D’ici opent tweede vestiging in Hannuit | RetailDetail

D’ici opent tweede vestiging in Hannuit

D’ici opent tweede vestiging in Hannuit

Op 19 mei gaat d’ici, de supermarkt die samenwerkt met lokale producenten, van start met een tweede vestiging in Hannuit. RetailDetail Food sprak met oprichter Frank Mestdagh, die voortaan elk jaar een nieuwe winkel hoopt te openen.

 

Nieuw koopgedrag promoten

Lokale supermarkt d’ici beleefde zijn debuut in 2013 in Naninne, nabij Namen. De ambitie van Frank Mestdagh, telg van een bekende retailfamilie, was om een nieuw koopgedrag te promoten, dat de voorkeur geeft aan lokale producten, om zo de band tussen producent en consument te herstellen. Dat leidde in 2015 tot een omzet van 2.600.000 euro. Nu staat expansie op het programma. 


“Hannuit is een heel interessante regio, gelegen in de provincie Luik maar grenzend aan de provincies Brabant en Limburg. Heel wat Nederlandstalige klanten doen hun boodschappen in Hannuit”, weet Frank Mestdagh. “Het is onze wens om elk jaar een winkel te openen en plezier te blijven hebben in wat we doen. We willen de spirit van helemaal in het begin bewaren, ondanks de groei. Het komt eropaan te blijven innoveren, de zaken te laten bewegen.”

 

Prijs weegt niet door

“Nabijheid is een van de pijlers van het concept”, benadrukt Frank Mestdagh. “Voor onze tweede winkel passen we het assortiment dan ook gedeeltelijk aan en werken we met andere producenten dan in Naninne. Dat is vooral het geval voor groenten en fruit, want daar zitten we in hartje Haspengouw. Een rechtstreekse band met de producent is een andere pijler van het concept. We brengen de producent in contact met onze klanten, ter gelegenheid van degustaties, animaties of andere ontmoetingen.”


Die klanten, dat zijn mensen die geïnteresseerd zijn in wat ze eten en veel vragen stellen over de herkomst van de producten. De grootste leeftijdscategorie is die van 45 tot 55 jaar, een eerder rijp publiek dus. “Onze klanten zeggen dat de prijs niet zwaar doorweegt in hun aankoopcriteria. Ze kiezen de producten omdat ze lekker zijn en omdat ze weten waar ze vandaan komen en wat erin zit. Er zijn steeds meer restaurants die zich bij ons komen bevoorraden. Op hun vraag hebben we de Carte Pro ontwikkeld, die hen bepaalde voordelen biedt. En voor de particulieren hebben we een getrouwheidskaart, die hen een korting van 1 % op hun aankopen oplevert.”


Het volledige interview met Frank Mestdagh lees je binnenkort in het vijfde nummer van RetailDetail Food

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top