Cranberries van Albert Heijn “meest misleidende product” van 2015

Cranberries van Albert Heijn “meest misleidende product” van 2015

De cranberries van Albert Heijn zijn verkozen tot het meest misleidende product door de consument. Het 'superfood' van de keten kreeg het meeste stemmen achter zijn naam en wint het Gouden Windei 2015 van consumentenwaakhond Foodwatch.

"Meer suiker dan bessen"

Elk jaar laat de Nederlandse organisatie Foodwatch, dat van de strijd tegen misleidende voedingsclaims en -etiketten zijn bestaansreden heeft gemaakt, de Nederlandse en Vlaamse consumenten het "meest misleidende product" van het jaar kiezen uit een shortlist. Dit jaar gaat de twijfelachtige eer naar de cranberries van Albert Heijn.

 

"Dit 'superfood'-product bestaat voor 68% uit toegevoegde siroop en voor slechts 30% daadwerkelijk uit cranberries. Feitelijk worden dus vooral suikers verkocht onder het mom van superfood", zegt Foodwatch. Het product van Albert Heijn kreeg 28% van de 13.000 uitgebrachte stemmen achter zijn naam en werd zo de opvolger van de fruitsapjes Capri-sun van Coca-Cola.

 

Tweede in de windei-verkiezing is de Liga melk-aardbei geworden met 0,03% aardbeipoeder en 667x meer suikers. De light pindakaas van supermarkt Plus is op de derde plaats geëindigd. Deze pindakaas bevat weliswaar 30% minder vet, maar wel 451% meer suikers, omdat vette pinda's zijn vervangen door pure glucosestroop.

 

Retailers passen formule aan

De verkiezing van het Gouden Windei krijgt niet alleen veel media-aandacht, maar zorgt er ook voor dat de betrokken retailers de samenstelling van hun producten veranderen, de verkoop ervan stopzetten of het etiket aanpassen. Zo heeft Albert Heijn Foodwatch laten weten dat het de samenstelling van de cranberries nog dit kwartaal zal aanpassen zodat het percentage cranberries wordt verdubbeld tot 60%.

 

Supermarkt Plus liet weten te stoppen met de verkoop van de huidige light pindakaas. De keten doet dat samen met de supermarkten Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet, Deen, Coop en Emté die allemaal eenzelfde soort pindakaas light verkopen.

 

Aldi, eveneens op de shortlist omdat zijn truffelpasta amper 0,0006% truffel bleek te bevatten, heeft laten weten het etiket op zijn truffelpasta te zullen aanpassen. De discounter zal vooraan niet langer verwijzing naar (de verwaarloosbare hoeveelheid) truffel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top