Cora stelt nieuwe strategie voor | RetailDetail

Cora stelt nieuwe strategie voor, schrapt 120 jobs

Cora stelt nieuwe strategie voor, schrapt 120 jobs

Supermarktketen Cora heeft een nieuwe strategie voorgesteld voor zijn hypermarkten in België. Die moet zorgen voor kostenbesparing en een omzetverhoging, zonder dat er naakte ontslagen vallen. Zo wil de keten terugveren na een moeilijk jaar.

Betere klantervaring

Een onderdeel van de nieuwe strategie is een commercieel project dat steunt op verschillende pijlers: zo moet de winkelbeleving voor de klanten verbeterd en vereenvoudigd worden. Cora denkt daarbij bijvoorbeeld aan een enkelvoudige wachtrij en gemakkelijkere terugbetalingen.

 

Daarnaast wordt het assortiment aangepakt, met een herindeling van de verkoopruimtes en een grotere focus op verse, traditionele producten. Ook wordt er werk gemaakt van een digitalisering van het aanbod en de verdere ontwikkeling van de omnichannel-aanpak. Tot slot zal ook de communicatie richting de klant gemoderniseerd worden, met onder andere een nieuw ontwerp van de folders en meer digitale communicatie.

 

25 miljoen euro investering

Die veranderingen worden mogelijk gemaakt door de steun van de aandeelhouders, die instaan voor een bijkomende investering van 25 miljoen euro. Cora hoopt zo komaf te maken met het moeilijke jaar 2016, waarin het marktaandeel verloor aan de discounters en online webshops. “De directie van Cora wil de sociale partners, en via hen ook zijn personeel, geruststellen. Cora benadrukt dan ook sterk dat zijn herstelproject geen enkele intentie heeft tot collectief ontslag, verkoop van de onderneming of sluiting van winkels”, staat te lezen in het persbericht.

 

Wel zal de nieuwe organisationele dynamiek, die de afgelopen maanden werd geïntroduceerd, verder worden ontwikkeld. Dat moet zorgen voor een vermindering van de algemene kosten en meer schaalvoordelen. “Voorts wordt er ook gekeken naar de polyvalentie van medewerkers, de afbouw van interims ten voordele van interne werkkrachten en de selectieve vervanging van vertrekkende werknemers.” Daarbij zouden volgens de vakbonden wel 120 banen verdwijnen, al wordt er sterk getwijfeld of er wel voldoende mensen te vinden zijn, die op eigen houtje het bedrijf willen verlaten. Cora voerde immers nog niet zo lang geleden al een herstructurering door, waarbij al een aantal banen sneuvelden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!