Consumentenbond wil vinkje voor gezonde keuze weg | RetailDetail

Consumentenbond wil vinkje voor gezonde keuze weg

Consumentenbond wil vinkje voor gezonde keuze weg

De Consumentenbond is gestart met de campagne ‘Weg met het Vinkje’, waarbij het vraagt om de vinkjes voor een gezonde of bewuste keuze op voedingsmiddelen te verwijderen. Die zouden verwarrend zijn voor consumenten.

Ook op ongezonde producten

Uit een onderzoek bij meer dan duizend consumenten blijkt dat 77% niet weet wat de vinkjes betekenen en 85% heeft geen idee van het verschil tussen het blauwe en het groene vinkje. De vinkjes zijn bedoeld om de klant te helpen bij het maken van een juiste keuze, maar schieten dus volledig hun doel voorbij. Bovendien geven de vinkjes vrij weinig informatie: producten met veel zout, suiker of verzadigde vetten kunnen ook een vinkje krijgen, waardoor ze gezonder lijken dan ze eigenlijk zijn.

 

De Consumentenbond vraagt dan ook dat het gebruik van de vinkjes vanaf 1 mei wordt stopgezet. “Bij de introductie van het Vinkje in 2012 hebben wij al onze twijfels geuit en 4 jaar later blijkt dat consumenten het Vinkje nog steeds verwarrend vinden, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top