D’ici opent tweede vestiging in Hannuit | RetailDetail

D’ici opent tweede vestiging in Hannuit

D’ici opent tweede vestiging in Hannuit

Op 19 mei gaat d’ici, de supermarkt die samenwerkt met lokale producenten, van start met een tweede vestiging in Hannuit. RetailDetail Food sprak met oprichter Frank Mestdagh, die voortaan elk jaar een nieuwe winkel hoopt te openen.

 

Nieuw koopgedrag promoten

Lokale supermarkt d’ici beleefde zijn debuut in 2013 in Naninne, nabij Namen. De ambitie van Frank Mestdagh, telg van een bekende retailfamilie, was om een nieuw koopgedrag te promoten, dat de voorkeur geeft aan lokale producten, om zo de band tussen producent en consument te herstellen. Dat leidde in 2015 tot een omzet van 2.600.000 euro. Nu staat expansie op het programma. 


“Hannuit is een heel interessante regio, gelegen in de provincie Luik maar grenzend aan de provincies Brabant en Limburg. Heel wat Nederlandstalige klanten doen hun boodschappen in Hannuit”, weet Frank Mestdagh. “Het is onze wens om elk jaar een winkel te openen en plezier te blijven hebben in wat we doen. We willen de spirit van helemaal in het begin bewaren, ondanks de groei. Het komt eropaan te blijven innoveren, de zaken te laten bewegen.”

 

Prijs weegt niet door

“Nabijheid is een van de pijlers van het concept”, benadrukt Frank Mestdagh. “Voor onze tweede winkel passen we het assortiment dan ook gedeeltelijk aan en werken we met andere producenten dan in Naninne. Dat is vooral het geval voor groenten en fruit, want daar zitten we in hartje Haspengouw. Een rechtstreekse band met de producent is een andere pijler van het concept. We brengen de producent in contact met onze klanten, ter gelegenheid van degustaties, animaties of andere ontmoetingen.”


Die klanten, dat zijn mensen die geïnteresseerd zijn in wat ze eten en veel vragen stellen over de herkomst van de producten. De grootste leeftijdscategorie is die van 45 tot 55 jaar, een eerder rijp publiek dus. “Onze klanten zeggen dat de prijs niet zwaar doorweegt in hun aankoopcriteria. Ze kiezen de producten omdat ze lekker zijn en omdat ze weten waar ze vandaan komen en wat erin zit. Er zijn steeds meer restaurants die zich bij ons komen bevoorraden. Op hun vraag hebben we de Carte Pro ontwikkeld, die hen bepaalde voordelen biedt. En voor de particulieren hebben we een getrouwheidskaart, die hen een korting van 1 % op hun aankopen oplevert.”


Het volledige interview met Frank Mestdagh lees je binnenkort in het vijfde nummer van RetailDetail Food

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".