Coop opent slimme supermarkt in Milaan | RetailDetail

Coop opent slimme supermarkt in Milaan

Coop opent slimme supermarkt in Milaan
Coop Italia

Een hoogtechnologische supermarkt van de Italiaanse keten Coop zet onder meer ‘augmented reality’ in om shoppers te informeren over hun koop- en eetgedrag. Het doel: duurzame consumptie.

Prototype wordt realiteit

De ‘supermarkt van de toekomst’, die Coop in 2015 voorstelde op de World Expo in Milaan, is niet langer een prototype. Het concept heeft nu ook de stap gezet naar de reële wereld: in het winkelcentrum Bicocca Village in Milaan opende vorige week een slimme, interactieve supermarkt die digitale technologie inzet om een meer bewuste en duurzame consumptie te promoten.

 

De winkel van 1.000 m² verkoopt zo’n 6.000 referenties. Een deel van het aanbod is uitgestald op intelligente verkooptafels. Wanneer je je hand beweegt in de richting van een product, verschijnt er automatisch op een scherm boven de tafel bijkomende informatie: waar het product vandaan komt, welke voedingswaarde het heeft, of het mogelijk allergenen bevat, wat je met het afval moet doen, enzovoort. Dat wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van Microsoft Kinect-sensoren, die de bewegingen van de shoppers detecteren.

 

In de winkel bevinden zich verder ook interactieve 'totems' met aanraakschermen. Een blikvanger is de twintig meter lange videomuur met 54 monitoren, die de shoppers in real time informatie bezorgen over de producten in de winkel, de promoties, verkoopstatistieken, receptideeën en berichten op sociale media. 

 

Duurzamer consumptiepatroon

De interactieve supermarkt werd ontworpen door Carlo Ratti, professor aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT): “Elk product vertelt een verhaal”, zegt hij: “In de toekomst wordt het mogelijk om alles te ontdekken over de appel waar we naar kijken: aan welke boom hij groeide, de CO2 die hij produceerde, de chemische behandeling die hij onderging, en zijn reis naar het supermarktrayon.”

 

Data zullen tot een beter geïnformeerd en duurzamer consumptiepatroon leiden, verwacht hij: een volledig transparante bevoorradingsketen zal shoppers bewust maken van de limieten van onze natuurlijke bronnen. Dat kan de aankoop van verse, lokale producten stimuleren. 


Ondanks de dominante aanwezigheid van digitale toepassingen oogt de supermarkt overigens niet kil: voor de winkelinrichting gebruikte men lage meubels en warme materialen als hout en keramiektegels, met het oog op een aangename en efficiënte winkelervaring. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.