Consumenten willen meer betalen voor ‘eerlijke’ landbouwproducten | RetailDetail

Consumenten willen meer betalen voor ‘eerlijke’ landbouwproducten

Consumenten willen meer betalen voor ‘eerlijke’ landbouwproducten

Drie op vier consumenten zegt bereid te zijn om meer te betalen voor landbouwproducten als dat de boer een eerlijkere prijs oplevert. Dat zou goed nieuws zijn voor de boeren, van wie bijna de helft de voorbije drie jaar hooguit 1.100 euro netto per maand verdiende.

"Boeren hebben reden tot klagen"

Een bevraging van 1.000 consumenten en 900 landbouwers leert dat veruit de meeste consumenten vinden dat boeren wel degelijk reden tot klagen hebben, terwijl 7 op de 10 vinden dat de regering meer zou kunnen doen om landbouwers te steunen. Liefst 95% zegt respect te hebben voor het beroep van landbouwer en noemt het van groter maatschappelijk belang dan dat van politieagent, journalist of politicus.

 

Van de ondervraagde landbouwers zegt 45% de voorbije drie jaar gemiddeld niet meer dan 1.100 euro netto per maand te hebben verdiend. Bijna de helft verdient tussen de 1.150 en 1.750 euro en slechts 7% meer dan 2.350 euro. De landbouwer werkt gemiddeld 66 uur per week: één op de drie werkt op zaterdag én zondag, slechts 27% slaagt erin om er meer dan een week per jaar tussenuit te knijpen.

 

Ondanks het harde werk voor een bescheiden inkomen houden landbouwers toch hartstochtelijk van hun beroep. Zo geeft 92% ondanks alle moeilijkheden aan nog steeds plezier te beleven aan zijn werk, 80% haalt er voldoening uit en 83% heeft geen spijt van zijn of haar beroepskeuze. Bijna de helft zou zelfs willen uitbreiden. Wel wil 81% de werklast verlagen en meer vrije tijd hebben.

 

Het onderzoek door onderzoeksbureau iVox, dat de steun kreeg van de Boerenbond, kwam er in opdracht van Bayer CropScience (de landbouwpoot van Bayer AG). De resultaten werden gepubliceerd enkele dagen voordat tientallen boerderijen de deuren openzetten tijdens de Dag van de Landbouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.