Dalende vleesaankopen doen slagerijen sluiten | RetailDetail

Dalende vleesaankopen doen slagerijen sluiten

Dalende vleesaankopen doen slagerijen sluiten

Als gevolg van diverse campagnes om het vleesverbruik te minderen, zijn de vleesaankopen in ons land sterk teruggevallen en sluit elke week een slagerij de deuren. De overblijvende beenhouwers verruimen hun activiteiten vaak met traiteursdiensten.


Verbruik daalt

Onderzoek van GfK Belgium wees uit dat de aankoop van vlees voor thuisverbruik tussen 2002 en 2015 met meer dan een kwart daalde. In 2002 ging het nog om 27,1 kg per persoon, in 2015 viel dat terug tot 19,9 kg. Vleesmengelingen (36%), varkensvlees (31%) en rundsvlees (25%) blijven populair. Daarnaast kocht een gemiddelde Belg ook nog zo’n 10 kg pluimvee en gevogelte en 6 kg vis.

 

Vooral de kleinere soorten als paarden- en orgaanvlees worden minder gekocht, maar ook runds- en kalfsvlees ligt minder goed in de markt. Voor varkensvlees bleef de consumptie de jongste jaren dan weer constant. De globale terugloop van de vleesaankopen wordt onder meer toegeschreven aan de diverse campagnes om het verbruik te verminderen. Eén op de tien Vlamingen eet nu minstens drie keer per week geen vlees of vis, terwijl dat in 2011 nog beperkt bleef tot één op de twintig.

 

Volgens het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing blijft thuis de belangrijkste consumptieplaats voor voeding in het algemeen en voor vlees en gevogelte in het bijzonder. Voor deze laatste categorieën vindt zelfs drie vierde van de consumptiemomenten thuis plaats.

 

Gevolgen voor slagers

Dit alles heeft ook gevolgen voor het aantal slagers: hun aantal daalde van zo’n 4.100 in 2009 naar 3.645 in 2015. Momenteel sluit zowat elke week een beenhouwer de deuren. Het vinden van een opvolger blijkt steeds moeilijker te worden.

 

De slagers die overblijven, vangen de daling op met een verruiming van het aanbod. “De tijd dat je bij de slager enkel vlees en charcuterie kon kopen, is al lang voorbij”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) in het Nieuwsblad. “Om te overleven, zijn slagerijen geëvolueerd naar allround voedingswinkels die inspelen op onze veranderde en bredere voedingspatronen. Bijna vier op de tien bieden dag in dag uit vegetarische producten en gerechten aan.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.