Consumenten willen meer betalen voor ‘eerlijke’ landbouwproducten | RetailDetail

Consumenten willen meer betalen voor ‘eerlijke’ landbouwproducten

Consumenten willen meer betalen voor ‘eerlijke’ landbouwproducten

Drie op vier consumenten zegt bereid te zijn om meer te betalen voor landbouwproducten als dat de boer een eerlijkere prijs oplevert. Dat zou goed nieuws zijn voor de boeren, van wie bijna de helft de voorbije drie jaar hooguit 1.100 euro netto per maand verdiende.

"Boeren hebben reden tot klagen"

Een bevraging van 1.000 consumenten en 900 landbouwers leert dat veruit de meeste consumenten vinden dat boeren wel degelijk reden tot klagen hebben, terwijl 7 op de 10 vinden dat de regering meer zou kunnen doen om landbouwers te steunen. Liefst 95% zegt respect te hebben voor het beroep van landbouwer en noemt het van groter maatschappelijk belang dan dat van politieagent, journalist of politicus.

 

Van de ondervraagde landbouwers zegt 45% de voorbije drie jaar gemiddeld niet meer dan 1.100 euro netto per maand te hebben verdiend. Bijna de helft verdient tussen de 1.150 en 1.750 euro en slechts 7% meer dan 2.350 euro. De landbouwer werkt gemiddeld 66 uur per week: één op de drie werkt op zaterdag én zondag, slechts 27% slaagt erin om er meer dan een week per jaar tussenuit te knijpen.

 

Ondanks het harde werk voor een bescheiden inkomen houden landbouwers toch hartstochtelijk van hun beroep. Zo geeft 92% ondanks alle moeilijkheden aan nog steeds plezier te beleven aan zijn werk, 80% haalt er voldoening uit en 83% heeft geen spijt van zijn of haar beroepskeuze. Bijna de helft zou zelfs willen uitbreiden. Wel wil 81% de werklast verlagen en meer vrije tijd hebben.

 

Het onderzoek door onderzoeksbureau iVox, dat de steun kreeg van de Boerenbond, kwam er in opdracht van Bayer CropScience (de landbouwpoot van Bayer AG). De resultaten werden gepubliceerd enkele dagen voordat tientallen boerderijen de deuren openzetten tijdens de Dag van de Landbouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië

28/05/2018

De zalmprijzen stijgen fors: zalm uit Noorwegen is in de afgelopen vijf jaar liefst drie maal duurder geworden. Vooral de groeiende vraag uit Azië zorgt daarvoor, al hadden ook de kwekers tegenslagen.

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

28/05/2018

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.