Dé supermarkttrends van 2010.

Dé supermarkttrends van 2010.

En de populairste supermarkt is… Nog steeds Colruyt. Voor de tweede keer op rij verkiezen participanten in de OIVO-studie naar de distributiewereld Colruyt tot hun favoriete supermarkt. De tweede plaats gaat al meer verrassend naar Aldi, al hinkt diens populariteit flink achter de koploper aan.

 

Colruyt domineert Vlaanderen.

Volgens het onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties (OIVO) is in 2010 57% van de Belgen weleens een Colruyt binnengestapt. Aangezien de studie zich over heel België buigt, betekent dat grof gerekend zowat elke Vlaming.


Aldi is eervol tweede met een bezoekspopulariteit van 37%. De gemiddelde shopper bij de Duitse discountketen behoort volgens OIVO hoofdzakelijk tot de lagere sociale groepen en heeft vaak jonge kinderen. Een Colruyt-bezoeker is daarentegen gemiddeld veertig, gezegend met een kroost en afkomstig uit de hogere sociale regionen.

 

Proximiteit is prioriteit.

Over het algemeen winkelt men echter vooral bij de vestiging die het dichtst bij de woonst of werkplek ligt. Prijs- en kwaliteitsbekommernissen zijn daaraan van ondergeschikt belang. Toch wordt prijs opvallend vaak (10%) spontaan vernoemd door de respondenten, wat erop duidt dat de economische crisis nog zijn nasleep heeft.


Acht op de tien consumenten beweert in de studie dat ze producten van een distributeurmerk (DM) kopen. Eén op de twee consumenten koopt evenwel producten van nationale merken, terwijl iets minder dan 33% de voorkeur aan eerste prijsmerken zegt te geven.


Qua winkelformaten staan klassieke supermarkten, soft en hard discounters nog steeds aan de top. De discountsupermarkten vertegenwoordigen ondertussen zelfs 14% van het aantal winkelbezoeken. Buurtmarkten kenden desalniettemin een frappante doorbraak in het afgelopen jaar.

 

Carrefour inconsistent imago.

Opmerkelijk is ten slotte dat de verwachtingen van consumenten rond Carrefour steeds meer lijken te divergeren. Het enseigne vertoont onder verbruikers een gebrek aan een consistent imago. Wat niet wegneemt dat Carrefour de derde populairste supermarktgroep blijft in België.

En de populairste supermarkt is… Nog steeds Colruyt. Voor de tweede keer op rij verkiezen participanten in de OIVO-studie naar de distributiewereld Colruyt tot hun favoriete supermarkt. De tweede plaats gaat al meer verrassend naar Aldi, al hinkt diens populariteit flink achter de koploper aan.

 

Colruyt domineert Vlaanderen.

Volgens het onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties (OIVO) is in 2010 57% van de Belgen weleens een Colruyt binnengestapt. Aangezien de studie zich over heel België buigt, betekent dat grof gerekend zowat elke Vlaming.


Aldi is eervol tweede met een bezoekspopulariteit van 37%. De gemiddelde shopper bij de Duitse discountketen behoort volgens OIVO hoofdzakelijk tot de lagere sociale groepen en heeft vaak jonge kinderen. Een Colruyt-bezoeker is daarentegen gemiddeld veertig, gezegend met een kroost en afkomstig uit de hogere sociale regionen.

 

Proximiteit is prioriteit.

Over het algemeen winkelt men echter vooral bij de vestiging die het dichtst bij de woonst of werkplek ligt. Prijs- en kwaliteitsbekommernissen zijn daaraan van ondergeschikt belang. Toch wordt prijs opvallend vaak (10%) spontaan vernoemd door de respondenten, wat erop duidt dat de economische crisis nog zijn nasleep heeft.


Acht op de tien consumenten beweert in de studie dat ze producten van een distributeurmerk (DM) kopen. Eén op de twee consumenten koopt evenwel producten van nationale merken, terwijl iets minder dan 33% de voorkeur aan eerste prijsmerken zegt te geven.


Qua winkelformaten staan klassieke supermarkten, soft en hard discounters nog steeds aan de top. De discountsupermarkten vertegenwoordigen ondertussen zelfs 14% van het aantal winkelbezoeken. Buurtmarkten kenden desalniettemin een frappante doorbraak in het afgelopen jaar.

 

Carrefour inconsistent imago.

Opmerkelijk is ten slotte dat de verwachtingen van consumenten rond Carrefour steeds meer lijken te divergeren. Het enseigne vertoont onder verbruikers een gebrek aan een consistent imago. Wat niet wegneemt dat Carrefour de derde populairste supermarktgroep blijft in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Back to top