Crowdbutching.com ziet omzet vleespakketten groeien

Crowdbutching.com ziet omzet vleespakketten groeien

 Crowdbutching.com ziet omzet vleespakketten groeien

Crowdbutching.com, online platform voor verkoop van eerlijk en traceerbaar vlees, heeft de omzet in 2016 met ruim 40 procent zien stijgen. Ook dit jaar wil het bedrijf met 40 procent groeien. Klanten in Duitsland kunnen sinds vrijdag online ook varkensvleespakketten kopen.

 

Vleespakketten van online slager

Vorig jaar kochten meer dan 30.000 consumenten, waarvan tien procent in Amsterdam, een vleespakket bij koopeenkoe.nl, koopeenvarken.nl en koopeenkip.nl,, de drie sites van crowdbutching.com. De klanten bestelden in totaal vlees van 450 koeien, 150 varkens en meer dan 26.000 kippen. “De planning is om de groei van 40 procent ook dit jaar door te zetten”, aldus Philip Freeke van koopeenkoe.nl.

 

De online slagerij zag dat zestig procent van de klanten die eenmaal een pakket hebben besteld, binnen een jaar een vervolgbestelling deden. Een op de drie klanten koopt al binnen het halfjaar een nieuw pakket met rundvlees, varkensvlees of kip van de online slager.


De kopers beoordeelden de kwaliteit van het vlees dat zij geleverd kregen met een score van 8,6. De traceerbaarheid van het vlees, gevolgd door het betere leven dat de dieren hebben gehad en het feit dat ze van kop tot staart worden gebruikt, is voor klanten het belangrijkste motief om vlees van crowdbutching.com te bestellen, zo blijkt uit onderzoek onder bijna 1400 klanten.

 

“In een tijd waar mensen geconfronteerd worden met schandalen en onduidelijkheden in de vleessector, merken wij dat onze klanten behoefte hebben aan duurzaam en traceerbaar vlees. Mensen willen weer weten wat ze eten. Wij zien het als onze taak de markt zo transparant mogelijk te maken”, stelt oprichter Berend te Voortwis, tevens eigenaar van boerderij Lindenhoff.

 

Ook Duitse vleeskopers

Ook Duitse vleeskopers zijn ervoor te vinden om samen een koe te kopen, die van kop tot staart wordt verwerkt. Crowdbutching.com, dat nu bijna een jaar met het label kaufnekuh.de actief is op de Duitse markt, heeft het aanbod uitgebreid met varkensvlees via kaufeinschwein.de. Duitse klanten kunnen zo sinds vrijdag ook online varkensvleespakketten kopen.

 

“In Duitsland zijn onze pakketten iets anders, speciaal gericht op de Duitse consument. De stukken vlees zijn anders geproportioneerd en verwerkt tot andere producten, bijvoorbeeld Rinderbraten en Suppenfleisch”, vertelt Philip Freeke. “We hebben de afgelopen dagen inmiddels meer dan 15 varkens verkocht.”

 

Crowdbutching: samen vlees kopen

Crowdbutching.com is in 2014 bedacht door foodondernemers Yvo van Rijen en Berend te Voortwis, eigenaar van boerderij Lindenhoff in Baambrugge, die al veertig jaar bezig is met goede voeding. Crowdbutching, een samentrekking van crowdfunding en butching, betekent dat klanten samen met anderen, de crowd, een deel van een koe, varken of kip kopen.

 

Het dier wordt pas geslacht als al het vlees is verkocht, waardoor er niets van het dier verloren gaat. Na de slacht wordt het bestelde pakket thuisbezorgd. Crowdbutching.com levert in heel Nederland en is sinds een jaar aanwezig in Duitsland.

 

Boerderij Lindenhoff is al honderd jaar in handen van de familie Te Voortwis. Ben te Voortwis begon in de jaren zeventig hobbymatig met het houden van vleesrunderen. Eind  jaren tachtig ging hij ‘vlees met garantie’ leveren aan slagers en horecaleveranciers. In 2006 werd de boerderij overgedragen aan zijn zoons Berend, Willem en Dirco.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”