Dalende omzetten bij driekwart Franse Hypermarkten Carrefour | RetailDetail

Dalende omzetten bij driekwart Franse Hypermarkten Carrefour

Dalende omzetten bij driekwart Franse Hypermarkten Carrefour
Shutterstock

Het is al een tijdje duidelijk dat de Hypermarkten van Carrefour niet de beste resultaten kunnen voorleggen, maar wanneer de cijfers in detail bekeken worden, blijkt pas echt de ravage: 73% van de filialen zag zijn omzet dalen.

Ook top 10 in dalende lijn

In 2016 daalde de totale omzet van de hypermarkten met 2,6% naar 20,8 miljard euro, op vergelijkbare basis en zonder brandstofinkomsten was er sprake van een omzetdaling van 1,5%. Toch blijkt uit gedetailleerde cijfers dat de hypermarkten het in 2016 een stuk slechter deden dan in 2015: zo was er in 2016 bij 73% van de vestigingen sprake van een omzetdaling. Een jaar eerder was dat nog 'maar' 60%.

 

Ook zijn er meer winkels met een grote omzetdaling: in 2015 zag 24% van de hypermarkten zijn omzet met meer dan 2% dalen, maar in 2016 is dat al opgelopen tot 42%. Een op acht zag zijn omzet zelfs met meer dan 4% dalen. Omgekeerd is er bij slechts 6% van de supermarkten sprake van een groei van 2% of meer.

 

Het verval is ook te zien bij de grootste hypermarkten van Carrefour: in 2009 waren er nog vijf die een omzet haalden van meer dan 200 miljoen euro, terwijl dat er momenteel nog maar drie zijn. Alles samen hebben de tien grootste hypermarkten sinds 2009 maar liefst 275 miljoen euro aan omzet verloren. Bovendien is er in die top 10 geen enkele hypermarkt die er in slaagde om zijn omzet op te krikken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.