Consumentenbond wil vinkje voor gezonde keuze weg | RetailDetail

Consumentenbond wil vinkje voor gezonde keuze weg

Consumentenbond wil vinkje voor gezonde keuze weg

De Consumentenbond is gestart met de campagne ‘Weg met het Vinkje’, waarbij het vraagt om de vinkjes voor een gezonde of bewuste keuze op voedingsmiddelen te verwijderen. Die zouden verwarrend zijn voor consumenten.

Ook op ongezonde producten

Uit een onderzoek bij meer dan duizend consumenten blijkt dat 77% niet weet wat de vinkjes betekenen en 85% heeft geen idee van het verschil tussen het blauwe en het groene vinkje. De vinkjes zijn bedoeld om de klant te helpen bij het maken van een juiste keuze, maar schieten dus volledig hun doel voorbij. Bovendien geven de vinkjes vrij weinig informatie: producten met veel zout, suiker of verzadigde vetten kunnen ook een vinkje krijgen, waardoor ze gezonder lijken dan ze eigenlijk zijn.

 

De Consumentenbond vraagt dan ook dat het gebruik van de vinkjes vanaf 1 mei wordt stopgezet. “Bij de introductie van het Vinkje in 2012 hebben wij al onze twijfels geuit en 4 jaar later blijkt dat consumenten het Vinkje nog steeds verwarrend vinden, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.