D’ici opent tweede vestiging in Hannuit | RetailDetail

D’ici opent tweede vestiging in Hannuit

D’ici opent tweede vestiging in Hannuit

Op 19 mei gaat d’ici, de supermarkt die samenwerkt met lokale producenten, van start met een tweede vestiging in Hannuit. RetailDetail Food sprak met oprichter Frank Mestdagh, die voortaan elk jaar een nieuwe winkel hoopt te openen.

 

Nieuw koopgedrag promoten

Lokale supermarkt d’ici beleefde zijn debuut in 2013 in Naninne, nabij Namen. De ambitie van Frank Mestdagh, telg van een bekende retailfamilie, was om een nieuw koopgedrag te promoten, dat de voorkeur geeft aan lokale producten, om zo de band tussen producent en consument te herstellen. Dat leidde in 2015 tot een omzet van 2.600.000 euro. Nu staat expansie op het programma. 


“Hannuit is een heel interessante regio, gelegen in de provincie Luik maar grenzend aan de provincies Brabant en Limburg. Heel wat Nederlandstalige klanten doen hun boodschappen in Hannuit”, weet Frank Mestdagh. “Het is onze wens om elk jaar een winkel te openen en plezier te blijven hebben in wat we doen. We willen de spirit van helemaal in het begin bewaren, ondanks de groei. Het komt eropaan te blijven innoveren, de zaken te laten bewegen.”

 

Prijs weegt niet door

“Nabijheid is een van de pijlers van het concept”, benadrukt Frank Mestdagh. “Voor onze tweede winkel passen we het assortiment dan ook gedeeltelijk aan en werken we met andere producenten dan in Naninne. Dat is vooral het geval voor groenten en fruit, want daar zitten we in hartje Haspengouw. Een rechtstreekse band met de producent is een andere pijler van het concept. We brengen de producent in contact met onze klanten, ter gelegenheid van degustaties, animaties of andere ontmoetingen.”


Die klanten, dat zijn mensen die geïnteresseerd zijn in wat ze eten en veel vragen stellen over de herkomst van de producten. De grootste leeftijdscategorie is die van 45 tot 55 jaar, een eerder rijp publiek dus. “Onze klanten zeggen dat de prijs niet zwaar doorweegt in hun aankoopcriteria. Ze kiezen de producten omdat ze lekker zijn en omdat ze weten waar ze vandaan komen en wat erin zit. Er zijn steeds meer restaurants die zich bij ons komen bevoorraden. Op hun vraag hebben we de Carte Pro ontwikkeld, die hen bepaalde voordelen biedt. En voor de particulieren hebben we een getrouwheidskaart, die hen een korting van 1 % op hun aankopen oplevert.”


Het volledige interview met Frank Mestdagh lees je binnenkort in het vijfde nummer van RetailDetail Food

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.