Cubzz lanceert nu ook koffie | RetailDetail

Cubzz lanceert nu ook koffie

Cubzz lanceert nu ook koffie

Sinds eind augustus zet Carrefour Belgium mee zijn schouders onder Cubzz, een merk dat ervan droomt kinderen kansen te geven. Cubzz is inderdaad een merk met een merkwaardig verhaal. 

Uit de rat race

Cubzz is een Belgisch initiatief van Wouter Cauwenbergh, dat in 2015 startte als Dreamzz vzw met als missie: de wereld veranderen met een merk van consumentengoederen, waarvan de winst integraal gaat naar bestaande organisaties die zich inzetten om kinderen kansen te geven, zoals SOS Kinderdorpen. Van de consument wordt geen extra inspanning of concessies verwacht: wie voor Cubzz kiest, weet dat de winst naar het goede doel gaat. Via een code op de verpakking kan de consument zelfs mee kiezen waar het geld naartoe gaat. Geeft hij de code niet in, dan wordt de winst verdeeld onder alle deelnemende projecten.

 

U hebt een voorgeschiedenis in FMCG, niet?
Cauwenbergh: “Klopt, nadat ik Leuven biotechnologie had gestudeerd, heb ik mij ook nog de marketing en de financieel-technische materie eigen gemaakt, waarna ik meteen bij Unilever aan de slag kon. Daar heb ik de knepen van het vak geleerd en ben ik een fan van sterke merken geworden, en van de kracht die ze hebben om mensen in beweging te zetten. De participatieve leiderschapsstijl bij Unilever lag me wel, en ook het respect voor mensen en de expliciete doelstelling om de wereld te verbeteren.”

 

Waarom werkt u dan niet meer bij Unilever?
“Op een gegeven moment wilde ik breder kijken, maar ik kwam in een bedrijf terecht waarmee ik geen match vond. Ik zag mijn kinderen niet meer en wist eigenlijk niet meer waarom ik het allemaal deed. Eind 2013 ben ik bewust uit de rat race gestapt om er meer voor mijn kinderen te zijn. Tegelijk wilde ik een project opstarten vanuit de kracht van merken, maar met als doel kinderen die hulp kunnen gebruiken, kansen te geven.”

 

Voortaan ook koffie

Dat is dus Cubzz geworden, uw eigen merk.
“Ik geloof keihard in de kracht van de vrije markt, maar stel me wel de vraag: wat doe je met de winsten? Een investeerder wil return on investment, maar als je geen externe aandeelhouders of investeerders hebt, kun je met de meerwaarde iets extra's betekenen, zonder concessies te doen op het vlak van bijvoorbeeld verloning. Met de sojachocomelk voor kinderen van Cubzz vis ik in dezelfde vijver als andere marketeers en salesmensen, maar met een commitment to the cause.”

 

Het blijft evenwel niet bij die sojachocomelk?
“Nee, die insteek van een kinderdrank op plantaardige basis is er eerder toevallig gekomen. Op termijn komen er zeker andere producten bij onder het merk Cubzz. Zo zal vanaf eind oktober Cubzz-koffie bij Carrefour te vinden zijn en op termijn zijn droge voeding, non-food en – wie weet, waarom niet? – ook diensten misschien zelfs niet uitgesloten. Cubzz zal wel altijd staan voor de kwaliteit en de prijszetting van een A-merk.”


Krachtig verhaal brengen

Dé bestaansreden is wel enkel het goede doel?
“De meerwaarde is inderdaad bestemd om kinderen kansen te geven. De samenwerking met Carrefour zal het project een ferme boost geven. Volumeverkoop is echter niet het hoofddoel; die zal wel mee groeien met de groei van de organisatie, binnen die bestaansreden. Ik wil in de eerste plaats het verhaal krachtig naar buiten brengen en het hart van de consument raken, iets in beweging zetten, bewustzijn genereren en verschil maken.”

 

Kunnen andere retailers daar ook een rol in spelen?
“Het gentlemen's agreement is dat ik met Cubzz momenteel geen andere retailers actief benader. Zo lang Carrefour het huidige perspectief blijft bieden – waarbij zij niet alleen het assortiment brengen maar ook actief mee hun schouders onder het verhaal zetten – geldt exclusiviteit. Zij trekken het Cubzz-verhaal niet naar zich toe, maar respecteren mijn project. Kritische massa verkopen is niet de eerste doelstelling, een gestage uitbouw wel.”

 

De kersverse Cubzz-koffie waarover Wouter Cauwenbergh het in het interview heeft, is op 17 oktober geproduceerd bij Java in Rotselaar en is sinds diezelfde week bij de Carrefour-centrales geleverd. In de tweede helft van oktober is hij dus in de winkels begonnen met binnenstromen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.