Controle op alcohol en tabakverkoop boekt succes

Controle op alcohol en tabakverkoop boekt succes

Supermarkten controleren beter op een verantwoorde verkoop van alcohol en tabak, stelt het CBL vast. Voor de alcoholverkoop steeg de naleving van 52,5 naar 63,3%, voor tabak van 58,1 naar 71,8%.

Trainen van medewerkers

Supermarktorganisaties zetten met onder andere het trainen van medewerkers, consumentenvoorlichting en de NIX18-campagne intensief in op toezicht op de leeftijd bij alcohol- en tabakverkoop, stelt het CBL. De koepelorganisatie van supermarkten reageert hiermee op onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid, waaruit bleek dat supermarkten, slijterijen en tabakswinkels zich steeds beter houden aan de de leeftijdsgrens, die in 2014 van 16 naar 18 jaar is gegaan. Winkelmedewerkers mogen aan jongeren onder de 18 geen alcohol en tabak verkopen.

 

Het CBL is positief over het plan van het ministerie om meer in te zetten op de sociale norm van geen alcohol onder de 18. Zo gaan ook ouders en de meerderjarige vrienden van jongeren onder de 18 zich meer houden aan deze norm. Wel waarschuwt de organisatie dat in horecazaken, sportkantines en via thuisbezorging jongeren van jonger dan 18 jaar echter nog altijd gemakkelijk alcohol kunnen kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Back to top