Controle op alcohol en tabakverkoop boekt succes | RetailDetail

Controle op alcohol en tabakverkoop boekt succes

Controle op alcohol en tabakverkoop boekt succes

Supermarkten controleren beter op een verantwoorde verkoop van alcohol en tabak, stelt het CBL vast. Voor de alcoholverkoop steeg de naleving van 52,5 naar 63,3%, voor tabak van 58,1 naar 71,8%.

Trainen van medewerkers

Supermarktorganisaties zetten met onder andere het trainen van medewerkers, consumentenvoorlichting en de NIX18-campagne intensief in op toezicht op de leeftijd bij alcohol- en tabakverkoop, stelt het CBL. De koepelorganisatie van supermarkten reageert hiermee op onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid, waaruit bleek dat supermarkten, slijterijen en tabakswinkels zich steeds beter houden aan de de leeftijdsgrens, die in 2014 van 16 naar 18 jaar is gegaan. Winkelmedewerkers mogen aan jongeren onder de 18 geen alcohol en tabak verkopen.

 

Het CBL is positief over het plan van het ministerie om meer in te zetten op de sociale norm van geen alcohol onder de 18. Zo gaan ook ouders en de meerderjarige vrienden van jongeren onder de 18 zich meer houden aan deze norm. Wel waarschuwt de organisatie dat in horecazaken, sportkantines en via thuisbezorging jongeren van jonger dan 18 jaar echter nog altijd gemakkelijk alcohol kunnen kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.