Consumentenbond wil vinkje voor gezonde keuze weg

Consumentenbond wil vinkje voor gezonde keuze weg

De Consumentenbond is gestart met de campagne ‘Weg met het Vinkje’, waarbij het vraagt om de vinkjes voor een gezonde of bewuste keuze op voedingsmiddelen te verwijderen. Die zouden verwarrend zijn voor consumenten.

Ook op ongezonde producten

Uit een onderzoek bij meer dan duizend consumenten blijkt dat 77% niet weet wat de vinkjes betekenen en 85% heeft geen idee van het verschil tussen het blauwe en het groene vinkje. De vinkjes zijn bedoeld om de klant te helpen bij het maken van een juiste keuze, maar schieten dus volledig hun doel voorbij. Bovendien geven de vinkjes vrij weinig informatie: producten met veel zout, suiker of verzadigde vetten kunnen ook een vinkje krijgen, waardoor ze gezonder lijken dan ze eigenlijk zijn.

 

De Consumentenbond vraagt dan ook dat het gebruik van de vinkjes vanaf 1 mei wordt stopgezet. “Bij de introductie van het Vinkje in 2012 hebben wij al onze twijfels geuit en 4 jaar later blijkt dat consumenten het Vinkje nog steeds verwarrend vinden, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top