Consumenten willen meer betalen voor ‘eerlijke’ landbouwproducten

Consumenten willen meer betalen voor ‘eerlijke’ landbouwproducten

Drie op vier consumenten zegt bereid te zijn om meer te betalen voor landbouwproducten als dat de boer een eerlijkere prijs oplevert. Dat zou goed nieuws zijn voor de boeren, van wie bijna de helft de voorbije drie jaar hooguit 1.100 euro netto per maand verdiende.

"Boeren hebben reden tot klagen"

Een bevraging van 1.000 consumenten en 900 landbouwers leert dat veruit de meeste consumenten vinden dat boeren wel degelijk reden tot klagen hebben, terwijl 7 op de 10 vinden dat de regering meer zou kunnen doen om landbouwers te steunen. Liefst 95% zegt respect te hebben voor het beroep van landbouwer en noemt het van groter maatschappelijk belang dan dat van politieagent, journalist of politicus.

 

Van de ondervraagde landbouwers zegt 45% de voorbije drie jaar gemiddeld niet meer dan 1.100 euro netto per maand te hebben verdiend. Bijna de helft verdient tussen de 1.150 en 1.750 euro en slechts 7% meer dan 2.350 euro. De landbouwer werkt gemiddeld 66 uur per week: één op de drie werkt op zaterdag én zondag, slechts 27% slaagt erin om er meer dan een week per jaar tussenuit te knijpen.

 

Ondanks het harde werk voor een bescheiden inkomen houden landbouwers toch hartstochtelijk van hun beroep. Zo geeft 92% ondanks alle moeilijkheden aan nog steeds plezier te beleven aan zijn werk, 80% haalt er voldoening uit en 83% heeft geen spijt van zijn of haar beroepskeuze. Bijna de helft zou zelfs willen uitbreiden. Wel wil 81% de werklast verlagen en meer vrije tijd hebben.

 

Het onderzoek door onderzoeksbureau iVox, dat de steun kreeg van de Boerenbond, kwam er in opdracht van Bayer CropScience (de landbouwpoot van Bayer AG). De resultaten werden gepubliceerd enkele dagen voordat tientallen boerderijen de deuren openzetten tijdens de Dag van de Landbouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken. Daarbij werd het interieur en het aanbod volledig aangepast aan de noden van de lokale klanten. Voortaan wordt er ook binnen het uur aan huis geleverd.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan 70 landen, willen tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen, om zo voedselverspilling tegen te gaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe. Het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

A-merken razendsnel duurder in België

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2% duurder geworden: daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter dan in België.

Back to top