7% meer dan 2.350 euro. De landbouwer werkt gemiddeld 66 uur per week: één op de drie werkt op zaterdag én zondag, slechts 27% slaagt erin om er meer dan een week per jaar tussenuit te knijpen.

 

Ondanks het harde werk voor een bescheiden inkomen houden landbouwers toch hartstochtelijk van hun beroep. Zo geeft 92% ondanks alle moeilijkheden aan nog steeds plezier te beleven aan zijn werk, 80% haalt er voldoening uit en 83% heeft geen spijt van zijn of haar beroepskeuze. Bijna de helft zou zelfs willen uitbreiden. Wel wil 81% de werklast verlagen en meer vrije tijd hebben.

 

Het onderzoek door onderzoeksbureau iVox, dat de steun kreeg van de Boerenbond, kwam er in opdracht van Bayer CropScience (de landbouwpoot van Bayer AG). De resultaten werden gepubliceerd enkele dagen voordat tientallen boerderijen de deuren openzetten tijdens de Dag van de Landbouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top