Dé supermarkttrends van 2010.

Dé supermarkttrends van 2010.

En de populairste supermarkt is… Nog steeds Colruyt. Voor de tweede keer op rij verkiezen participanten in de OIVO-studie naar de distributiewereld Colruyt tot hun favoriete supermarkt. De tweede plaats gaat al meer verrassend naar Aldi, al hinkt diens populariteit flink achter de koploper aan.

 

Colruyt domineert Vlaanderen.

Volgens het onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties (OIVO) is in 2010 57% van de Belgen weleens een Colruyt binnengestapt. Aangezien de studie zich over heel België buigt, betekent dat grof gerekend zowat elke Vlaming.


Aldi is eervol tweede met een bezoekspopulariteit van 37%. De gemiddelde shopper bij de Duitse discountketen behoort volgens OIVO hoofdzakelijk tot de lagere sociale groepen en heeft vaak jonge kinderen. Een Colruyt-bezoeker is daarentegen gemiddeld veertig, gezegend met een kroost en afkomstig uit de hogere sociale regionen.

 

Proximiteit is prioriteit.

Over het algemeen winkelt men echter vooral bij de vestiging die het dichtst bij de woonst of werkplek ligt. Prijs- en kwaliteitsbekommernissen zijn daaraan van ondergeschikt belang. Toch wordt prijs opvallend vaak (10%) spontaan vernoemd door de respondenten, wat erop duidt dat de economische crisis nog zijn nasleep heeft.


Acht op de tien consumenten beweert in de studie dat ze producten van een distributeurmerk (DM) kopen. Eén op de twee consumenten koopt evenwel producten van nationale merken, terwijl iets minder dan 33% de voorkeur aan eerste prijsmerken zegt te geven.


Qua winkelformaten staan klassieke supermarkten, soft en hard discounters nog steeds aan de top. De discountsupermarkten vertegenwoordigen ondertussen zelfs 14% van het aantal winkelbezoeken. Buurtmarkten kenden desalniettemin een frappante doorbraak in het afgelopen jaar.

 

Carrefour inconsistent imago.

Opmerkelijk is ten slotte dat de verwachtingen van consumenten rond Carrefour steeds meer lijken te divergeren. Het enseigne vertoont onder verbruikers een gebrek aan een consistent imago. Wat niet wegneemt dat Carrefour de derde populairste supermarktgroep blijft in België.

En de populairste supermarkt is… Nog steeds Colruyt. Voor de tweede keer op rij verkiezen participanten in de OIVO-studie naar de distributiewereld Colruyt tot hun favoriete supermarkt. De tweede plaats gaat al meer verrassend naar Aldi, al hinkt diens populariteit flink achter de koploper aan.

 

Colruyt domineert Vlaanderen.

Volgens het onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties (OIVO) is in 2010 57% van de Belgen weleens een Colruyt binnengestapt. Aangezien de studie zich over heel België buigt, betekent dat grof gerekend zowat elke Vlaming.


Aldi is eervol tweede met een bezoekspopulariteit van 37%. De gemiddelde shopper bij de Duitse discountketen behoort volgens OIVO hoofdzakelijk tot de lagere sociale groepen en heeft vaak jonge kinderen. Een Colruyt-bezoeker is daarentegen gemiddeld veertig, gezegend met een kroost en afkomstig uit de hogere sociale regionen.

 

Proximiteit is prioriteit.

Over het algemeen winkelt men echter vooral bij de vestiging die het dichtst bij de woonst of werkplek ligt. Prijs- en kwaliteitsbekommernissen zijn daaraan van ondergeschikt belang. Toch wordt prijs opvallend vaak (10%) spontaan vernoemd door de respondenten, wat erop duidt dat de economische crisis nog zijn nasleep heeft.


Acht op de tien consumenten beweert in de studie dat ze producten van een distributeurmerk (DM) kopen. Eén op de twee consumenten koopt evenwel producten van nationale merken, terwijl iets minder dan 33% de voorkeur aan eerste prijsmerken zegt te geven.


Qua winkelformaten staan klassieke supermarkten, soft en hard discounters nog steeds aan de top. De discountsupermarkten vertegenwoordigen ondertussen zelfs 14% van het aantal winkelbezoeken. Buurtmarkten kenden desalniettemin een frappante doorbraak in het afgelopen jaar.

 

Carrefour inconsistent imago.

Opmerkelijk is ten slotte dat de verwachtingen van consumenten rond Carrefour steeds meer lijken te divergeren. Het enseigne vertoont onder verbruikers een gebrek aan een consistent imago. Wat niet wegneemt dat Carrefour de derde populairste supermarktgroep blijft in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser

17/07/2017

Unilever zou interesse hebben in een overname van de levensmiddelentak van Reckitt Benckiser. Het moet daarvoor de strijd aangaan met het Amerikaanse Hormel Foods. Er wordt gewag gemaakt van een overnamebedrag van 2,5 miljard euro.

TripAdvisor gaat maaltijden thuisleveren via Deliveroo

12/07/2017

Maaltijdbezorger Deliveroo gaat een samenwerking aan met TripAdvisor, waarbij Deliveroo wordt geïntegreerd bij TripAdvisor. In België, Nederland en tien andere landen gaan de twee bedrijven samenwerken om bestellingen eenvoudiger te maken.

Carrefour Market zet recensies bij producten in de winkel

12/07/2017

Carrefour Market gaat bij 200 producten in fysieke winkels recensies van klanten zetten. Daarbij staat een korte tekst te lezen van een online klant en een waardering op basis van sterren. De primeur van het systeem is voor thuismarkt Frankrijk.

Hogere prijzen stuwen winst PepsiCo

11/07/2017

PepsiCo heeft de winstverwachtingen voor het tweede kwartaal overtroffen, dankzij hogere prijzen voor frisdranken en snacks in Noord-Amerika. Daarnaast verkocht het ook een minderheidsaandeel in de Britse bottelaar Britvic.

Franse Cora ziet cijfers stabiliseren

10/07/2017

In het boekjaar 2016 zijn de cijfers van de Franse supermarktketen Cora ongeveer stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee doet ze beter dan de concurrentie, die de omzet met enkele procenten zag dalen.

Spar verovert nu ook Cyprus

10/07/2017

Supermarktketen Spar heeft met Cyprus een nieuwe markt aangeboord, in samenwerking met Ermes Department Stores. Net als in andere landen wil Spar in Cyprus de grootste worden op vlak van onafhankelijke supermarktondernemers.

Back to top