Controle op alcohol en tabakverkoop boekt succes

Controle op alcohol en tabakverkoop boekt succes

Supermarkten controleren beter op een verantwoorde verkoop van alcohol en tabak, stelt het CBL vast. Voor de alcoholverkoop steeg de naleving van 52,5 naar 63,3%, voor tabak van 58,1 naar 71,8%.

Trainen van medewerkers

Supermarktorganisaties zetten met onder andere het trainen van medewerkers, consumentenvoorlichting en de NIX18-campagne intensief in op toezicht op de leeftijd bij alcohol- en tabakverkoop, stelt het CBL. De koepelorganisatie van supermarkten reageert hiermee op onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid, waaruit bleek dat supermarkten, slijterijen en tabakswinkels zich steeds beter houden aan de de leeftijdsgrens, die in 2014 van 16 naar 18 jaar is gegaan. Winkelmedewerkers mogen aan jongeren onder de 18 geen alcohol en tabak verkopen.

 

Het CBL is positief over het plan van het ministerie om meer in te zetten op de sociale norm van geen alcohol onder de 18. Zo gaan ook ouders en de meerderjarige vrienden van jongeren onder de 18 zich meer houden aan deze norm. Wel waarschuwt de organisatie dat in horecazaken, sportkantines en via thuisbezorging jongeren van jonger dan 18 jaar echter nog altijd gemakkelijk alcohol kunnen kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen. Maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top