Dé supermarkttrends van 2010.

Dé supermarkttrends van 2010.

En de populairste supermarkt is… Nog steeds Colruyt. Voor de tweede keer op rij verkiezen participanten in de OIVO-studie naar de distributiewereld Colruyt tot hun favoriete supermarkt. De tweede plaats gaat al meer verrassend naar Aldi, al hinkt diens populariteit flink achter de koploper aan.

 

Colruyt domineert Vlaanderen.

Volgens het onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties (OIVO) is in 2010 57% van de Belgen weleens een Colruyt binnengestapt. Aangezien de studie zich over heel België buigt, betekent dat grof gerekend zowat elke Vlaming.


Aldi is eervol tweede met een bezoekspopulariteit van 37%. De gemiddelde shopper bij de Duitse discountketen behoort volgens OIVO hoofdzakelijk tot de lagere sociale groepen en heeft vaak jonge kinderen. Een Colruyt-bezoeker is daarentegen gemiddeld veertig, gezegend met een kroost en afkomstig uit de hogere sociale regionen.

 

Proximiteit is prioriteit.

Over het algemeen winkelt men echter vooral bij de vestiging die het dichtst bij de woonst of werkplek ligt. Prijs- en kwaliteitsbekommernissen zijn daaraan van ondergeschikt belang. Toch wordt prijs opvallend vaak (10%) spontaan vernoemd door de respondenten, wat erop duidt dat de economische crisis nog zijn nasleep heeft.


Acht op de tien consumenten beweert in de studie dat ze producten van een distributeurmerk (DM) kopen. Eén op de twee consumenten koopt evenwel producten van nationale merken, terwijl iets minder dan 33% de voorkeur aan eerste prijsmerken zegt te geven.


Qua winkelformaten staan klassieke supermarkten, soft en hard discounters nog steeds aan de top. De discountsupermarkten vertegenwoordigen ondertussen zelfs 14% van het aantal winkelbezoeken. Buurtmarkten kenden desalniettemin een frappante doorbraak in het afgelopen jaar.

 

Carrefour inconsistent imago.

Opmerkelijk is ten slotte dat de verwachtingen van consumenten rond Carrefour steeds meer lijken te divergeren. Het enseigne vertoont onder verbruikers een gebrek aan een consistent imago. Wat niet wegneemt dat Carrefour de derde populairste supermarktgroep blijft in België.

En de populairste supermarkt is… Nog steeds Colruyt. Voor de tweede keer op rij verkiezen participanten in de OIVO-studie naar de distributiewereld Colruyt tot hun favoriete supermarkt. De tweede plaats gaat al meer verrassend naar Aldi, al hinkt diens populariteit flink achter de koploper aan.

 

Colruyt domineert Vlaanderen.

Volgens het onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties (OIVO) is in 2010 57% van de Belgen weleens een Colruyt binnengestapt. Aangezien de studie zich over heel België buigt, betekent dat grof gerekend zowat elke Vlaming.


Aldi is eervol tweede met een bezoekspopulariteit van 37%. De gemiddelde shopper bij de Duitse discountketen behoort volgens OIVO hoofdzakelijk tot de lagere sociale groepen en heeft vaak jonge kinderen. Een Colruyt-bezoeker is daarentegen gemiddeld veertig, gezegend met een kroost en afkomstig uit de hogere sociale regionen.

 

Proximiteit is prioriteit.

Over het algemeen winkelt men echter vooral bij de vestiging die het dichtst bij de woonst of werkplek ligt. Prijs- en kwaliteitsbekommernissen zijn daaraan van ondergeschikt belang. Toch wordt prijs opvallend vaak (10%) spontaan vernoemd door de respondenten, wat erop duidt dat de economische crisis nog zijn nasleep heeft.


Acht op de tien consumenten beweert in de studie dat ze producten van een distributeurmerk (DM) kopen. Eén op de twee consumenten koopt evenwel producten van nationale merken, terwijl iets minder dan 33% de voorkeur aan eerste prijsmerken zegt te geven.


Qua winkelformaten staan klassieke supermarkten, soft en hard discounters nog steeds aan de top. De discountsupermarkten vertegenwoordigen ondertussen zelfs 14% van het aantal winkelbezoeken. Buurtmarkten kenden desalniettemin een frappante doorbraak in het afgelopen jaar.

 

Carrefour inconsistent imago.

Opmerkelijk is ten slotte dat de verwachtingen van consumenten rond Carrefour steeds meer lijken te divergeren. Het enseigne vertoont onder verbruikers een gebrek aan een consistent imago. Wat niet wegneemt dat Carrefour de derde populairste supermarktgroep blijft in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


50 banen op de tocht bij Mondelez in Rhisnes

26/06/2017

Bij de fabriek van voedingsproducent Mondelez in Rhisnes, in de provincie Namen, hebben de werknemers het werk neergelegd. Ze doen dat naar aanleiding van een herstructurering, waarbij 50 van de 431 jobs zouden verdwijnen.

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai

26/06/2017

In Shanghai, één van de grootste steden van China, is een proefproject gestart met een mobiele supermarkt die volledig autonoom werkt. Wheelys Moby Mart is 24 uur per dag geopend en moet makkelijk inzetbaar zijn.

Verkoop gespecialiseerde voedingswinkels blijft dalen

26/06/2017

De verkoop bij gespecialiseerde voedingswinkels is het voorbije anderhalf jaar bijna constant gedaald in België. Het voorbije jaar daalde de verkoop met 5,4% en in de laatste twintig jaar gaat het zelfs over een terugval van 40%.

Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs: beleggers lijken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet: Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Back to top